Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automatická klimatizace je úspornější než manuální

  16:19aktualizováno  16:19
Jakou klimatizaci vybrat, stačí manuální, anebo připlatit za automatickou? Kromě komfortnějšího ovládání je ta "chytřejší" z nich také úspornější. Německý autoklub ADAC to otestoval na Škodě Octavii.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

Klimatizace se stává běžnou výbavou nových aut všech velikostí, auto bez klimatizace je dnes vlastně neprodejné, shodují se bez výjimky bazaristé. Hovět si v parném létě v chládku chtějí i největší šetřílkové. Že klimatizace zvyšuje spotřebu ví každý, u malých aut se slabým motorem poznáte zapnutí klimatizace i na úbytku výkonu.

"Především moderní plně automatické systémy jsou úspornější, než bylo dříve zvykem," cituje z výsledků testu ADAC Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. "Tato nejdražší varianta chlazení interiérů aut zvýší spotřebu paliva o 0,25 až 0,3 litru paliva." Poloautomatická klimatizace, u níž řidič volí pouze rychlost ventilátoru, spotřebuje víc paliva než automatická. Na druhou stranu bývá při nákupu levnější.
 
ADAC ve svém testu měřil nárůst spotřeby se zapnutou klimatizací v octavii stojící v koloně, pak při městské padesátce a nakonec při jízdě stovkou.

"Nejlevnější a nejjednodušší manuální klimatizace, která se zapíná tlačítkem A/C a jejíž ostatní ovládání se řídí běžnou ventilací auta, zvýšila spotřebu o 0,35 litru paliva na 100 kilometrů – při stání v zácpě a při městské rychlosti," popisuje Buček.
 
Když ADAC měřil spotřebu při rychlosti 100 km/h, naměřil nárůst spotřeby jen o 0,2 litru na 100 km. Když tedy auto jede rychleji, chová se manuální klimatizace šetrněji.

Srovnání klimatizací - vliv na spotřebu


 
Poloautomatická klimatizace, která je další variantou, zvyšovala apetit auta až o 0,4 litru při jízdě městem, o 0,3 litru při stokilometrové rychlosti a o zhruba 0,33 litru při stání s běžícím motorem.
 
ADAC proto radí, aby majitelé vozů s automatickou klimatizací používali pouze plnou automatiku.

Pak mohou počítat s nárůstem spotřeby pouze o pět až šest procent. Nejlepší je podle ADACu volit teplotu mezi 21 a 23 stupni Celsia. Obecně se doporučuje volit teplotu maximálně o pět stupňů nižší, než je venkovní teplota. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace. ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple.





Nejčtenější

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Ford Mondeo 2,0 TDCi ...
Ford Mondeo 2,0 TDCi ...

r.v. 2015, naj. 31 861 km, diesel
606 852 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.