Z dodávky do business třídy. Nový Mercedes V poručí i větru

  • 20
Nový Mercedes třídy V už se prodává. Vyznavačům výbavou nabitých osobních dodávek nabídne nebývalé pohodlí šéfovské limuzíny. Dodávkám se chce co nejvíce vzdálit, opulentní dvoumilionová verze tak má i klimatizovaná sedadla, kůží čalouněný interiér a adaptivní tempomat.

Nová třída V je v nabídce Mercedesu sice nástupcem modelu Viano, ve výrobním programu však musí zacelit i mezeru po velkém extravagantním a luxusním terénně velkoprostorovém kombíku třídy R, který byl třeba v našich končinách nečekaně populární.

Známé tvary v atraktivnějším kabátě

Exteriér nového "véčka" by se možná dal označit za evoluci modelu Viano, bližší ohledání prozrazuje změny prakticky ve všech partiích. V na první pohled působí o poznání oblejším dojmem, přesto nedokáže zamaskovat hlavně účelné tvary. Tím spíše, že stejnou karoserii pravděpodobně dostane i třetí generace striktně užitkového modelu Vito. Přepracovaný design však novému vanu propůjčuje o poznání dynamičtější a modernější vzhled.

Nový Mercedes třídy V

Největší proměnou prošla tradičně příď. Kromě výraznější a výše umístěné masky dostala propracované sdružené světlomety vybavené diodami pro denní svícení, kterými jasně zapadá mezi moderní osobní mercedesy.

Na zádi stojí za pozornost menší sdružená světla a nové samostatně výklopné šestiúhelníkové okno.

Boční linie se mezigeneračně změnily nejméně. Velká prosklená plocha a boční posuvné dveře zůstaly zachovány, ubyly však ostře řezané prolisy a za své vzaly i boční ochranné lišty.

Z boku zaujme i vyšší a mohutnější příď, takže kapota motoru už na čelní okno nenavazuje tak plynule jako dřív.

Nový Mercedes třídy V

Změnily se i rozměry. Rozvorem "véčko" sice kopíruje předchůdce, ale v ostatních ohledech ho překonává. Třeba na délku narostl o solidních 132 mm, ale na prostoru pro posádku se to projevilo minimálně. Centimetry navíc padly za oběť novému designu a částečně i zavazadlovému prostoru. Šířka a výška se k lepšímu změnila nepatrně, respektive o 27 a 5 milimetrů.

Tři velikosti

Nová třída V bude stejně jako předchůdce nabízena se třemi délkami karoserie. K aktuálně dostupné prodloužené verzi "L" s rozvorem 3 200 mm a délkou 5 140 mm přibude počátkem příštího roku kompaktní provedení "K" s délkou 4 895 mm a extradlouhé "XL" s rozvorem 3 430mm a délkou 5 370 mm.

Business Class pro šest a více

Největší osobní mercedes dělá vše pro to, aby se vyhnul označení "dodávka". Zatímco zvenčí svůj původ popřít nedokáže, interiér povýšili designéři na úroveň opravdu luxusního korábu.

Výrazným mezigeneračním skokem prošla hlavně palubní deska, která má tvarem a zpracováním podstatně blíže třeba k prémiovému osobnímu vozu než ke konvenčním dodávkám. Iluzi dokonalého luxusu v kokpitu vytváří třeba i příplatkové kožené čalounění přístrojovky nebo atraktivní dřevěné dekory. Pracoviště řidiče je stylizované do podoby nedávno představeného nového Mercedesu třídy C. S ním má "véčko" společný nejen sportovní tříramenný multifunkční volant, přístrojovou kapličku a palubní systém Comand nově ovládaný touchpadem, ale i velkou část tlačítek.

K osobním modelům Mercedesu má novinka blízko i výbavou. Kromě již zmíněného palubního systému Comand, který je k dispozici ve dvou provedeních, mohou pohodu na palubě zpříjemňovat i špičkový audiosystém Burmester, ambientní osvětlení, kožené čalounění, vyhřívaná a klimatizovaná sedadla v první řadě, nezávislé topení a další nadstandardní prvky.

K dispozici je i kompletní elektrická výbava. Kromě předních sedadel lze tlačítky ovládat i boční posuvné dveře a zadní výklopnou stěnu.

Nový Mercedes třídy V

Mimořádně bohatá je i nabídka bezpečnostních prvků a elektronických asistentů. V základní výbavě je třeba šest airbagů, všechny obvyklé brzdné, stabilizační a trakční systémy, asistent bdělosti řidiče a systém kompenzace bočního větru. V příplatkové výbavě pak nechybí třeba systém varování před kolizí, adaptivní tempomat, asistent pro udržování v jízdních pruzích, systém hlídání mrtvého úhlu, systém rozpoznávání dopravních značek, parkovací asistent 360°, aktivní parkovací asistent nebo systém inteligentního osvětlení.

