Test kapalin do ostřikovačů: mrznou v hadičkách a tryskách

  14:00aktualizováno  14:00
Zamrzla mi celá nádržka s ostřikovací kapalinou, stěžovalo si v letošních tuhých mrazech docela dost motoristů. Měli přitom pocit, že teploměr rozhodně nespadl na minus dvacet, jež obal modré kapaliny uváděl jako garantovanou "netuhnoucí" teplotu. Otestovali jsme proto pět často prodávaných ostřikovacích směsí. Až na jednu, výrobek firmy Carlson Oil z Prahy-Uhříněvsi, v mrazáku obstály.

Ikonka ostřikovačů, kterou zná každý řidič.

Ale pozor, většina vydržela jen přesně takovou teplotu, jaká byla napsána na obalu. Ukázalo se tak, že nemrznoucí složkou, tedy zjednodušeně řečeno lihem, výrobci až na výjimky opravdu šetří ve snaze co nejvíce snížit cenu. Za 70 korun tak sice koupíte dva litry kapaliny, ale s garantovanou odolností pouze do minus 19 stupňů Celsia – stačí o jediný stupeň navíc a zamrzne.

"Minus 19 stupňů vydržely všechny kapaliny, při minus 20 °C už zamrzly tři z pěti. Když jsme pak pokusně snížili teplotu na minus 26 stupňů, vydržela jediná," říká Jan Rosmus ze Státního veterinárního ústavu v Praze-Suchdole, v jehož mrazicím boxu s certifikovaným teploměrem byl test proveden. Tou jedinou "přeživší" kapalinou do ostřikovačů byla tekutina se značkou Shell.

Kapaliny Tesco Winter a Topdrive na obalu "slíbily" pouze minus 19 °C, a skutečně, nevydržely ani jediný stupeň navíc. Mnozí řidiči přitom spoléhají na to, že "minus dvacítka" by měla zvládnout i blízké teploty, třeba 21 či 22 stupňů.

Bohužel, v opravdu tuhých mrazech vám takové výrobky nepomohou. Když přijdou, je jedinou pomocí kupovat směsi s mnohem nižším bodem ztuhnutí. MF DNES před několika lety testovala kapaliny s výdrží do minus 40 °C a v testu obstály všechny.

Proč zamrzá kapalina v tryskách?

Nemrznoucí složkou v kapalinách bývá buď samotný alkohol (ethanol), ty levnější si vystačí pouze s ním; dražší kapaliny obsahují navíc dražší etylenglykol. Alkohol je totiž těkavý, zatímco etylenglykol netěká, a tak směs stabilizuje - vydrží prostě déle nemrznoucí.

To má význam třeba pro zamrzání kapaliny v přívodních hadičkách ostřikovacích trysek nebo přímo v nich. "Z konce trysek se alkohol může odpařit a vydestiluje se voda, která zamrzne, když auto déle stojí. V hadičkách zase směs rychleji promrzne a mohou se v nich vytvořit krystalky, které je ucpou," vysvětluje Petr Zámostný z Ústavu organické technologie VŠCHT v Praze.

Odpařování alkoholu stojí i za dalším častým problémem: z trysek kapalina stříká, ale zamrzne na skle. To je při silných mrazech úplně promrzlé, k tomu se přidává ještě efekt ochlazování ledovým vzduchem za jízdy. Takže stačí trocha odpařeného alkoholu a místo čistého skla máte namrzlé šmouhy.

Jedinou radou je tedy nakupovat v době silných mrazů kvalitnější značkové výrobky s garantovaným bodem ztuhnutí minus 40 °C nebo nižší (existují i "šedesátky" či "osmdesátky"). Přitom si ale na etiketě ověřte, že obsahují podíl etylenglykolu.

vzorekcenadeklarovaná teplota tuhnutíobstál při deklarované teplotě
Tesco Value69,90 Kč/2 l- 19 °Cano
Top Drive69,90 Kč/2 l- 19 °Cano
Agip47 Kč/1 l- 20 °Cano
Carlson29,90 Kč/1 l- 20 °CNE
Shell139 Kč/2 l- 20 °Cano

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Najdete na iDNES.cz