Velké přezouvání začne za pár dní. Vybrat nové letní gumy pomůže test

  21:44aktualizováno  21:44
Venku sice mrzne až praští a sněhu se také nechce slézat ze silnic, ale v březnu je nejvyšší čas začít shánět letní obutí na auto. Dobře pomoci s výběrem umí renomované srovnávací testy autoklubu.
Od začátku dubna nejsou zimní gumy na sněhu a ledu povinné. Dá se čekat, že bude v pneuservisech opět plno. Lepší je objednávat se na výměnu dopředu.

Od začátku dubna nejsou zimní gumy na sněhu a ledu povinné. Dá se čekat, že bude v pneuservisech opět plno. Lepší je objednávat se na výměnu dopředu. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Německý ADAC spolu se spotřebitelskou organizací Stiftung Warentest a autokluby Rakouska a Švýcarska porovnal 19 sad letních pneumatik pro malá auta (rozměr 185/60 15) a pláště pro velké vozy typu VW Passat (225/45 17).

Brát - nebrat

letní obutí 185/60 15

  • dobré
    Michelin Energy Saver +
    Continental PremiumContact 5
    Dunlop Sport BluResponse
    Goodyear Efficient Grip Performance
    Vredestein Sportrac 5
    Bridgestone Turanza T001
    Nokian Line
    Fulda EcoControl HP
    Semperit Comfort-Life 2
  • uspokojivé
    Pirelli Cinturato P1
    Barum Brillantis 2
    Hankook Kinergy Eco K425
    Firestone Firehawk TZ300a
  • dostatečné
    Nexen N Blue HD
    GT Radial Champiro 228
  • nedostatečné
    Kleber Dynaxer HP 3
    Marangoni Verso
    Rotalla Radial F108
    Sailun Atrezzo SH402

"Patnáctipalcová kola se stávají obvyklým obutím u malých vozů, jako jsou Volkswagen Polo, Renault Clio nebo Fiat Punto," komentuje výsledky testů letních gum Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz.

Devět z devatenácti testovaných sad dostalo známku "dobrou". Vítězem nejnovějších testů se stal model Michelin Energy Saver +. "Rozhodly skvělé výsledky těchto plášťů při zkouškách rychlosti opotřebení," popisuje Buček.

Testy autoklubů hodnotí vliv pneumatik na jízdní vlastnosti a na brzdnou dráhu. Zaměřuje se také na aquaplaning, hluk přicházející od kol a spotřebu paliva. Zvláštní testy se zaměřují také na životnost plášťů (opotřebení). Výsledky autoři testu sestavili do podrobných tabulek (v infografice). Pokud tedy majitel vozu shání pláště se specifickými charakteristikami, může vybírat právě podle jednotlivých parametrů.

Dobře dopadly i letní pláště Continental PremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse a Goodyear Efficient Grip Performance, které si vedly dobře na suché a mokré silnici.

"I když se podle ADAC letní pláště hodně zlepšují na mokrém podkladu, několik výrobků v této části testu propadlo. Jedná se o Kleber Dynaxer HP 3, Mahagoni Verso, Rotalla Radial F108 a Sailun Atrezzo SH402," tlumočí výsledky testů Petr Buček.

Test letních pneumatik

Kompletní výsledky testu ZDE

V testu byly také barumky, které patří k nejprodávanějším pneumatikám v Česku. Model Brillantis 2 skončil na 11. místě. Pláště tradiční české značky uspěly na mokré silnici, ale na suché vozovce za nejlepšími zaostaly. Navíc patří k nejhlučnějším.

Nazout malé auto do vítěze testu autoklubů vyjde přibližně na osm tisíc korun, stále ještě dobré obutí celého auta se dá pořídit lehce nad pět tisíc.

Brát - nebrat

letní obutí 225/45 17

  • dobré
    Continental SportContact 5
    Goodyear Eagle F1 Asymetric 2
    Dunlop Sport Maxx RT
    Michelin Pilot Sport 3
    Vredestein Ultrac Vorti
    Hankook Ventus S1 Evo 2 K117
    Semperit Speed-Life
  • uspokojivé
    Apollo Aspire 4G
    Bridgestone Potenza S001
    Kumho ECSTA LE Sport KU39
    Pirelli Cinturato P7
    Yokohama C.drive 2
    Falken Azenis FK453
    Uniroyal RainSport 2
    Esa-Tecar Spirit UHP
    Toyo Proxes T1 Sport
    Nexen N8000
  • dostatečné
    High Performer Sport HS-2
    Syron Race 1 Plus

Pláště pro superb

V dalším testu vybíral ADAC pláště rozměru 225/45 17, ty shánějí třeba majitelé větších aut, jako je VW Passat nebo Škoda Superb. "Německý autoklub ADAC si pochvaluje stále se lepšící vlastnosti letních pneumatik. Testuje je už 40 let, ale tolik úspěšných výrobků jako letos v minulosti nezaznamenal," komentuje Petr Buček. Sedm z 19 testovaných pneumatik tohoto rozměru získalo dobrou známku a žádná vysloveně nepropadla. To je dobré znamení.

V letošním kole testů nejlépe dopadly modely Continental SportContact 5 a Goodyear Eagle F1 Asymetric 2. První byly ze všech nejlepší na mokru, druhé excelovaly na suchu. Dobrou koupí na léto jsou také dunlopy, micheliny, vredesteiny, hankooky a semperity. Poslední jmenované excelovaly hlavně v testech zaměřených na spotřebu paliva.

U sedmnáctipalcových pneumatik nebyly ve výběru barumky, i tak je na výběr z velkého množství značek. Dobrou zprávou je, že se v testech lepší laciné pneumatiky z Číny a Koreje, které v minulých ročnících testů pohořely. Ty jsou tipem pro ty, kteří nechtějí nebo nemohou za pneumatiky utrácet velké sumy. Vždyť obutí auta do sady nových continentalek (vítěze testu) vyjde na patnáct tisíc. Čtyři pneumatiky korejské značky Nexen vyjdou na polovinu. Z aktuálního testu ADACu si odvezly hodnocení "uspokojivé", testeři u nich vysledovali vyšší sklon k opotřebení.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Na přezutí se teď v pneuservisech čeká až týden

Přezouvání pneumatik

Kvůli prvnímu sněhu a nízkým teplotám se prodloužila čekací doba v pneuservisech. Na přezutí na zimní pneumatiky si v...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Najdete na iDNES.cz