Samostatnou kapitolou je variabilita vnitřního prostoru. Standardně je "véčko" dodáváno se dvěma samostatnými sedadly v každé řadě, ale na přání může být vybaveno až osmi místy. Jednotlivá sedadla lze uvnitř posouvat, otáčet nebo zcela vyjmout, čímž se dá interiér nejen přizpůsobit přepravním účelům, ale i momentálním potřebám. V nabídce jsou třeba i otočná sedadla řidiče a spolujezdce.

Tři verze výbavy, tří výkonové varianty

Velkoprostorový mercedes je zatím v prodeji ve třech verzích výbavy: standardní, luxusnější Avantgarde a špičkové Edition One, která se týká jen nejsilnější motorizace. Chybět časem nebude ani kempovací verze Fun a obytné provedení Marco Polo, určené dobrodružnějším povahám.

Nový Mercedes třídy V

V motorovém prostoru zatím pracuje jen známý vznětový čtyřválec (OM 651) o objemu 2,1 litru. K dispozici je ve třech výkonových variantách, označených 200 a 220 CDI a 250 BlueTEC. Dvě slabší pohonné jednotky jsou standardně spojeny s manuální šestistupňovou převodovkou, samočinné sedmistupňové ústrojí je k dispozici za příplatek. Nejsilnější motorizace je k dispozici výhradně s přepracovanou automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus a jako jediná v nabídce plní nejpřísnější emisní normu Euro 6. O zážehovém agregátu se výrobce zatím nezmiňuje, patrně se v nabídce objeví později.

Náhrada za šestiválec

Nejsilnější provedení 250 BlueTEC s výkonem 190 koní a kroutícím momentem 440 Nm nahrazuje v nabídce výkonnější třílitrový šestiválec z předchůdce, který byl vyřazen kvůli emisím. Díky funkci overtorque, která krátkodobě zvyšuje o 14 koní výkon a o 40 Nm kroutící moment, se mu však dynamikou provozu na chlup vyrovná. Kultivovaností projevu se s ním samozřejmě měřit nemůže, zato slibuje zhruba o dva litry ekonomičtější provoz. Udávaná šestilitrová spotřeba přitom není nereálná, ovšem za předpokladu defenzivního stylu jízdy. Na testovací trati s velkým podílem dálnic jsme naměřili průměrně 8,3 litru, ve 170 km/h si na německé dálnici řekne o zhruba 10 litrů nafty.

Dvojitě přeplňovaný čtyřválec nese označení BlueTec, což znamená, že v zájmu snížení emisí NOx používá vstřikování močoviny do výfukových plynů. Z toho vzniká amoniak, který chemickou reakcí dokáže přeměnit až 80 procent NOx na dusík a vodu.

Objemem spíše podměrečný motor si s více jak dvoutunový autem dokáže překvapivě dobře poradit. Má skvěle potlačený turboefekt, výtečnou pružnost a nijak se nezadýchá ani v táhlých dálničních kopcích. Maximální rychlosti 206 km/h dosahuje bez problémů a i ze stoosmdesátky plynule zrychluje.

Slabší stránkou motoru je, že si nenechá příliš vnucovat ostřejší styl jízdy. Mnohem lépe a přirozeněji se cítí v nízkých otáčkách a konstantním tempu. Pod zátěží je hlučný. S motorem dobře spolupracuje sedmistupňová samočinná převodovka. S rychlostí to sice nepřehání, ale řadí hladce, což se k naturelu vozu hodí.

Zlatá střední cesta

Prostřední výkonová varianta 220 CDI, která nabízí 163 koní výkonu a 380 Nm kroutícího momentu, se jeví jako optimální motorizace pro úspornou jízdu nenuceným tempem.  Se dvěma pasažéry na palubě se navíc nijak zásadně neprojevuje její výkonový deficit oproti silnějšímu "bluetecu". Stejně jako on totiž plynule táhne už od 1 400 otáček a shodný je i rozsah jeho využitelnosti. V kombinovaném cyklu navíc papírově spálí o tři desetiny litru méně (v našem případě o půl litru), je výrazně levnější, pocitově tišší a dostupný i s manuální šestistupňovou převodovkou.

Stěhovavý polykač kilometrů

Mercedes třídy V dokáže být dobrý parťák i na velmi dlouhých cestách. Jeho jízdní vlastnosti jsou vyvážené a chování snadno předvídatelné. Komfort odpružení je na vysoké úrovni, náklony karosérie zůstávají zcela v intencích takto stavěných aut, vedení stopy je jisté a mírné znervóznění podvozku přichází jen při přejezdu příčných nerovností.

S příplatkovým systémem Agility Control, který mimo jiné upravuje charakteristiku tlumičů na základě zvoleného režimu, neměl ani na devetenáctipalcových kolech problém s žehlením i hrubších nedostatků vozovky. Na standardních "šestnáctkách" bude komfortní i na našich rozbitých komunikacích.

