Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test letních pneumatik: Která lépe brzdí? Která lépe zatáčí?

  18:31aktualizováno  18:31
S blížícím se jarem už motoristé pokukují po letním obutí pro své plechové miláčky. Jakou pneumatiku ale vybrat? S kterou bude auto nejlépe brzdit, zatáčet a držet na silnici? Samozřejmě záleží na umění řidiče a stavu a typu auta, jinak si do zatáčky najíždíme se sportovním náčiním a jinak s krabicoidním MPVčkem.

Pneumatiky jsou ale i přesto důležitější než si možná dokážeme uvědomit.

Vždyť to, co nás (naše auto) při nadzvukových rychlostech, které se občas pokoušíme atakovat, drží na silnici, je plocha o velikosti lidské dlaně.

Test, který provedl italský odborný motoristický časopis Auto Tecnica ve spolupráci s turínskou technickou univerzitou (Politecnico di Torino), zkoušel v laboratorním prostředí pět letních pneumatik renomovaných výrobců.

Zkoušky, které probíhaly na speciálně postaveném stroji v laboratořích turínské univerzity, jsou založeny na přísně exaktním zkoumání pneumatik neovlivněném souhrou pneumatiky s vozem.

Zkoušení gum na autě, s velkým podílem subjektivního hodnocení řidiče, se tak technici vyhnuli.

Empirická data italští inženýři a novináři převedli do srozumitelné grafické podoby, která je pochopitelná i těm, kteří se na auto dívají z uživatelského hlediska. Zajímali se o tři základní parametry, které jsou alfou a omegou každé pneumatiky.

Testy, při kterých se sledovalo množství hodnot (od tlaku v pneumatice, přes přilnavost a prohnutí, až po její zahřátí), prošly tyto pneumatiky: Continental Ecocontact 3, Good Year GT3, Dunlop SP30, Yokohama S 306 a Pirelli P3000.

Testovaný rozměr pneumatik byl 165/65 R14, rozměr, který obouvají malé vozy typu: Peugeot 206, Opel Corsa, Citroën C3, Fiat Punto, nebo naše Škoda Fabia.  

Testovací stolice umožňuje věrně simulovat různé jízdní režimy a sledovat děje, které probíhají mezi pneumatikou a podložkou. Přístroj turínské univerzity možňuje změnu zatížení pneumatiky, změnu "náběžných úhlů" pneumatiky apod., každá z pneumatik byla testována ve třech různých stupních zatížení: 30, 50 a 80 procent, za různých rychlostí. V jedné z testovacích disciplin zkušební tým sledoval pneumatiku s konstantním odklonem kola, v jiné s plynulou změnou úhlu v rozsahu +/- 10 stupňů.

Z naměřených hodnot pak technici odvodili, jak se pneumatikám chce brzdit, jak dobře odpovídají na pokyn řidiče k zatočení a konečně jak drží směr. Ukázalo se, že najít absolutní ideál je velmi složité. Když už pneumatika dobře reaguje na pokyny řízení, nechce se jí moc brzdit. A naopak, nejkratší brzdná dráha neznamená nejlepší ovladatelnost auta.

***

165/65 R 14 ...co to znamená?

***

Auto Tecnica zdůrazňuje, že výsledky testů říkají mnoho o charakteristikách jednotlivých pneumatik, je však dobré mít na paměti, že jejich chování na silnici je silně závislé na charakteristice podvozku auta (odpružení, geometrie apod.). Guma namontovaná na autě, může vykazovat hodnoty přilnavosti a tuhosti, které se budou lehce odlišovat od laboratorních zkoušek. Jednoduše řečeno: Záleží na tom, jak si pneumatika bude s autem "rozumět".

Podélná přilnavost

Hodnota koeficientu podélné přilnavosti může být kladná, či záporná, v závislosti na tom, je-li pneumatika ve fázi brzdění nebo akcelerace. Koeficient vyjadřuje schopnost pneumatiky přenášet na podložku síly potřebné z brzdění, nebo zrychlení.

Boční vedení


Další testy se týkaly bočního vedení pneumatiky, které ovlivňují "držení auta na silnici". Čím lépe umí pneumatika pracovat s příčnými silami, tím lépe auto drží směr. Jednou z rozhodujících veličin je v tomto případě odolnost vůči bočnímu zrychlení (příčná přilnavost) pneumatiky.

"Odpověď" na řízení

Třetí test se zabýval schopností pneumatiky zatáčet. Test měl odhalit, která pneumatika nejlépe reaguje na pokyny řidiče k zatočení. Testovací stolice simulovala situaci, kdy řidič natočí volant a pneumatika jede po trajektorii v určitém úhlu daném nastavením geometrie přední nápravy.

Která je nejlepší?

Určit vítěze je složité. Absolutní vítěz jedné disciplíny v jiné pohořel. Yokohama nejlépe brzdí a Pirelli nejlépe zatáčí a naopak: s "pirellkou" musí být řidič obezřetnější "na brzdách", s yokohamou v zatáčce. Vítězem se nakonec stala, díky dokonale vyrovnaným a dobrým výsledkům, pneumatika Continental. V žádné ze třech disciplín sice nebyla nejlepší, vždy však obsadila druhé místo.

Pořadí v jednotlivých disciplínách:

 

Brzdění

Boční vedení

"Odpověď" na řízení

1.

Yokohama S 306

Dunlop SP30

Pirelli P3000

2.

Continental Ecocontact 3

Continental Ecocontact 3

Continental Ecocontact 3

3.

Dunlop

Good Year GT3

Dunlop SP30

4.

Good Year GT3

Yokohama S 306

Good Year GT3

5.

Pirelli P3000

Pirelli P3000

Yokohama S 306

Sečteme-li umístění jednotlivých pneumatik, dostaneme toto pořadí:

Umístění

pneumatika

počet bodů

1.

Continental Ecocontact 3 (2+2+2)

6

2.

Dunlop SP30 (3+1+3)

7

3.

Yokohama S 306 (5+4+1)

10

4.

Good Year GT3 (4+3+4); Pirelli P3000 (1+5+5)

11

 

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Galaxy 1,9 Ghia č.53.
Ford Galaxy 1,9 Ghia č.53.

r.v. 2004, naj. 212 000 km, diesel
139 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.