Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test kombíků s překvapením: nová fabia je až za starou felicií

aktualizováno 
Vysoká spotřeba benzinu, líný motor, jen průměrně praktický kufr a na rozdíl od krátké verze také nevýrazné jízdní vlastnosti - to jsou hlavní důvody, které se nejvíc podepsaly na špatném umístění Škody Fabia kombi ve srovnávacím redakčním testu nejmenších kombíků v ceně od 310 tisíc do 340 tisíc korun.
to jsou hlavní důvody, které se nejvíc podepsaly na špatném umístění Škody Fabia kombi ve srovnávacím redakčním testu nejmenších kombíků v ceně od 310 tisíc do 340 tisíc korun. Právě zklamání z jízdy s mladoboleslavskou novinkou je největším překvapením testu: zatímco klasická verze fabie dosud sklízela jen chválu, nový model zdaleka tak přesvědčivý nebyl. Test se konal krátce před zahájením prodeje Fabie kombi, která se k prvním zákazníkům začne dostávat od 18. listopadu.

"Fabia kombi mě na rozdíl od krátké verze, která má skutečně super jízdní vlastnosti, nezaujala. Dokonce se mi v mezních situacích - když jsem se vyhýbal překážkám či rychle projížděl zatáčky - zdála sn ad až nebezpečná," shr nuje své poznatky jeden z porotců Ivan Zatyko, povoláním zkušební technik automobilů. "Domnívám se, že těžší zadek z Fabie kombi dělá nedotáčivé auto." Podle údajů Škody Auto je však Fabia kombi jen o pětatřicet kilogramů těžší než krátká verze. Zadní převis tak nepředstavuje výrazně větší závaží a automobilka tvrdí, že by teoreticky neměl podstatně změnit jízdních chování vozu. Ostatně při praktické zkoušce na letišti se fabia zatížená pětičlennou posádkou a osmdesátikilogramovým závažím v kufru chovala stejně jako při zkoušce, když v autě seděl pouze řidič. "Špatné jízdní vlastnosti jdou spíše na konto špatným pneumatikám," míní porotce Vladimír Petruš, řidič s mnohaletými zkušenostmi. Jedenáctičlenná porota složená z automobilové závodnice, z řidičky s praxí zpoza volantu nákladních vozů, dvou techniků automobilové zkušebny, tří zkušených mužů s bohatou praxí v řízení osobních vozů a čtyř motoristických redaktorů dala po octavii nejvíc bodů stárnoucímu Oplu Astra Classic kombi 1.4. Vůz sice patří o kategorii výš, ale je cenově plně srovnatelný s malými kombíky. O pouhé dva body zpět se umístila Škoda Felicia 1.6. Třetí skončila Fabia kombi 1.4 s motorem o výkonu 50 kilowattů a poslední příčka připadla Seatu Cordoba Vario 1.4. Na letišti v Hořovicích a na středočeských silnicích, kde se test uskutečnil, porotci vyzkoušeli také Škodu Octavia kombi 1.6 s motorem o výkonu 74 kilowattů. Tu porovnává s modely o zhruba 100 tisíc korun levnějšími většina motoristů, kteří v Česku uvažují o koupi nového automobilu kombi a chtějí přitom odpověď na otázku: vyplatí se o tolik dražší auto, nebo postačí menší a lacinější vůz? Porota se shodla téměř jednoznačně. Sto tisíc korun navíc není málo, ale kvality octavie jsou oproti čtyřem srovnávaným konkurentům mnohonásobně lepší. Tato nezanedbatelná částka majiteli totiž navíc dopřeje lepší dojem z kvality, jízdní vlastnosti na vysoké úrovni, velkorysý prostor na předních sedadlech a pocit bezpečí z robustnějšího vozu.

Kde je chyba Fabie kombi?