Na suchém povrchu nemá tento prémiový van problémy s trakcí, otázkou zůstává, jak suverénní bude třeba s nezatíženou zádí na sněhu. Pro všechny případy má Mercedes v záloze i systém pohonu všech kol 4Matic, který se v nabídce objeví na podzim.

Řízení není díky pohonu zadních kol zatížené hnací silou motoru, a je tak velmi klidné. Jeho elektromechanický posilovač klade příjemný odpor, ale informací od předních kol se k rukám řidiče dostává jen pomálu.

Poručí větru

Vysoká stavba karosérie se do jízdních vlastností logicky promítá horšími schopnostmi při manévrování a také menší odolností vůči bočnímu větru. Udržet auto v přímém směru při silných poryvech pomáhá řidiči sériově montovaný systém Cross Wind. A jak jsme se ve větrném počasí sami několikrát přesvědčili, pracuje velmi efektivně. Přibrzďováním jednotlivých kol kompenzuje boční tlaky a pomáhá udržovat jízdní stabilitu.

Véčko mimo jiné zdobí na danou kategorii nebývale propracovaná aerodynamika. Jeho koeficient odporu vzduchu je 0,27, což jsou hodnoty, kterými se ještě před pár lety chlubila hlavně nízká sportovní auta.

Nový Mercedes třídy V

Kromě hluku motoru, který do kabiny začne výrazněji pronikat zhruba ve 150 km/h, je posádka téměř ušetřena všech obvyklých zvuků. Výjimku tvoří pouze svištivý hluk v zadní části, jehož zdrojem jsou patrně držáky podélných střešních nosičů.

Pochvalu zaslouží výtečné odhlučnění kol, protože ani při velmi rychlé dálniční jízdě neobtěžuje posádku nijak výrazný hluk od odvalujících se pneumatik.  

Za kvalitu se platí

Stuttgartská automobilka dokazuje, že jí v konkurenčním boji nechybí sebevědomí. Za pohlednější exteriér, propracovanější prostor pro posádku a bohatší standardní výbavu si nechá zaplatit. Nové V je ve srovnání s předchůdcem zhruba o 87 tisíc dražší.

Základní cena prodloužené verze "L" byla pro český trh stanovena na 1 056 935 korun, kompaktní provedení karosérie je levnější o 21 780 korun, stejnou částku si musí připlatit zájemci o extra dlouhou verzi XL. Luxusnější výbava Avantgarde je k mání za příplatek zhruba 200 tisíc, špičkové provedení 250 BlueTEC Edition 1 si výrobce cení na 2 078 582 korun.

Shrnutí

Mercedes třídy V má předpoklady ovládnout kategorii luxusních vanů. Jeho hlavní a prakticky jediný přímý konkurent VW Multivan totiž má i přes průběžnou modernizaci nejlepší léta za sebou.

Nový velkoprostorový mercedes skvěle poslouží náročným početnějším rodinám, jako manažerský dostavník nebo luxusní hotelový shuttle. Mimořádná variabilita vnitřního prostoru a široké možnosti individualizace z něj činí dopravní prostředek s velmi širokými možnostmi využití. Ale přes veškerou snahu nedokáže nahradit opulentní Mercedes třídy R. Svého vzdáleného předchůdce sice deklasuje velkorysým vnitřním prostorem, chybí mu však image a jistá frajerská rozmařilost. 

Asi jediným bolavějším místem nového stuttgartského vanu je absence kultivovanější pohonné jednotky, která by lépe odpovídala jeho luxusnímu charakteru. Přinejmenším špičkovému provedení Edition 1 s cenovkou přes dva miliony by slušel šestiválec se sametovým chodem.

Mercedes V v číslech
Technická data prodlouženého provedení "L"
Provedení200 CDI220 CDI250 BlueTEC
Typ motoru vznětový čtyřválec, turbo 2143 ccmvznětový čtyřválec, turbo 2143 ccmvznětový čtyřválec bi-turbo 2143 ccm
Výkon (kW/koní) 100 / 136120 / 163140 / 190
Točivý moment (Nm)330380440
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8 / 12,8*11,8 / 10,8*9,1*
Maximální rychlost (km/h) 183 / 181*194 / 195*206*
Průměrná spotřeba (l/100 km) 6,1 / 5,8*5,7 / 5,7* 6,0*
Objem nádrže (l) 57 / 70 (za příplatek)
Délka / šířka / výška / rozvor (mm) 5140 / 1928 / 1880 / 3200
Objem kufru (l) až 4630 ve dvoumístné konfiguraci
Rozměr pneumatik195 /65 R16205 / 65 R16225 / 55 R17
Pohotovostní/ užitečná hmotnost (kg) 2075/725 - 9752075/725 - 9752145/655 - 905
Základní cena (Kč)1 056 9351 089 0001 229 360
* platí pro verzi s automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus