Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test letních gum: české pláště z Číny srovnali se zavedenými značkami

Exkluzivně
České pneumatiky s čínským rodným listem Tomket za sebou mají první nezávislý test. Značku, která sází na nízkou cenu, ale slibuje zároveň dobré jízdní vlastnosti, podrobila zkoušce globálně uznávaná nezávislá testovací agentura.

(ilustrační snímek) | foto: ADAC

Patří k nejlevnějším na trhu, dělá je česká firma, vyrábí je v Číně. Jak se pneumatiky značky Tomket chovají na silnici, zatím mohli řidiči zjistit jen ze subjektivních recenzí těch, kteří na pneumatikách nové značky jezdí od loňského jara, kdy je firma začala dodávat na trh. Ale teď už mají v rukou první nezávislý test. Udělala jej světově uznávaná nezávislá agentura, která se věnuje certifikování a testování aut a jejich komponentů. Mimo jiné provádí crashtesty pro EuroNCAP.

Pneumatiky Tomket podstoupily dva testy – na brzdnou dráhu a na celkovou ovladatelnost. Test, který si zadal majitel značky Tomket a provozovatel e-shopu nejlevnejsipneu.cz Radek Grill, porovnal tomkety s třemi dalšími značkami. A výsledky potvrdily, že „česká“ pneumatika s čínským rodným listem je minimálně srovnatelná s evropskými značkami.

Překvapení testu letních gum

Levnější předčily ty prémiové

Levnější neznamená horší. Tak lze jednoduše shrnout letošní test letního obutí od evropských autoklubů. Testem prošlo na třicet pneumatik. Ty levnější paradoxně dominovaly. Kompletní výsledky najdete zde.

Michelin je premiant, Tomket zlatá střední cesta

V testu ovladatelnosti a celkových vlastností pneumatik se porovnávala sedmnáctipalcovou gumu Tomket Sport 3 s konkurentem z prémiového segmentu Michelin Primacy 3 a cenově dostupnějším Kleberem Dynaxer HP3 (také značka Kleber patří Michelinu). Testovací jezdci hodnotili stabilitu při jízdě rovně, ovladatelnost v zatáčkách, hluk i vibrace. Všechny pneumatiky španělská testovací firma vyzkoušela na Volkswagenu Golf sedmé generace v rozměru 225/45 R17.

Jak se dalo očekávat, z testu vyšla vítězně francouzská značka Michelin. Testovací jezdci na ní ocenili ovladatelnost, její zpětnou vazbu k řidiči, přesné řízení s minimální prodlevou odezvy a stabilitu.

Tomket si pak vysloužil „chvalitebné“ hodnocení. Méně jistá byla pneumatika jen při testu zatáčení na hranici adheze. Naopak pochvalu si tomket zasloužil za vlastnosti na mokré vozovce. Testovací piloti si pochvalovali odezvu od předních kol i přilnavost zadní nápravy. Ocenili i komfort českých pneumatik, upozornili jen na vyšší úroveň vibrací, které se přenášejí do kabiny.

Nejhorší hodnocení si vysloužil kleber. Zejména na vodě měla pneumatika nedostatečnou přilnavost. A testovací piloti si stěžovali i na velkou úroveň hluku a vibrací, které mohou obtěžovat posádku.

Michelin z testu odešel s osmi body z deseti možných, tomket si vysloužil 7,1 bodu, kleber pak 6,7 bodu.

Test brzd: na suchu standard, na mokru překvapení

Brzdnou dráhu otestovali dokonce na dvou oblíbených rozměrech, které obvykle používají vozy nižší střední třídy – 205/55 R16 a 225/45 R17. A české řidiče bude hodně zajímat, že v menším rozměru přidala do testu ještě českou pneumatiku Barum Bravuris 3.

Výsledky opět potvrdily, že kdo si je ochotný připlatit za značku Michelin, dostane pneumatiku, která má objektivně lepší vlastnosti než konkurence. Francouzské pneumatiky v obou rozměrech opanovaly test na suchu i na mokru. I když občas jen s minimálním rozdílem.

A na paty jim nejvíc šlapal právě tomket. Ten se stejně jako při testu ovladatelnosti skvěle osvědčil na mokru. V obou rozměrech skončily české pneumatiky s čínským rodným listem na druhém místě za michelinem. V šestnáctipalcovém rozměru potřebovaly gumy Tomket na zastavení z osmdesátikilometrové rychlosti o 30 centimetrů víc než micheliny, na sedmnáctkách zastavil testovací golf jen o deset centimetrů dál.

Barumky potřebovaly oproti tomketům k zastavení dalších 70 centimetrů. Klebery dokonce 1,2 metru. Na sedmnáctkách pak rozdíl mezi druhým tomketem a třetím kleberem dosáhl dokonce 3,1 metru.

Na suchu si tomket vedl lépe v sedmnáctipalcovém rozměru. Kraloval michelin, s nímž dokázalo testovací auto zastavit na 33,5 metru. S tomkety potřebovalo 35,2 metru, s pneumatikami Kleber 36,4 metru.

Nejhůře si ze všech testovaných parametrů vedl tomket na suchu v šestnáctipalcovém rozměru. Tentokrát skončil na posledním místě, ovšem s minimální ztrátou na soupeře včetně prémiového michelinu. Zatímco francouzské pneumatiky zastavily golf ze 100 km/h na nulu na 35,2 metrech, Tomket potřeboval 37,7 metru. Kleberu stačilo 37,1 metru, Bravuris od Barumu o dalších dvacet centimetrů méně.

Deset centimetrů brzdné dráhy za tisícovku

Při cenovém srovnání pak ze všech testovaných pneumatik nejlépe vychází pneumatika od Tomketu. V šestnáctipalcovém rozměru vyjde na 1 114 korun, ale Barum je jen o 35 korun dražší. Za Kleber Dynaxer HP3 si řidiči připlatí dalších 60 korun, Michelin pak vyjde na 1 815 korun.

Sedmnáctipalcové testované pneumatiky pak vyjdou na 1 429 korun v případě tomketu, kleber je dražší o tři stovky a za michelin řidič zaplatí 2 590 korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...