Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

aktualizováno 
Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti Peugeotu 308, Volkswagenu Golf či Kie ceed, v druhém se hodnotilo obutí pro stále oblíbenější vozy typu SUV.

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby | foto: ADAC

Srovnávací test prováděly evropské autokluby v čele s německým ADAC. Testovací procedura má ustálenou podobu, zkoumá především chování pneumatik na suchu a především na mokru (40procentní podíl na celkovém hodnocení), význam se přisuzuje také (ne)hlučnosti pneumatik. Testy hodnotí také spotřebu a životnost (opotřebení).

Test letních pneumatik

Pláště rozměrů 195/65 R15 a 215/65 R16

Kompletní výsledky ZDE

Jak obout Škodu Octavii

První test porovnal 16 sad letních pneumatik. „Ve zkouškách na vodě a na suché vozovce nejlépe obstála pětice Pirelli, Bridgestone, Continental, Goodyear a Esa-Tecar,“ cituje z výsledků testu Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. „Test ukázal, že vítězný kvintet nenabízí jen nejlepší jízdní vlastnosti na vodě i na suchu, nejlepší pneumatiky totiž obstály také při zkouškách hlučnosti a nezvyšují spotřebu paliva,“ dodává. Úplně poslední příčku ve srovnání obsadily letní pláště GT Radial Champiro, které propadly v testech na mokru.

Pozor na M+S

V druhém testu srovnávaly autokluby Německa, Rakouska a Švýcarska 15 sad obutí pro SUV. „Pouze dostatečnou známku na pomyslné školní stupnici si ze srovnávacího testu odnesly pláště Michelin Latitude Tour HP. V testu přitom platily za nejdražší. Jejich sada přijde na zhruba deset tisíc korun,“ komentuje Petr Buček.

Nejhůř se v testu na mokru předvedly pláště Yokohama Geolandar SUV, které za své reakce dostaly nedostatečnou.

Nejlépe obstála sada obutí Goodyear EfficientGrip SUV. „Vítězné pneumatiky přesvědčily porotce na mokré i suché vozovce, nevydávají nadměrný hluk a neovlivňují negativně spotřebu paliva. Ani se podle testu rychle neopotřebují,“ vysvětluje Buček.

Nejlevnější z výběru testovacích vzorků byly pneumatiky české značky Barum. Dezén Bravuris 4x4 v celkovém hodnocení skončil přesně v polovině žebříčku. Barumky si vedly dobře na mokru, ale na suché vozovce jim to tak dobře nešlo.

Autokluby při svých testech pneumatik pro SUV odhalily ještě jednu důležitou věc. Letní pneumatiky pro tyto vozy mají na bočnici často označení M+S. Ukázalo se ovšem, že do zimních podmínek vhodné nejsou. „Označení M+S sice splňuje zákonné nároky pro zimní pneumatiky. Kdo však šetří peníze a nepřezuje na zimu své SUV na opravdu zimní pneumatiky, pouští se do velkého bezpečnostního rizika,“ říká Reinhard Kolke, vedoucí technického centra autoklubu ADAC. Správná zimní pneumatika má mít na bočnici symbol sněhové vločky a hory se třemi vrcholy.

Nedojíždějte zimáky přes léto

Výrobci pneumatik doporučují na letní obutí přezout v okamžiku, kdy se teploty dlouhodobě drží nad 7 stupni Celsia. To v praxi znamená, že řidiči, kteří pravidelně jezdí v brzkých ranních a případně i nočních hodinách, by měli měnit pneumatiky až v okamžiku, kdy se teplota nepřibližuje nízkým hodnotám ani v noci.

Mějte na paměti, že zimní pneumatiky na suché a teplé silnici zapříčiňují vyšší spotřebu a zároveň také zhoršují jízdní vlastnosti vozidla - především na nich má auto delší brzdnou dráhu. Z tohoto důvodu rozhodně není ideální dojíždět zimní pneumatiky v létě, což je běžná praxe mnoha českých řidičů.

Nezapomeňte, že pneuservisy mívají nejvyšší nápor právě v první polovině dubna, pokud už máte naplánováno přezutí, objednejte se co nejdřív.



Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Další z rubriky

Mladí lidé jsou miláčkové autoservisů. Sami si nevymění ani kolo

Ilustrační snímek

Podle průzkumu, který si nechal zpracovat britský motoristický pořad Flipping Bangers, prohrává mladá generace s tou...

Test dětských sedaček odhalil nebezpečí, firma ukončila výrobu

Test dětských autosedaček 2018

Nejnovější test evropských autoklubů odhalil nebezpečnou dětskou sedačku. Při nárazu se rozlétla na kusy. Výrobce...

Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Najdete na iDNES.cz