Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

aktualizováno 
Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti Peugeotu 308, Volkswagenu Golf či Kie ceed, v druhém se hodnotilo obutí pro stále oblíbenější vozy typu SUV.

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby | foto: ADAC

Srovnávací test prováděly evropské autokluby v čele s německým ADAC. Testovací procedura má ustálenou podobu, zkoumá především chování pneumatik na suchu a především na mokru (40procentní podíl na celkovém hodnocení), význam se přisuzuje také (ne)hlučnosti pneumatik. Testy hodnotí také spotřebu a životnost (opotřebení).

Test letních pneumatik

Pláště rozměrů 195/65 R15 a 215/65 R16

Kompletní výsledky ZDE

Jak obout Škodu Octavii

První test porovnal 16 sad letních pneumatik. „Ve zkouškách na vodě a na suché vozovce nejlépe obstála pětice Pirelli, Bridgestone, Continental, Goodyear a Esa-Tecar,“ cituje z výsledků testu Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. „Test ukázal, že vítězný kvintet nenabízí jen nejlepší jízdní vlastnosti na vodě i na suchu, nejlepší pneumatiky totiž obstály také při zkouškách hlučnosti a nezvyšují spotřebu paliva,“ dodává. Úplně poslední příčku ve srovnání obsadily letní pláště GT Radial Champiro, které propadly v testech na mokru.

Pozor na M+S

V druhém testu srovnávaly autokluby Německa, Rakouska a Švýcarska 15 sad obutí pro SUV. „Pouze dostatečnou známku na pomyslné školní stupnici si ze srovnávacího testu odnesly pláště Michelin Latitude Tour HP. V testu přitom platily za nejdražší. Jejich sada přijde na zhruba deset tisíc korun,“ komentuje Petr Buček.

Nejhůř se v testu na mokru předvedly pláště Yokohama Geolandar SUV, které za své reakce dostaly nedostatečnou.

Nejlépe obstála sada obutí Goodyear EfficientGrip SUV. „Vítězné pneumatiky přesvědčily porotce na mokré i suché vozovce, nevydávají nadměrný hluk a neovlivňují negativně spotřebu paliva. Ani se podle testu rychle neopotřebují,“ vysvětluje Buček.

Nejlevnější z výběru testovacích vzorků byly pneumatiky české značky Barum. Dezén Bravuris 4x4 v celkovém hodnocení skončil přesně v polovině žebříčku. Barumky si vedly dobře na mokru, ale na suché vozovce jim to tak dobře nešlo.

Autokluby při svých testech pneumatik pro SUV odhalily ještě jednu důležitou věc. Letní pneumatiky pro tyto vozy mají na bočnici často označení M+S. Ukázalo se ovšem, že do zimních podmínek vhodné nejsou. „Označení M+S sice splňuje zákonné nároky pro zimní pneumatiky. Kdo však šetří peníze a nepřezuje na zimu své SUV na opravdu zimní pneumatiky, pouští se do velkého bezpečnostního rizika,“ říká Reinhard Kolke, vedoucí technického centra autoklubu ADAC. Správná zimní pneumatika má mít na bočnici symbol sněhové vločky a hory se třemi vrcholy.

Nedojíždějte zimáky přes léto

Výrobci pneumatik doporučují na letní obutí přezout v okamžiku, kdy se teploty dlouhodobě drží nad 7 stupni Celsia. To v praxi znamená, že řidiči, kteří pravidelně jezdí v brzkých ranních a případně i nočních hodinách, by měli měnit pneumatiky až v okamžiku, kdy se teplota nepřibližuje nízkým hodnotám ani v noci.

Mějte na paměti, že zimní pneumatiky na suché a teplé silnici zapříčiňují vyšší spotřebu a zároveň také zhoršují jízdní vlastnosti vozidla - především na nich má auto delší brzdnou dráhu. Z tohoto důvodu rozhodně není ideální dojíždět zimní pneumatiky v létě, což je běžná praxe mnoha českých řidičů.

Nezapomeňte, že pneuservisy mívají nejvyšší nápor právě v první polovině dubna, pokud už máte naplánováno přezutí, objednejte se co nejdřív.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem.
Co obout autu na zimu: shánějte gumy přesně pro své auto

Evropské autokluby testovaly zimní pneumatiky pro malá auta (rozměr 195/65 R15) a dnes stále populárnější vozy kategorie SUV (215/65 R16). Zde jsou výsledky v...  celý článek

Automyčka
Myčky aut: Lesk jak blesk, nebo poškrábané auto?

Bojíte se zajet do myčky, aby se vašemu autu nestalo něco nemilého? Nebo se bojíte, že byste takový manévr řidičsky nezvládli? Připravíme vás na to, co vás v...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.