Žádný z porotců se netajil tím, že fabii považuje za jednoho z favoritů testu. Za její hlavní trumf přitom všichni vyzdvihují precizní zpracování. A proč moderní vůz kombi v porovnání s přímou konkurencí nečekaně skončil až na bronzové příčce? Velkou kaňkou na kráse vozu je základní motor 1.4 s výkonem 50 kilowattů. Přitom jde o vůz, který se bude pravděpodobně nejvíce prodávat. Na testovacím okruhu fabia spotřebovala suverénně nejvíc benzinu a ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) patřila při měření akcelerací k nejlínějším. Vůz byl - stejně jako ostatní testovaná auta s 1200 až 5000 kilometry na kontě s výjimkou Oplu Astra se 14 000 kilometry - prakticky nový. Cena Škody Fabie kombi začíná stokorunu pod hranicí 310 tisíc korun. Víc než čtyřsetlitrový kufr Fabie kombi asi udělá většině majitelů dobrou službu, ovšem jeho nerovná podlaha po sklopení sedadel a zkosená záď ubírají vozu na praktičnosti. "Navíc se mi nelíbí nedostatečný výhled," říká porotkyně Erika Hlaváčková. Už zmíněné horší jízdní vlastnosti kritizovali všichni zkušenější porotci. Například Vladimír Petruš, který má dlouholetou praxi také jako technický komisař motoristických sportovních podniků, se za volantem Fabie kombi opakovaně ocitl v situaci, kdy vůz ztrácel pevný kontakt s vozovkou. Někteří z porotců se domnívali, že to může být dezénem pneumatik (testovanou Fabii kombi Classic obula Škoda Auto do pneumatik značky Michelin 165/14). Jiní ale nevylučují, že se na nepříjemné vlastnosti může podílet i seřízení podvozku. Bez rozporů - jen s největší chválou - naopak z testu Fabie kombi vyšlo její ovládání. Za jeho lehkostí stojí citlivý posilovač řízení a do dvou směrů nastavitelný volant.

Stará, ale dobrá astra

Porota řešila i problém, zda má nová Škoda Fabia kombi blíž ke kombíku, nebo k pětidveřovému vozu, známému jako hatchback. "Pro mne je typickým kombíkem Seat Cordoba s hranatými tvary na zádi," říká jeden z porotců Dan Bechný, povoláním ředitel ostravské pobočky makléřské společnosti, který ročně najede služebním vozem desítky tisíc kilometrů. "Kulatá záď ubírá fabii litry v zavazadlovém prostoru," míní další porotce Jan Prokop, majitel pražské designérské firmy a stálý spolupracovník redakce. Trefné hodnocení Fabie kombi nedávno přinesl německý magazín Auto Motor und Sport: "Kombíky jako výraz životního stylu mají oslovit především mladé zákazníky. Ti vedle velkého kufru hledají i pěkně tvarovaný automobil. Taková by měla být Fabia kombi." Jak však ukázala anketa čtenářů internetových novin iDNES - Fabia kombi se líbí mnohem méně než Škoda Octavia kombi. Jako technicky zastaralý, leč praktický vůz se představil vítěz testu Opel Astra Classic Caravan. "Správné kombi má vypadat jako tato astra: má mít nízkou hranu kufru s rovnou plochou pro zavazadla a velkým otvorem, který ani v nejmenším nebrání nakládání," uvádí Miloslav Pořádek, porotce a zkušební technik automobilů z Prahy. V tomto ohledu Astra Classic, kterou Opel vyrábí v sousedním Polsku, předstihne i modernější Škodu Octavia kombi. Ta - stejně jako Fabia kombi - podřizuje část praktičnosti zajímavému designu.

Felicia zaostává i láká

Ani polská astra však neušla kritice poroty. "V zatáčkách se až příliš naklání," říká porotkyně Kateřina Trojanová, která jezdí automobilové soutěže mistrovství České republiky i v zahraničí. "V astře se sedí hodně vysoko. Nemá v základní výbavě posilovač řízení a řazení rychlostních stupňů není přesné," kritizuje Dan Bechný. Přestože Opel Astra Classic patří o třídu výše než fabia i felicia, nenabízí posádce ani více prostoru. Potvrdily to nejen bezprostřední zkušenosti porotců, ale také měření ve zkušebně nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy v Praze. Karoserie Opla Astry je totiž úzká a víc prostoru nabízí především zavazadlům. Do německého vozu z polské továrny navíc nelze dokoupit ani boční airbagy, ani klimatizaci. A motor testované astry byl suverénně nejlínější. Také Škoda Felicia kombi už patří ke staré škole. Porotu však přesvědčila díky prostorné kabině, pružnému motoru 1.6 z výroby firmy Volkswagen, solidní spotřebě benzinu a dobrému výhledu z kabiny. O praktickém kufru tohoto kombíku se už osobně přesvědčily desítky tisíc jeho zdejších majitelů. Felicia navíc skrývá oproti konkurentům dva další velké trumfy: lacinější servis a levnější havarijní pojištění. K výhodám patří také okolnost, že na zdejším trhu stále zůstává Felicia kombi s motorem 1.3 o výkonu 50 kilowattů za 259 900 korun, k terá je na tuzemském trhu nejprodávanějším vozem kombi. Přesto má felicia k ideálnímu autu daleko, což potvrzují slova porotců. "Za volantem se nesedí tak dobře jako ve fabii," kritizuje šikmou polohu volantu Dan Bechný. Naftovou a šestnáctistovkovou verzi automobilka Škoda přitom vybavuje standardně posilovačem řízení, který hodně usnadňuje manipulaci s vozem. "Ani řazení rychlostních stupňů není dobré," přidává se porotkyně Kateřina Trojanová. A ve výčtu dnes již nemoderních vlastností felicie by se dalo pokračovat. Má nepohodlná sedadla, zastaralý interiér i horší dílenské zpracování, které už zaostává za nejmodernějšími vozy.

