Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test letňáků na fabii: barumky jsou mezi elitou

aktualizováno 
Německý, švýcarský a rakouský autoklub uspořádaly tradiční test letních pneumatik. V konkurenci dalších 14 plášťů rozměru 165/70 14 si skvěle vedly Barum Brillantis 2. Společně s continentaly, micheliny, pirellkami a gumami značky Apollo dostaly nejvyšší hodnocení.

Test letních pneumatik | foto: ADAC

"Oproti konkurentům často zvučnějších značek jsou levnější a přitom zaručují bezpečnou jízdu," cituje z výsledků testu německého klubu ADAC, švýcarského TCS a rakouského ÖAMTC šéfredaktor serveru AutemBezpečně Petr Buček. "Dlouhá léta barumky v renomovaných testech německého autoklubu o krok zaostávaly za nejlepšími. Nyní se prosadily mezi pneumatiky s elitními vlastnostmi," dodává. ADAC hodnotí Barum Brillantis 2 jako "velmi vyvážené a dobré ve všech disciplínách zaměřených na bezpečnost".

Test srovnával 15 sad letních pneumatik pro malá auta typu Škody Fabia.

Vítězem je plášť Continental EcoContact 5. Za ním následují Michelin Energy Saver, Pirelli Cinturato P1 a Apollo Amazer. V žebříčku podrobných výsledku jsou barumky páté, stále mají nejvyšší čtyřhvězdičkové hodnocení, které pneumatiky v letošním testu dostaly. Na pět hvězdiček nedosáhl žádný z testovaných čtrnáctipalcových plášťů.

"S nejlepšími výrobky udržela barumka krok při testu na mokré vozovce, který je pro hodnocení letních pneumatik nejdůležitější," popisuje Petr Buček.

Pláště musí při těchto testech zajistit autu co nejkratší brzdnou dráhu. Musí si také poradit se silnicí zalitou vodou, na které může nastat nebezpečný aquaplaning.
 
"Barum Brillantis 2 zabodoval také při zkouškách na suché silnici, neztratil ani v části testu, který se věnuje hluku od kol. A také při zkouškách rychlosti opotřebení a spotřeby paliva obstál," dodává Buček.

Český plášť je také jedním z nejlevnějších mezi testovanými pneumatikami, které ADAC doporučuje. V internetových obchodech stojí sada čtyř plášťů Barum Brillantis 2 zhruba 3 600 korun.

Kompletní obutí do pneumatik prémiových značek, které se umístily nad barumkami, stojí klidně o víc než patnáct set víc.

Specializovaný server tyrepress.com si ale všímá také výkonu pneumatik Apollo Amazer 3G Maxx, které dosáhly podobných výsledků jako renomované Pirelli Cinturato a celkově skončily čtvrté. Apolla dokonce pirellky porazila na mokru (nejdůležitější disciplína), na suchu se pak ukázaly jako srovnatelné s micheliny. Jediné, v čem výrazněji zaostaly, je hlučnost, která byla jedna z nejvyšších v testu.

Kdo hledá

  • dobré vlastnosti na mokru: Michelin Energy Saver nebo Apollo Amazer 3G Maxx
  • nízkou spotřebu paliva: Continental ContiEcoContact 5
  • nízké opotřebení: Fulda EcoControl, Continental ContiEcoContact 5 nebo Goodyear DuraGrip
  • nízký hluk: ContiEcoContact Continental 5, Michelin Energy Saver nebo Goodyear DuraGrip

Dalších devět pneumatik v testu si odváží hodnocení "uspokojivá". Motoristé, kteří se zaměřují na některou ze specifických disciplín v testu (například opotřebení, spotřeba, hluk), mohou díky podrobným výsledkům (viz tabulka) vybrat obutí, které nejlépe vyhovuje jejich představám. Kdo třeba hledá gumy, které se co nejméně opotřebují, sáhne po Fuldách EcoControl. Nízkou spotřebu zase zaručí goodyeary nebo vítězné continentaly.

Propadákem testu jsou čínské pláště Infinity. Za ostatními ztrácejí v bezpečnosti na mokré silnici a jsou také příliš hlučné. Dostaly jedinou hvězdičku, což znamená "nedostatečné". Podle serveru Tyrepress zástupci značky Infinity zareagovali na výsledky v testu prohlášením, že model INF-030 patří do staré řady výrobků a bude letos v květnu nahrazen novou řadou Ecosis.

Druhým čínským výrobkem v testu jsou pláště GT-Radial Champiro Eco. Ty skončily předposlední s hodnocením "dostatečné".

Test pneumatik 165/70 R14 T (ADAC 2012)
pneu (podíl na výsledku)hodnocení (100%)sucho (20%)mokro (40% )hluk (10%)spotř. (10%)opotřebení (20%)cena za 4 pneu v Kč
Continental ContiEco Contact 5****1,52,52,51,31,35 200
Michelin Energy Saver****1,62,22,61,72,05 000
Pirelli Cinturato P1****1,52,32,82,02,34 800
Apollo Amazer 3G Maxx****1,62,23,72,12,5
Barum Brillantis 2****1,92,53,12,12,53 600
Goodyear DuraGrip***1,52,82,61,71,54 000
Fulda EcoControl***1,63,03,22,01,04 000
Yokohama BluEarth***1,42,42,82,22,8
Dunlop SP Street response***1,62,73,01,82,34 400
Hankook Kinergy Eco K425***1,62,62,92,32,5
Kumho Solus KH17***1,62,33,12,53,04 400
Firestone Multihawk***1,62,73,22,42,54 000
Semperit Comfort-Life 2***1,72,53,12,33,34 500
GT-Radial Champiro Eco***2,43,22,71,92,04 600
Infinity Inf-030*2,05,23,82,30,55 000

HODNOCENÍ ADAC

Velmi dobrá       *****
Dobrá                 ****
Uspokojivá           ***
Dostatečná           **
Nedostatečná        *
Pramen: ADAC, ÖAMTC, AutemBezpečně.cz (ceny)



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz