Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES

Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES | foto: AAA Auto Praha

Test MF DNES: Levný diesel není spolehlivý

kterého redakce vloni v prosinci koupila k dlouhodobému testu, absolvoval první tisícovky kilometrů. Zatímco v okamžiku koupě v pražském autobazaru AAA (stál 89 tisíc korun) měl na svém tachometru údaj 166 000 kilometrů, nyní je zde číslo o více než 7500 kilometrů vyšší.

V tuto dobu absolvuje automobil první plánovanou prohlídku spojenou s výměnou oleje. Zároveň se mechanici pokusí opravit s co možná nejnižšími náklady některé nahlášené závady. Z testu zatím vyplynul jeden zásadní poznatek: peugeot jezdí a nutno podotknout, že díky malé spotřebě řidičovu peněženku příliš nevyprázdní. Bohužel na něj není příliš velké spolehnutí. "Je do značné míry překvapení, že peugeot oněch 7500 kilometrů dokázal ujet, aniž někde úplně vypověděl poslušnost," uvádí šéf plzeňského servisu Karel Hartl.

Právě on dal na přelomu roku totálně rozhašený motor tohoto vozu dohromady natolik, že je vůbec provozuschopný. Tehdy se mimo jiné měnilo i zadřené ložisko klikového hřídele. Oprava stála 28 tisíc korun. Nyní bude oprava většiny vážnějších problémů a výměna oleje stát deset až dvanáct tisíc korun. "Jestliže se vám předcházející ojetiny podařilo koupit dobře, při koupi tohoto auta jste prostě neměli štěstí," tvrdí Hartl. Podle něho jsou sice turbodieselové peugeoty vcelku dobrou volbou pro řidiče, kteří hodně jezdí, tento však byl výjimkou potvrzující pravidlo.

Nepříjemnosti pro řidiče

Tak například. Přijdete k autu ze strany spolujezdce, neboť parkujete u chodníku, a chcete si na zadní sedadlo položit tašku. Zasunete klíček do zámku (vůz je vybaven centrálním zamykáním) a pootočíte s ním. Zámek se sice odemkne, ale dříve, než stihnete dveře otevřít, zase se zámek uzamkne. Činnost uzamykacího systému pak ještě pár desítek sekund pokračuje a vy můžete jen udiveně sledovat, jak knoflík zajištění dveří uvnitř vozu v rychlém tempu poskakuje nahoru a dolů. Do auta přitom stále nemůžete. "Zřejmě je špatný zámek a chtělo by to výměnu," říká autoelektrikář Daniel Bajer z pražské firmy BAT elektro. K tomu se zatím redakce neodhodlala, její redaktoři jsou prozatím srozuměni s tím, že auto lze odemykat pouze z řidičovy strany.

Další problém následuje hned po otočení klíčku v zapalování. Jak známo, dieselové motory se před startem musí žhavit. Očekáváte tedy, že se na příslušném místě na přístrojové desce objeví oranžová spirála značící probíhající žhavení. Leč ve většině případů se tak nestane, a pokud ano, tak obyčejně zhasne dříve, než jsou alespoň dvě tři sekundy nutné pro dostatečné nažhavení před startem. "Tady je problém ve žhavicím relé, je zralé na výměnu," konstatuje opět Bajer z Bat elektro. Nové relé stojí řádově kolem čtyř tisíc, ale podle Bajera existuje levnější řešení. Je možné namontovat přídavné relé, které řidič ovládá speciálním tlačítkem, a dobu žhavení stanovuje především podle venkovní teploty.

Zatím žhavení v praxi vypadá tak, že řidič vypíná a zapíná zapalování tak dlouho, až relé sepne na dostatečně dlouhou dobu. To může znamenat i dvacateronásobné otočení klíčkem ve spínací skříňce. I když je nažhaveno, nemusí to ještě být důvod k jásání, a motor přesto nenaskočí. Lhostejno, zda je motor teplý či studený, startér se prostě neotočí. Většinou pomůže až zahýbání s přírodními dráty ke startéru pod zvednutou kapotou. Někdy si dá po určitém čase auto říci a po mnoha předcházejících marných pokusech nastartuje. V posledních třech týdnech tato situace nastala pětkrát.

Závadu může způsobovat jak startér, tak spínací skříňka, soudí Bajer. Ještě před dvěma týdny se zdálo, že problém může vyřešit výměna rozpadlého konektoru u startéru, což udělali ve firmě BAT, ale minulý týden se závada opakovala. Bylo to zrovna ve chvíli, kdy řidič zastavil na nádvoří valtického zámku, kam do specializované instituce dovezl ke zkoumání vzorky vín od kolegů z redakce přílohy Test. "Doufám, že nám to tu nakonec nezůstane jako exponát," pravil jeden z pracovníků zámeckého areálu sledující notnou chvíli marné pokusy řidiče o odjezd. Na kloub problému se snaží přijít i v plzeňském servisu H+B. "Zatím jsme to ještě neřešili, zabýváme se především převodovkou," uvedl v době uzávěrky tohoto vydání Karel Hartl.

Selhala převodovka

Minulý týden se objevil další nepříjemný problém. Přestože Karel Hartl, šéf plzeňského servisu specializujícího se na francouzské vozy převážně značky Peugeot, v lednu soudil, že převodovka u našeho vozu je bezproblémová, určitou dobu nešel zařadit třetí a čtvrtý rychlostní stupeň. Stalo se to při odbočování z hlavní na vedlejší silnici doleva, kdy bylo nutno zastavit a dát přednost protijedoucímu vozu. Rozjezd na jedničku, pak dvojka a snaha řidiče o zasunutí trojky byla marná. Bylo možné opět vrátit dvojku. Funkční byl ještě pátý rychlostní stupeň. Trojku a čtyřku se podařilo zprovoznit až po mnoha předchozích neúspěšných pokusech. Pak řazení až do příjezdu do servisu v Plzni jakžtakž fungovalo, avšak třetí a čtvrtou rychlost bylo třeba zařazovat velmi zvolna a velmi jemně.

I tak bylo leckdy cítit a slyšet, jak do sebe příslušná ozubená kolečka na převodovce nechtějí zapadnout. "Převodovku jsme již rozebrali. Je poškozený synchron třetího a čtvrtého rychlostního stupně. Poškodil se pravděpodobně následkem prasknutí pružiny synchronu. Nahradíme jej opět starším z převodovky, kterou máme k dispozici," vysvětluje Hartl. Pokud by se musel tento díl převodovky kupovat nový, oprava by stála podstatně více. "Když už jsme převodovku vymontovali, podívali jsme se i na spojku a doporučujeme vyměnit ložisko," dodává Hartl. V Plzni dostane auto i nové reflektory. "Staré paraboly byly velmi zašlé, prakticky slepé. Zřejmě do nich kdysi zatekla voda," domnívá se Karel Hartl. "Se světly v tomto stavu bych se rozhodně na žádnou noční jízdu nepouštěl," uvedl. Protože samozřejmě nějaké ty tisíce kilometrů auto bude muset ujet i v noci, výměnu jsme schválili.

Hrozilo upadnutí kola

Již předtím auto dostalo další náhradní díl - náboj levého předního kola. Disk byl totiž k náboji připevněn jen dvěma plně funkčními šrouby. "Jeden šroub tam vůbec nedržel, druhý byl utažen přes závit," uvedl mechanik, který náboj za starší, avšak v dobrém stavu měnil. Na tuto závadu nás upozorňovali i jiní mechanici, kteří měli vůz v péči dříve. Přesto jsme i s tímto rizikem najezdili několik tisíc kilometrů. Výměnu jsme nakonec načasovali na období, kdy bylo zároveň vhodné i přezout zimní za letní pneumatiky.

Zatímco řízení při běžné jízdě po silnici je přesné a bezproblémové, při pomalé jízdě s maximálně vytočenými koly - například při zajíždění a vyjíždění z řady vozidel při parkování ve městě - sebou volant nepříjemně škube a jsou slyšet skřípavé zvuky. Automobil má ještě několik dalších, většinou však již menších a méně podstatných neduhů: Tlačítko spínače vyhřívání zadního skla někdy po zapnutí nejde vypnout, kolem volantu při určitých otáčkách motoru silně drnčí plastové kryty, nefunkční je otáčkoměr. Podle názoru mechaniků je vadný vlastní ukazatel v přístrojové desce. Tato oprava by však stála další tisíce, a proto jsme se rozhodli obejít bez služeb tohoto měřicího přístroje.

Kladem je hlavně spotřeba

Pojďme však ke kladům. Odmyslíme-li si zvuky, které vydává klapající ručička rychloměru a velmi často hlučně drnčící plachty, je interiér vcelku tichý. Motor, zvláště při klidné jízdě po kvalitní silnici, vydává kultivovaný zvuk a dovnitř je slyšet právě v takové míře, aby ho řidič mohl registrovat. Pohodlné jsou sedáky. Díky zabudované a regulovatelné bederní opěrce se záda ani po celodenním sezení za volantem neozvala. Jede-li ve voze větší počet lidí, mají dostatek prostoru i na zadních sedadlech. Příjemné je elektrické vybavení, zvláště dálkové nastavování zpětného zrcátka na straně spolujezdce...

Ovšem, ze všeho nejpříjemnější je spotřeba. Ta se při posledních třech tisících najetých kilometrech stabilizovala na úrovni mezi 5,5 a 5,6 litru. Je ovšem nutno připomenout, že zatím vzhledem k tomu, že motor se teprve zajíždí po výměně ložiska klikového hřídele, se s peugeotem jezdí na dálnici obvykle rychlostí do 120-125 kilometrů za hodinu. Ani na běžných silnicích jsme v podstatě ještě nevyzkoušeli, jak se automobil chová ve vyšších otáčkách motoru a jaký je vlastně zátah turbodmychadla.

Dosavadní náklady na koupi a opravy Peugeotu 405 1,8 SRD:

Položka Cena
nákup vozu 89 000
půlroční povinné ručení (koupené se slevou u prodejce) 1000
základní výbava vozu 1100
preventivní oprava rozvodů 2380
první část opravy elektroinstalace 980
dálniční známka 800
odtahová služba Praha - Plzeň 4200
oprava motoru a elektroinstalace 28 000
výměna konektoru startéru 300
výměna náboje předního kola 1800
přezutí pneumatik 420
oprava převodovky, výměna oleje, výměna reflektorů... cca 10 000