Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda s CLA: mercedes pro zlatou mládež sviští tiše

Na francouzských dálnicích platí stotřicítka, což je pro čtyřdveřové kupé od Daimleru směšná rychlost. Auto je přisáté k silnici a hukot větru v nedohlednu navzdory bezrámovým oknům, úhlavnímu nepříteli tiché jízdy.

Novinka se inspirovala v mořském světě, aerodynamickou rybou zvanou havýš. Výsledkem je odpor vzduchu Cx = 0,23. Tak nízký, že v tomto směru nový mercedes překonává všechna současná sériová auta.

A pak přicházejí ostré serpentiny nad přístavním městem La Ciotat. Mercedes statečně předstírá, že jej zatáčky opravdu baví, navzdory pohonu předních kol. Inteligentní posilovač řízení, tentokrát coby součást základní výbavy, sám rozpozná zatáčkovitý úsek a upraví převod tak, aby řidič nemusel zbytečně moc točit volantem. Dokonalé auto? Až do chvíle, než přijde lehce propadlé kanálové víko v četnickém městečku St. Tropez. Od podvozku se ozve tvrdá rána a člověka nutně napadne, jak dlouho by volitelný sportovní podvozek v kombinaci s osmnáctipalcovými koly vydržel sloužit v českých podmínkách. Pro Mercedes CLA platí nejen v tomto případě, že méně je někdy více.

Jedu. Podrobnosti na Facebooku

Mercedesí třída A prošla za posledních patnáct let vývojem, jenž u zavedené konzervativní automobilky těžko hledá srovnání. Na začátku to bylo vajíčkovité auto, v jehož prostorovém řešení nelze nevidět záblesk geniality. Nová generace představená loni už hledala zákazníky mezi kupci BMW řady 1 a kupé CLA je v tomto směru ještě odvážnější. Cílí na automobilové estéty, kteří dávají přednost formě před obsahem, v tomto případě kráse před prostorem.

Mercedes CLA

Pro inspiraci nešel Daimler moc daleko. Větší sourozenec CLS ostatně stojí na tiskové konferenci vedle právě uváděné novinky. Obě auta jsou si tak podobná, že rozdíly je nutné hledat spíš v proporcích než celkovém výrazu. A také v ceně. Zatímco CLS si z autosalonu odveze ten, kdo našetří nejméně 1,4 milionu korun, CLA vám bude říkat pane už za polovinu téhle sumy. "Je to auto pro nonkonformisty a mladé rodiny," odhaduje Hansjörg Schinke z vývoje kompaktních mercedesů a dodává, že takových najdeme nejvíc v Evropě, Spojených státech a Číně.

Při pohledu na rychle vadnoucí linku okna zadních dveří je ovšem docela těžké si představit mladé rodiče, jak několikrát denně zalézají pod nizounkou střechu ve snaze upoutat svého potomka do dětské sedačky. Tohle by je po několika dnech spolehlivě přestalo bavit, protože na zadních sedadlech je v CLA opravdu hodně těsno. Nejen v oblasti nohou, ale především na výšku. Už pro metr osmdesát vysokou postavu to znamená, že bude cestovat v mírném předklonu a doufat, že pasažér před ní si sedadlo neposune moc dozadu. To aby měla alespoň kam složit nohy.

Daimler kupodivu nabízí CLA jako pětimístné auto. Patrně v rámci útoku na zavedené klišé, že mercedes si koupí ten, kdo si chce na stará kolena užít trochu pohodlí. Protože nové kupé je všechno, jen ne důchodcovské auto, což naznačuje už jeho provokativně okázalé zdobení.

Kdo chtěl v minulosti vozit na svém mercedesu podobně velkou třícípou hvězdu, jakou má novinka na svém chladiči, musel si ji odloupnout z nákladního auta. A důchodců, kteří mají potřebu propojit svůj iPhone s obrazovkou palubního systému, aby mohli být během jízdy on-line na sociálních sítích, patrně také moc nebude.

Mercedes CLA

Nazvat CLA šmrncovním autem pro virtuálně žijící adolescenty by ovšem nebylo přesné. Nový mercedes má ambice zasáhnout i senzitivnější jedince, kteří dokážou vnímat jeho rafinovaný živočišný původ. Nové CLA má jednoznačně pozitivní charisma s jistým femininním akcentem, takže na své okolí působí spíše mile než okázale.

