Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kia Soul: nápadný kříženec ukrývá povedené auto

aktualizováno 
Přiznám se, SUV a jeho různým křížencům a odvozeninám nemůžu přijít na chuť. Ale soul je jedním z mála, které mě zaujalo. Přitom techniku má veskrze konvenční a na pohon všech kol zapomeňte. V módní karoserii je však ukrytý povedený klasický hatchback.

Je to spíš normální hatchback v atraktivním kabátu s proporcemi SUV. Chytře postavené, působí robustně a dotaženě. Dveře se otevírají úplně neslyšně a zaklapnou jako u limuzíny. Odhlučnění je vůbec příjemným překvapením.

Může se hodit

Zalíbila se vám Kia Soul? Vyberte si z nabídky více než 50 těchto vozů na Automodul.cz.

Ale soul má hlavně geniální tvary proporce, však ho pro Korejce maloval jeden z nejlepších designérů současnosti, Němec Peter Schreyer. Je to už druhá generace modelu a vypadá vlastně úplně stejně. Akorát je o pětinu větší a je to úplně nové auto. Že je mohutnější, poznáte hlavně zevnitř, protože v kabině máte víc místa, hlavně na šířku.

Kia Soul

A čím mi je sympatické? Nesnaží se vypadat terénně. Vypadá spíš jako přerostlá hračka, i když nová generace působí dospěleji. Stále je to hlavně auto pro extroverty. Rozhodně ho na ulici nepřehlédnou, když projíždí.

Sedí se tu výš, proto si přece většina kupců pro zvýšené auto (MPV nebo SUV) jde. Kola (ta základní šestnáctipalcová) mají stále ještě rozumnou velikost, takže za přezutí nedáte majlant.

Pečlivě sestavený interiér z hezkých materiálů naznačuje posun o stupínek výš. Ovladače a tlačítka jsou hezky velká, dobře fungující a přehledně rozmístěná.

Překvapí velikostí kabiny. Zadní lavice je tvarovaná pro dva, ale dva kluci v dětských sedačkách se tam ještě se štíhlou cestující nakonec vešli vcelku obstojně. Díky hranaté karoserii hlavu čahounů usazených vzadu neutiskuje střecha.

Kia Soul
Kia Soul

Kufr je stavěný spíš jako u MPV, takže je hlavně vysoký. Ale na hloubku to také není špatné, kočárek tam dostanete. Když nekoupíte nejvyšší výbavu s dvojitou podlahou kufru, smíříte se s vyšším prahem kufru. V úplném suterénu je dojezdová rezerva, ta je určitě lepší než lepicí sady, které jsou dnes v módě.

Hranatá karoserie s jednolitým pásem oken a deklovitou střechou zůstala zachována, ale všechny díly jsou nové. I světla a další detaily navazují na první soul, ale narostly rozměry. Rozvor se prodloužil o dva centimetry na 2,57 metru, celková délka narostla o čtyři centimetry na 4,14 metru. Novinka je i o 1,5 centimetru širší a jediný rozměr, který je mezigeneračně menší, je výška, která klesla o centimetr. Přifoukl se i kufr, objem 354 litrů je na hatchbacky této kategorie slušný (Kia cee´d má 380 litrů).

Výrobce se chlubí, že karoserie má o 29 procent vyšší tuhost než u předchůdce. Rozsáhlé použití vysokopevnostní oceli umožnilo třeba zúžit přední sloupky, takže řidič má lepší výhled do oblouku.

Kia Soul

Jízda je jistá, doširoka rozkročené nápravy s koly v rozích karoserie podporují stabilitu. Řízení je přesné a pevné. Podvozek je tvrdší, ale ne prkenný. Rozbitá okreska ho nerozeskáče, ale o žehlení rozrytého asfaltu také nemůže být řeč. Prostě dobrý kompromis. Náklony jsou na vysoké auto rozumné. Na dravé dovádění v zatáčkách to není, ale s rychlou a dravější jízdou si poradí se ctí. Mezi do výšky narostlými auty patří k těm výrazně lepším.

Fotogalerie

Diesel 1,6 z vývoje Hyundai-Kia je elastický, při řazení a změnách režimu nemáte pocit, že mu ubližujete. Na dovádění to není, ale čtyřválec zatahuje hezky plynule a je tichý. Sedmilitrová spotřeba je na 128koňové auto s vysokým čumákem a hranatou kabinou obvyklá a očekávatelná. Na 6,5 se dostanete hravě a k šesti to půjde taky.

Když chcete auto velikosti Kie cee´d, nepotřebujete velký kufr, jste ochotni patnáct tisíc připlatit a máte chuť se odvázat a být hvězdou extravagantní parkoviště, je to zajímavá alternativa klasicky tvarovaným autům a dnes módním MPV, kterým sexappeal přece jen trochu potlačily rodinné starosti.

Kia Soul v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4140 x 1800 x 1593 x 2570
  • objem kufru (l): 354 - 1367
  • provozní/užitečná hmotnost (kg): 1308/612
  • motor: naftový přeplňovaný čtyřválec 1582 ccm
  • max. výkon (kW/k): 94/128
  • max. točivý moment (Nm): 260
  • max. rychlost (km/h): 180
  • zrychlení 0-100 km/h (s): 11,2
  • průměrná spotřeba (l/100 km): 5
  • základní cena (Kč): 424 980 
  • nejnižší cena (Kč): 314 980 - benzinový motor 1,6 l

Poznámka: Údaje uváděné výrobcem

Soul je tedy jakési městské SUV velikostí mezi Kiemi Rio a cee´d, v nové generaci má blíže k tomu cee´du. Přestup do vyšší třídy značí i použitá mechanika. Právě ze stávající Kie Cee´d pochází podvozková platforma, jen zadní víceprvkovou nápravu nahradili konstruktéři jednodušším řešením tvořeným torzní příčkou.

Soul, který právě vstupuje na český trh, je už druhou generací modelu. Předchůdce se v Evropě výrazněji neprosadil. V Česku se prodával jen tři roky, Kia ho pak nabízela jen v několika zemích. Ale Korejcům to moc nevadilo, soul se totiž stal naprostým hitem v USA a to rozhodlo o stavbě nástupce. Sedm set tisíc vyrobených soulů nakonec není vůbec špatný výsledek.

Do výbavy soulu s novou generací přibyly rozmazlovadla a technologie, které dnes hýčkají řidiče moderních aut: LED přední i zadní světla, couvací kamera, vyhřívaná sedadla vepředu i vzadu (vpředu také odvětrávaná), vyhřívaný volant, pomocník, který sám podélně zaparkuje, frajerské dvoubarevné osmnáctipalcové ráfky, xenonová světla nebo dotykový multimediální systém.

Kia Soul

Nejlevnější provedení s turbodieselem 1,6 CRDi vyjde díky zaváděcí slevě nového modelu na 424 tisíc korun (prostřední výbavový stupeň Comfort). Základní varianta Active s benzinovou 1,6 GDI je za 314 tisíc, ale ta postrádá klimatizaci. Základní výbava je pro normální uživatele dostačující, u Comfortu přidejte sedm tisíc za tempomat a nechybí nic důležitého.

Nejluxusnější doplňky jsou k mání jen pro nejvyšší výbavu exclusive. Připlatit se u ní dá za kožené čalounění, xenony, prosklenou střechu, navigaci nebo systém pro varování před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu. K oběma motorům v nabídce se namísto šestistupňové manuální převodovky dá připlatit 35 tisíc za šestistupňový automat.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.