Seat je drahý a chudý

Poslední místo zůstalo ve srovnávacím testu na Seat Cordoba Vario 1.4, jehož záporem je vysoká cena a chudá výbava. "Navíc má málo místa pro posádku i pro náklad, k zavazadlům vede cesta přes vysoký práh a také otvor kufru je mezi srovnávanými auty nejmenší," uvádějí shodně porotci na adresu vozu, který se v tuzemsku prodává v prakticky stejné podobě jako Volkswagen Polo kombi. Chválu naopak sklízel úsporný motor 1.4 s průměrnou dynamikou.

Absolutorium pro octavii

Téměř jen kladné body sklízel pátý účastník testu - Škoda Octavia kombi 1.6 s výkon em 74 kilowattů. Tento i v tuzemsku velmi oblíbený, leč dražší vůz byl do testu zařazen jaksi navíc a je třeba ho brát mimo soutěž. Octavia je sice v jiné cenové kategorii, ale její vysoká popularita právě v kombinaci se stokoňovým benzinov ým motorem je vskutku značná. "Až na malý prostor na zadních sedadlech se octavii nedá nic vytknout," domnívá se Dan Bechný. Ačkoliv zavazadlový prostor větší škodovky také limituje líbivé zaoblení zadní části, zůstává její kufr v příslušné třídě objemově nepřekonán. Také jistota robustní octavie v zatáčkách daleko přesahuje srovnávané kombíky z třídy malých vozů, mnohem lepší je i pocit z přesného řazení rychlostních stupňů, kvality zpracování i z materiálů použitých v interiéru.

Měření MF DNES

Vůz Opel Astra Škoda Škoda Seat Cordoba Škoda
Classic Felicia Fabia kombi Octavia
kombi 1.4 kombi kombi 1.4 kombi
1.6 1.4 (50 kW) 1.6 (74 kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s) 18,6 14,7 17,5 18,4 14,3
Zrychlení 0-400 m (s) 20,7 19,3 20,5 20,5 19,2
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 16,3 12,1 15,3 12,7 13,4
Zrychlení (IV.) 80-130 km/h (s) 33,7 21,7 27,1 31,1 18,8
Zrychlení (V.) 50-90 km/h (s) 20,7 19,0 23,9 19,6 18,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 40,9 34,2 40,4 36,8 27,7
Brdzná dráha z 80 km/h (m) 31,8 30,5 30,4 34,1 33,1
Spotřeba (l/100 km) 1) 6,6 6,5 7,9 6,0 7,2

Poznámka: 1) spotřeba naměřená na trase dlouhé 111 kilometrů zahrnující dálnice, okresní silnice i města
Pramen: ÚSMD a MF DNES

Porovnání prostoru vyzkoušených automobilů

Model Opel Astra Škoda Felicia Škoda Fabia Seat Cordoba Škoda Octavia
Classic kombi kombi kombi kombi kombi

kolena 120 120 132 90 90
výška 890 840 852 840 858
uhlopříčka 1260 1140 1180 1110 1190
hrana 535 650 620 740 660
vnitřní šířka vpředu 1375 1420 1385 1365 1430
vnitřní šířka vzadu 1390 1410 1395 1375 1425

Poznámka: Všechny údaje jsou v mm.
Pramen: ÚSMD

Srovnávané vozy v základních verzích Fabia

Model Škoda Fabia Combi 1.4 Classic Škoda Felicia Combi 1.6 LX 6) Seat Cordoba Vario 1.4 Stella Opel Astra Classic Caravan 1.4 GL Škoda Octavia Combi 1.6 Ambiente 9)

