Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ÖAMTC

Test letních pneumatik na fabie a passaty: třetina s nedostatky na mokru

  • 155
Ne každá letní pneumatika odvede dobře svou práci. Autokluby některých zemí západní Evropy vyzkoušely 35 sad obutí různých značek a celou třetinu řidičům kupovat nedoporučují. Většina z poražených ve srovnávacím testu zaostala při jízdě na mokré silnici.

Jako obvykle vybraly autokluby do zkoušek dvě skupiny pneumatik. První část testu se zaměřila na pláště s rozměrem 185/60 R 14, druhá se věnovala velikosti 205/55 R 16. V Česku rozšířené barumy se v testu nepředstavily.

Čtrnáctipalcové pneumatiky obouvají většinou malá auta jako Škoda Fabia, Opel Corsa nebo Ford Fiesta, "šestnáctky" kupují majitelé vozů nižší střední a střední kategorie. Mezi ně patří octavie či passaty.

test letních pneumatik

Podrobné výsledky

Nejlepší vlastnosti ukázala ve zkouškách plášťů s rozměrem 185/60 R 14 dvojice Fulda Carat Progresso a Michelin Energy Saver. Na nejlepší hodnocení dosáhla také pětice pneumatik od výrobců Continental, Bridgestone, Kumho, Uniroyal a Semperit.

Všech těchto sedm modelů pneumatiky získalo tři hvězdičky. Autokluby doporučují ke koupi i "dvouhvězdičkové" pláště, hůře hodnocené už používat neschvaluje.

Německý autoklub ADAC si v hodnocení testu všímá výborného výsledku plášťů Michelin Energy Saver. Francouzský výrobce se už tradičně, jak jméno produktu napovídá, zaměřuje na šetrnost. V tomto případě mají mít jeho pneumatiky schopnost držet spotřebu paliva na uzdě.

ADAC konstatuje, že se to opravdu daří. A na rozdíl od předešlých testů, kde byla nižší spotřeba paliva vykoupena horším chováním pneumatik na mokru a při brzdění, tentokrát Michelin obstál ve všech sledovaných parametrech.

Vedle valivého odporu, jenž má vliv na spotřebu paliva auta, autokluby v testech zkoušejí jízdu na mokru, na suché silnici, měří hluk, který od kol přichází, a sledují, jak rychle se který výrobek opotřebuje.

Špatné výsledky čínských značek

Nejhůře se testující malá auta chovala, když technici na jejich disky namontovali pláště čínských značek Kenda a Wanli. U výrobků Wanli rakouský autoklub ÖAMTC kritizoval také skutečnost, že na vyloženě letní pneumatiku výrobce dává symbol M+S, kterým nabízí její využití i v zimě.

Druhou skupinu porovnávaných pneumatik vytvořilo obutí s rozměrem 205/55 R 16. Nejlépe obstál Michelin Primacy HP, výborné vysvědčení v podobě tří hvězdiček získalo také kvarteto Continental, Nokian, Bridgestone a Firestone. Trochu mimo pořadí, ale s výbornými výsledky se představily pneumatiky Goodyear OptiGrip. Důvodem jejich zařazení mimo žebříček je jiný rychlostní index, než mají ostatní účastníci testu.

Organizátoři zkoušek však chtěli zjistit, jak se tato neobvyklá pneumatika chová. Její jedinečnost spočívá v tom, že se podle tvrzení výrobce mění profil pneumatiky i její směs spolu s postupným opotřebením.