Manuál lepší než automat

Do začátku vyjíždí CLA se čtyřmi motory, z toho tři jezdí na benzin. Všechny mají čtyři válce a výkon od 122 (typ 180) do 211 koní (typ 250). Příplatkový pohon všech kol 4Matic je možné objednat pouze u nejsilnější verze.

Na klikatých silnicích francouzské Riviéry, kam automobilka pozvala iDNES.cz na první testovací jízdy, vyzkoušela redakce dvě motorizace. Lépe se osvědčila hned ta první: benzinový motor typu 200, který se svými 156 koňmi stojí v nabídce tří přeplňovaných zážehových čtyřválců přesně uprostřed.

Daimleru se podařilo vyladit agregát, kterému možná chybí zřetelnější výkonová špička, zato nabízí plynulý zátah od 1 000 otáček. Hranice maxima točivého momentu přitom začíná už na pozoruhodných 1 250 otáčkách a pokračuje až ke čtyřem tisícům, odměnou je plynulá jízda bez nutnosti častého řazení. Jak se ukáže později, další výhodou benzinového modelu 200 je jeho manuální šestistupňová převodovka.

Populární čtyřválcový diesel s objemem 2,15 litru a výkonem 170 koní označovaný jako 220 CDI je druhou zkoušenou motorizací. Momentálně jediný naftový zástupce pod kapotou CLA je v interiéru o poznání víc slyšet, jeho největší smůlou je ovšem fakt, že jej automobilka nabízí výhradně s robotizovanou dvouspojkovou převodovkou 7G-DCT.

Bohužel, ani jeden ze tří nabízených režimů řazení této převodovky není pro plynulou a zároveň svižnou jízdu optimální. Pokud řidič zvolí nastavení Economy, je prodleva mezi sešlápnutím plynového pedálu a reakcí motoru mnohdy tak dlouhá, že to na přeplněných francouzských okružních křižovatkách přináší řidiči nepříjemné okamžiky. Režim Sport zase příliš dlouho drží motor ve vysokých otáčkách a jízda pak působí zbytečně hekticky. Ideální není ani možnost manuálního řazení pádly pod volantem, i v tomto případě je prodleva mezi jednotlivými rychlostními stupni relativně dlouhá.

V nastavení podvozku není mezi benzinem a naftou velký rozdíl, což kupodivu platí i po přesednutí z auta vybaveného sportovním do vozu s tzv. komfortním podvozkem. Obě verze jsou hodně tvrdé, patrně také kvůli příplatkovým osmnáctipalcovým kolům s minimem gumy na bocích, která by mohla pružit. Zájemce o CLA by si měl proto auto před koupí vyzkoušet a zvážit, která kombinace kol a podvozku je pro něj ta pravá.

Krátký rozvor, velký kufr

Daimler by nové kupé CLA nejraději viděl ve střední automobilové třídě, snad proto, že svou délkou 4,63 metru překonává nejen aktuální sedan C-třídy, ale i konkurenty BMW 3 a Audi A4. Ve skutečnosti je karoserie CLA nasazena na podvozek kompaktní třídy A, což prozradí hlavně relativně krátký rozvor náprav čítající 2 699 milimetrů. Z délky vozu tak kromě designu těží hlavně zavazadlový prostor, jehož kufr nabízí překvapivých 470 litrů objemu.

Ať už patří CLA kamkoliv, zamilovat se do fotografie nového kupé je tak snadné, že rodokmen bude pro zahleděného jedince zcela podružnou záležitostí . A oblouznění z auta patrně nepomine ani tváří v tvář, protože naživo vypadá nový mercedes stejně dobře jako v prospektu, o čemž se čeští motoristé mohou v showroomech přesvědčit už v dubnu.

Daimler s novinkou otvírá cestu k atraktivnímu designu i pro ty, kdo nechtějí nebo nemohou utratit za auto víc než milion korun. Takových má být letos sto padesát, přesně tolik aut doputuje do Česka z maďarského závodu v Kecskemétu.  Základní cena 713 900 pro benzinovou verzi 180 leží sto deset tisíc nad stejně motorizovaným hatchbackem třídy A, oproti sedanu třídy C je naopak o osmdesát tisíc korun nižší. Z praktického pohledu je to pořád dost peněz, za nepřehlédnutelné auto možná tak akorát.

Autoři:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Cestovatelé vyměnili trabanty za obojživelná auta. Míří s nimi do Mongolska

8. dubna 2024  7:58

Skupina cestovatelů vedená Danem Přibáněm odstartovala v neděli 7. dubna po 15:00 od pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...