Výkon motoru (kW/k) 50/68 55/75 44/60 44/60 74/100
Max. točivý moment(Nm) 120 135 116 103 145
Počet ventilů na válec 2 2 2 2 2
Maximální rychlost (km/h) 164 170 155 160 190
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,8 13,0 16,3 16,5 12,4
Spotřeba (l/100 km) 1) 9,6/5,6/7,1 9,8/5,8/7,3 8,9/5,5/6,8 10,0/6,2/7,8 10,7/6,2/7,9
Pohotovostní hmotnost (kg) 1100-1190 4) 1005-1055 4) 1045 1120 1210-1303 4)
Rozměry d/š/v (mm) 4222/1646/1452 4237/1635/1420 4165/1640/1460 4278/1696/1525 4513/1731/1448
Rozvor (mm) 2462 2450 2445 2517 2512
Objem zavazadlového prostoru (l) 2) 426/1225 447/1366 390/1250 500/1630 548/1512

VÝBAVA POROVNÁVANÝCH VOZŮ V KČ

Airbag řidiče/spolujezdce ano/7500 5) 9800/9800 7385/7385 30 000 oba ano/9800
Boční airbagy 8900 5) 8900 8860 ne 11 400
ABS 17 900 5) 19 800 17 715 41 000 8) 26 500
El. ovládáná přední okna 7000 5) 7000 11 960 ne ne
Klimatizace 35 000 5) 25 000 35 435 ne 37 500
Posilovač řízení ano ano ano 14 500 ano
Centrální zamykání 5000 5) 3900 11 960 ne 7900 Zadní dělené sedadlo ano ano ano ano ano
Nárazníky v barvě vozu ano ano ano ne ano
Výškově nastavitelný volant/sedadlo řidiče i podélně/1900 5) ne/ne ano/ano ne/6000 i podélně/ano
Záruky (roky) 3) 1/10 1/6 1/6 1/6 1/10
Cena (Kč) 309 900 319 900 344 300 319 900 429 900

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace, 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech, 3) na vůz/karoserii, 4) podle výbavy, 5) ceny doplňků platí pro krátkou verzi fabie, pro variantu kombi Škoda Auto ceník výbav zatím nezveřejnila, 6) nejlevnější Felicia Combi 1.3 stojí od 259 900 Kč, 7) el. okna + centr. zamykání, 8) včetně obou airbagů, 9) nejlevnější Octavia Combi 1.6 (55 kW) stojí od 409 900 Kč
Pramen: MF DNES

Výsledky srovnávacího testu

Model Opel Astra Škoda Felicia Škoda Fabia Seat Cordoba Škoda
Classic Combi 1.6 Combi 1.4 Vario 1.4 Octavia
Caravan 1.4 Combi 1.6

Prostor vpředu 7 7 7 6 9
Prostor vzadu 8 8 7 6 6
Nastupování 7 7 7 7 8
Využití kufru běžně 9 7 7 6 9
Kufr po sklopení sedadel 9 7 6 6 9
Výhled z vozu 8 8 6 7 7
Jízdní vlastnosti 7 6 7 7 9
Řízení a ovladatelnost 6 6 8 7 9
Pružnost motoru 6 8 7 6 8
Spotřeba 7 8 5 9 7
Řazení rychl. st. 6 6 8 7 9
Součet bodů 80 78 75 74 90

Poznámka: Minimum je 1 bod, maximum 10 bodů. Známky odpovídají průměrným bodům od jedenácti porotců.
Pramen: MF DNES

Mladoboleslavská novinka nepotvrdila nadprůměrné jízdní vlastnosti své kratší sestry

1. místo Škoda Octavia kombi (vůz je o zhruba 100 tisíc dražší než srovnávaní konkurenti)
2. místo Opel Astra Classic Caravan
3. místo Škoda Felicia kombi
4. místo Škoda Fabia kombi
5. místo Seat Cordoba Vario

Čtenářům iDNESu se nejvíce líbí Octavia kombi

Škoda Octavia kombi 1176 hlasů
Škoda Fabia kombi 451 hlasů
Seat Cordoba kombi 57 hlasů
Škoda Felicia kombi 69 hlasů
Opel Astra kombi 129 hlasů

Poznámka: Nejpohlednější z testovaných kombíků volilo 1882 čtenářů internetových novin iDNES.
Pramen: iDNES

Za půjčení testovaných vozů - nejen pro tento srovnávací test - redakce platí, stejně tak hradí veškeré náklady se zkouškami automobilů spojené * Z redakčních nákladů jde i měření v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD)* Redakce platí i cesty na předváděcí akce výrobců automobilů * Všechny doplňky pro motoristy, které redaktoři testují, jsou hrazeny z redakčního rozpočtu

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.