Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ochočená bestie. Silniční naháč KTM Super Duke má 180 koní

Kdybyste ještě před pár lety někomu řekli, že silniční naháč bude mít 180 koní a závodní elektroniku, nebude vám věřit. Ale doba jde dopředu a značka KTM představila stroj, který nasadil novou laťku ve své kategorii.
Na okruhu dokáže Super Duke konkurovat i supersportovním motorkám.

Na okruhu dokáže Super Duke konkurovat i supersportovním motorkám. | foto: David M. Bodlákpro iDNES.cz

Legenda jménem Super Duke přichází už ve druhé generaci. Ta první byla představena v roce 2005 a vzbudila tehdy náležitý rozruch. Později se Super Duke dočkal faceliftu, v jeho útrobách však dále tepal dvouválec o objemu 990 ccm se 115 koňmi.

Když pak KTM před rokem představila koncept Super Duke 1290, nikomu se nechtělo věřit, že se taková motorka podívá na silnice. A po roce na něm sedíme.

Ochočené zvíře

V rámu je vestavěný kapalinou chlazený dvouválec o objemu 1 300 ccm, který má výkon 180 koní a hlavně obrovský točivý moment 144 Nm. To je číslo, díky kterému může jezdec zažít až neuvěřitelné zrychlení z 0 na 200 km/hod za 7,2 sekundy.

Agresivita z motorky čiší už na místě.

Na první pohled se zdá, že takové parametry budou u motorky těžko zvladatelné, ale opak je pravdou. KTM nasadila u Super Duku sofistikovanou elektroniku, která kombinuje možnosti nastavení palivové mapy, sportovní ABS a kontrolu trakce.

Všechny tyto systémy jsme měli možnost otestovat na maďarském okruhu Hungaroring, který mimo jiné hostí i závod Formule 1. Jde o velmi technický okruh, který prověří ovladatelnost motorky v nízkých i vysokých rychlostech.

Za řídítky máte pocit, že ji v továrně připravili přesně pro vás. Nohy spočinou v ideálním úhlu na stupačkách, sedlo je pohodlné, řídítka jsou široká tak akorát a páčky si můžete libovolně nastavovat. Teď už jen nastavit elektroniku a můžeme vyrazit.

KTM Super Duke R

Motor: čtyřdobý dvouválec do V
Výkon: 180 HP
Točivý moment: 144 Nm
Zdvihový objem: 1301 ccm
Hmotnost: 189 kg
Spojka: PASC anti-hopping
Pneumatiky (přední/zadní): 120/70/17, 190/55/17

Kontrolu trakce není radno vypínat, protože dokáže zamezit nejednomu nepříjemnému okamžiku. Pokud tedy zrovna nechcete jezdit po zadním, doporučuji ji nevypínat. Dalším pomocníkem je nastavení palivových map, které nabízejí možnost Rain (sníží výkon a zjemní průběh), Street (pro jízdu v běžném provozu) a pro nás nejzajímavější Race, který nechá motor s plným výkonem a ostrým nástupem.

ABS má rovněž tři režimy. Kromě vypnutého můžete nastavit ještě klasický mód a mód supermoto, který vypne ABS jen na zadním kole, a tak ho můžete dostat do kontrolovaného smyku.

Ve stopách F1

Ale teď už na okruh. Hned v prvních metrech padne motorka až neuvěřitelně do ruky a najednou mám pocit, že na ní mám najeté desítky kilometrů. Motorka se ovládá naprosto přirozeně a rozhodně se nechová jako nezvladatelná bestie, jak ji prezentují čísla na papíře.

Testování na okruhu ukončilo krupobití, kousky ledu v rychlosti 230km/hod dokáží pořádně zabolet.

Motor má obrovský zátah a na výjezdech ze zatáček pravidelně zvedá kolo do vzduchu. Ale jen zhruba 20cm, výš ho elektronika nepustí, a jezdec se tak nemusí bát plynem pořádně otočit.

Do utažených i táhlých zatáček padá KTM naprosto samozřejmě a podvozek WP funguje precizně. Motorka je tuhá a ani při agresivní jízdě se podvozek nerozvlní. Brzdy dodala značka Brembo, což je samo o sobě zárukou kvality. Spolu s radiální brzdovou pumpou jde o jedinečnou kombinaci. Brzdy mají sílu, ale dají se dobře dávkovat, což je u motorky pro běžný provoz důležité.

Při jízdě jsem měl z motorky velice dobrý dojem. Na výjezdech jsem dával dost plynu, v zatáčkách jezdil s kolenem na zemi a brzdit jsem mohl co nejpozději, aniž by se motorka při prudkém brzdění rozvlnila.

Při jízdě jsem však mohl periferně pozorovat poblikávající kontrolky ABS a kontroly trakce. Motorka jezdci zkrátka stále pomáhá, ale tak nějak tajně, aniž by výrazně zasahovala do řízení a projevovala se nějak nepříjemně.

KTM Super Duke R je rozhodně výjimečný stroj, který nastavil pro kategorii velkých naháčů vysoký standard a konkurence se bude muset zatraceně otáčet. Výjimečná motorka má i výjimečnou cenovku: 417 tisíc korun s DPH.

Autoři:
Témata: KTM, Super Duke R.
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...