KTM 1190 Adventure: Dokonale odladěný superbike do terénu

  16:13
Cestovní endura stále posilují v prodejích, nově do rostoucí kategorie startuje jedna z letošních žhavých novinek. Na testování KTM 1190 Adventure jsme vyrazili do rakouských Alp. A našli vlastně dokonalý stroj
Jízdní vlastnosti jsou příkladné, KTM zvládne sportovní jízdu i dlouhé...

Jízdní vlastnosti jsou příkladné, KTM zvládne sportovní jízdu i dlouhé cestování. | foto: David M. Bodlák

Na rozdíl od předchozí generace vsadila KTM u nového modelu na technologie, které už konkurence používá. Motorka dostala nově elektronicky nastavitelný podvozek, kontrolu trakce a možnost nastavení palivových map a jízdních režimů.

K pohonu slouží dvouválcový motor o objemu bezmála 1 200 kubických centimetrů s maximálním výkonem 150 koní. Za takovou dávku by se nemusela stydět ani supersportovní motorka. Motor je usazen v trubkovém rámu, který váží pouhých 10 kilogramů. Na něj je napojený podvozek od firmy WP, který disponuje nově elektronickým nastavením. Kola zůstávají tradičně drátěná, nově jsou však bezdušová a jsou v nich umístěny senzory tlaku v pneumatikách, který si můžete zobrazit na palubním počítači.

Technika je propracovaná do posledního detailu.

Palubní deska s novým informačním displejem na levé straně.

Ten ostatně řídí všechny systémy na motorce, můžete s jeho pomocí nastavit motor, podvozek, ale i zapnout vyhřívané rukojeti, které má KTM v nabídce. Nový stroj má kromě nových technologií i nižší spotřebu, která se při testu pohybovala okolo sedmi litrů. To zajišťuje v kombinaci s 23litrovou nádrží opravdu slušný dojezd.

Do sedla

Testování probíhalo na pozvání KTM v okolí malebného lyžařského městečka Mariatzell. Tady můžete jezdit po těch nejkrásnějších silničkách plných zatáček a kvalitního asfaltu. Před námi bylo 300 kilometrů v sedle oranžových krásek, a to už je porce kilometrů, která dokáže motorky prověřit.

V sedle KTM si jezdec připadá naprosto přirozeně, řídítka jsou příjemně široká, sedlo akorát vysoko a nohy přirozeně spočinou na stupačkách. Dobře je na tom i spolujezdec, který má dost místa a dobře umístěná madla a stupačky. Pokud by vám poloha na motorce přece jen nevyhovovala, je tu možnost výškového nastavení sedla jezdce.

Jízdní vlastnosti jsou příkladné, KTM zvládne sportovní jízdu i dlouhé...

Jízda na modelu Adventure je v první řadě přirozená a motorka hned padne do ruky. Motor má hutný zátah už od nízkých otáček a při otočení plynovou rukojetí okamžitě vystřelí motorku kupředu. Přirozené je i zatáčení, kam se podíváte, tam motorka jede a je jedno, jestli jsou to utažené zatáčky v horském průsmyku, nebo táhlé oblouky na rychlejších silnicích.

Motorka zkrátka sedí a vy si jen užíváte náklony. V tom vám napomáhá podvozek, který můžete nastavit do několika režimů podle zatížení motorky a stylu jízdy. K tomu si můžete nastavit i režim, v jakém pojede motor, máte k dispozici režim sport, režim pro běžné cestování a režim pro déšť. Jednotlivá nastavení se liší hlavně průběhem výkonu. Posledním pomocníkem je kontrola trakce, která vyhodnocuje, zda máte kolo v prokluzu a případný smyk koriguje zapalováním motoru.

Všechna ta elektronika může na první pohled působit trochu složitě, ale ve finále už ji ani nevnímáte. Motorka se řídí přirozeně a elektroničtí asistenti vám zajistí vyšší bezpečnost bez ztráty jízdních zážitků.

Na cesty necesty

KTM 1190 Adventure je určena nejen pro výlety do hor, ale i na dlouhé cesty.

V nabídce je celá řada příslušenství a doplňků, kterými můžete svou motorku osadit. Bát se nemusíte ani špatných cest, které vysoké motorce s velkými koly nedělají problém. Pokud se vydáte do zemí se špatnou kvalitou paliva, KTM si s ním také díky elektronice dokáže poradit. Po přečtení předchozích řádků se naskýtá otázka, zda je něco, co by nové KTMce nešlo. Jediné, co mě napadá, je její nevhodnost pro začátečníky, kteří by se měli poohlédnout jinde, protože zvládnutí poměrně těžké a silné motorky nemusí být snadné.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...