Legenda jménem Super Duke přichází už ve druhé generaci. Ta první byla představena v roce 2005 a vzbudila tehdy náležitý rozruch. Později se Super Duke dočkal faceliftu, v jeho útrobách však dále tepal dvouválec o objemu 990 ccm se 115 koňmi.
Když pak KTM před rokem představila koncept Super Duke 1290, nikomu se nechtělo věřit, že se taková motorka podívá na silnice. A po roce na něm sedíme.
Ochočené zvíře
V rámu je vestavěný kapalinou chlazený dvouválec o objemu 1 300 ccm, který má výkon 180 koní a hlavně obrovský točivý moment 144 Nm. To je číslo, díky kterému může jezdec zažít až neuvěřitelné zrychlení z 0 na 200 km/hod za 7,2 sekundy.
Na první pohled se zdá, že takové parametry budou u motorky těžko zvladatelné, ale opak je pravdou. KTM nasadila u Super Duku sofistikovanou elektroniku, která kombinuje možnosti nastavení palivové mapy, sportovní ABS a kontrolu trakce.
Všechny tyto systémy jsme měli možnost otestovat na maďarském okruhu Hungaroring, který mimo jiné hostí i závod Formule 1. Jde o velmi technický okruh, který prověří ovladatelnost motorky v nízkých i vysokých rychlostech.
Za řídítky máte pocit, že ji v továrně připravili přesně pro vás. Nohy spočinou v ideálním úhlu na stupačkách, sedlo je pohodlné, řídítka jsou široká tak akorát a páčky si můžete libovolně nastavovat. Teď už jen nastavit elektroniku a můžeme vyrazit.
KTM Super Duke RMotor: čtyřdobý dvouválec do V |
Kontrolu trakce není radno vypínat, protože dokáže zamezit nejednomu nepříjemnému okamžiku. Pokud tedy zrovna nechcete jezdit po zadním, doporučuji ji nevypínat. Dalším pomocníkem je nastavení palivových map, které nabízejí možnost Rain (sníží výkon a zjemní průběh), Street (pro jízdu v běžném provozu) a pro nás nejzajímavější Race, který nechá motor s plným výkonem a ostrým nástupem.
ABS má rovněž tři režimy. Kromě vypnutého můžete nastavit ještě klasický mód a mód supermoto, který vypne ABS jen na zadním kole, a tak ho můžete dostat do kontrolovaného smyku.
Ve stopách F1
Ale teď už na okruh. Hned v prvních metrech padne motorka až neuvěřitelně do ruky a najednou mám pocit, že na ní mám najeté desítky kilometrů. Motorka se ovládá naprosto přirozeně a rozhodně se nechová jako nezvladatelná bestie, jak ji prezentují čísla na papíře.
Motor má obrovský zátah a na výjezdech ze zatáček pravidelně zvedá kolo do vzduchu. Ale jen zhruba 20cm, výš ho elektronika nepustí, a jezdec se tak nemusí bát plynem pořádně otočit.
Do utažených i táhlých zatáček padá KTM naprosto samozřejmě a podvozek WP funguje precizně. Motorka je tuhá a ani při agresivní jízdě se podvozek nerozvlní. Brzdy dodala značka Brembo, což je samo o sobě zárukou kvality. Spolu s radiální brzdovou pumpou jde o jedinečnou kombinaci. Brzdy mají sílu, ale dají se dobře dávkovat, což je u motorky pro běžný provoz důležité.
Při jízdě jsem měl z motorky velice dobrý dojem. Na výjezdech jsem dával dost plynu, v zatáčkách jezdil s kolenem na zemi a brzdit jsem mohl co nejpozději, aniž by se motorka při prudkém brzdění rozvlnila.
Při jízdě jsem však mohl periferně pozorovat poblikávající kontrolky ABS a kontroly trakce. Motorka jezdci zkrátka stále pomáhá, ale tak nějak tajně, aniž by výrazně zasahovala do řízení a projevovala se nějak nepříjemně.
KTM Super Duke R je rozhodně výjimečný stroj, který nastavil pro kategorii velkých naháčů vysoký standard a konkurence se bude muset zatraceně otáčet. Výjimečná motorka má i výjimečnou cenovku: 417 tisíc korun s DPH.