Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

aktualizováno 
Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti Peugeotu 308, Volkswagenu Golf či Kie ceed, v druhém se hodnotilo obutí pro stále oblíbenější vozy typu SUV.

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby | foto: ADAC

Srovnávací test prováděly evropské autokluby v čele s německým ADAC. Testovací procedura má ustálenou podobu, zkoumá především chování pneumatik na suchu a především na mokru (40procentní podíl na celkovém hodnocení), význam se přisuzuje také (ne)hlučnosti pneumatik. Testy hodnotí také spotřebu a životnost (opotřebení).

Test letních pneumatik

Pláště rozměrů 195/65 R15 a 215/65 R16

Kompletní výsledky ZDE

Jak obout Škodu Octavii

První test porovnal 16 sad letních pneumatik. „Ve zkouškách na vodě a na suché vozovce nejlépe obstála pětice Pirelli, Bridgestone, Continental, Goodyear a Esa-Tecar,“ cituje z výsledků testu Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. „Test ukázal, že vítězný kvintet nenabízí jen nejlepší jízdní vlastnosti na vodě i na suchu, nejlepší pneumatiky totiž obstály také při zkouškách hlučnosti a nezvyšují spotřebu paliva,“ dodává. Úplně poslední příčku ve srovnání obsadily letní pláště GT Radial Champiro, které propadly v testech na mokru.

Pozor na M+S

V druhém testu srovnávaly autokluby Německa, Rakouska a Švýcarska 15 sad obutí pro SUV. „Pouze dostatečnou známku na pomyslné školní stupnici si ze srovnávacího testu odnesly pláště Michelin Latitude Tour HP. V testu přitom platily za nejdražší. Jejich sada přijde na zhruba deset tisíc korun,“ komentuje Petr Buček.

Nejhůř se v testu na mokru předvedly pláště Yokohama Geolandar SUV, které za své reakce dostaly nedostatečnou.

Nejlépe obstála sada obutí Goodyear EfficientGrip SUV. „Vítězné pneumatiky přesvědčily porotce na mokré i suché vozovce, nevydávají nadměrný hluk a neovlivňují negativně spotřebu paliva. Ani se podle testu rychle neopotřebují,“ vysvětluje Buček.

Nejlevnější z výběru testovacích vzorků byly pneumatiky české značky Barum. Dezén Bravuris 4x4 v celkovém hodnocení skončil přesně v polovině žebříčku. Barumky si vedly dobře na mokru, ale na suché vozovce jim to tak dobře nešlo.

Autokluby při svých testech pneumatik pro SUV odhalily ještě jednu důležitou věc. Letní pneumatiky pro tyto vozy mají na bočnici často označení M+S. Ukázalo se ovšem, že do zimních podmínek vhodné nejsou. „Označení M+S sice splňuje zákonné nároky pro zimní pneumatiky. Kdo však šetří peníze a nepřezuje na zimu své SUV na opravdu zimní pneumatiky, pouští se do velkého bezpečnostního rizika,“ říká Reinhard Kolke, vedoucí technického centra autoklubu ADAC. Správná zimní pneumatika má mít na bočnici symbol sněhové vločky a hory se třemi vrcholy.

Nedojíždějte zimáky přes léto

Výrobci pneumatik doporučují na letní obutí přezout v okamžiku, kdy se teploty dlouhodobě drží nad 7 stupni Celsia. To v praxi znamená, že řidiči, kteří pravidelně jezdí v brzkých ranních a případně i nočních hodinách, by měli měnit pneumatiky až v okamžiku, kdy se teplota nepřibližuje nízkým hodnotám ani v noci.

Mějte na paměti, že zimní pneumatiky na suché a teplé silnici zapříčiňují vyšší spotřebu a zároveň také zhoršují jízdní vlastnosti vozidla - především na nich má auto delší brzdnou dráhu. Z tohoto důvodu rozhodně není ideální dojíždět zimní pneumatiky v létě, což je běžná praxe mnoha českých řidičů.

Nezapomeňte, že pneuservisy mívají nejvyšší nápor právě v první polovině dubna, pokud už máte naplánováno přezutí, objednejte se co nejdřív.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

Test zimních pneumatik pro SUV

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště...

Co obout autu na zimu: shánějte gumy přesně pro své auto

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem.

Evropské autokluby testovaly zimní pneumatiky pro malá auta (rozměr 195/65 R15) a dnes stále populárnější vozy...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

Hyundai H 350 2,5 CRDI  záruka
Hyundai H 350 2,5 CRDI záruka

r.v. 2016, naj. 3 501 km, diesel
465 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz