Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test motorkářských helem: žádná nemá jedničku

aktualizováno 
Helmy pro motocyklisty tlumí málo hluk, uši jezdců jsou v ohrožení. Německý autoklub ADAC otestoval 10 helem v ceně od sedmi do 13 tisíc korun. Vedle hluku se zaměřil na jejich bezpečnost a pohodlí.

Ilustrační foto | foto: Yamaha

K uším řidiče motorky se podle autoklubu ve většině případů dostávají takové porce decibelů, které mohou vést k poškození sluchu. U zkoušených výrobků šlo o 84 až 94 decibelů.

Ale třeba k helmě značky Shoei je možné dokoupit speciální límec snižující hluk na polovinu.

Celkovým vítězem testu se stala přilba Schuberth R1. Je bezpečná, pohodlná a nejlépe tlumí hluk, který se dere k uším jezdce.

Nejlehčím účastníkem testu byl kilogramový Uvex Helix RS 750 Carbon, v celkovém pořadí druhý. Třetí místo připadlo na X-Lite X-602, čtvrté na Shoei XR 1000.

Žádný z testovaných výrobků nedostal od autoklubu úplně nejlepší vysvědčení v podobě jedničky. Devět z deseti helem si zasloužilo dvojku, nejhorší Shark RSR2 se musel spokojit s trojkou.

Představuje přitom nejdražší zkoušenou přilbu, ale s omezeným výhledem pro jezdce.

V testu bezpečnosti nejlépe obstála dvojice Uvex a X-Lite. Velké rozdíly panují v hmotnosti přileb. Zatímco nejlehčí vážila při zkouškách 1000 gramů, nejtěžší skoro dvojnásobek - 1700 gramů.

Za nízkou hmotností jsou uhlíková vlákna, která přitom zaručují také bezpečí pro řidiče jednostopého stroje. Nejlehčí Uvex se ukázal jako zároveň nejlepší v utlumení nárazu.

Podle autoklubu ADAC má nízká hmotnost helmy přímý vliv také na uživatelské pohodlí a znamená menší zátěž pro krční páteř.

Neméně důležitou vlastností helmy je přitom dobrý výhled. Stále více přileb má dvojité sklo, díky čemuž se nemlží. Některé štítky však patně odolávají poškrábání, čímž se zhoršuje výhled motorkáře a klesá bezpečnost.

ADAC test helem střední třídy

podíl hodnocení SCHUBERTH R1 UVEX HELIX 
RS 750 CARBON
X-LITE X-602 SHOEI XR 1000 ARAI CHASER HJC HQ 1 LAZER FIBER D1 NOLAN N 94 SCORPION EXO 1000 SHARK RSR2
sluneční slona ano ne ne ne ne ne ne ne ano ne
hmotnost (g) 1508 1066 1395 1346 1466 1327 1486 1414 1655 1487
OCHRANA PŘI NÁRAZU 30% 2,2 1,5 1,9 2,0 2,5 2,0 2,4 2,2 2,3 2,5
tlumení 70% 2,0 1,7 1,9 1,9 2,6 2,0 2,4 2,3 2,0 2,6
pevnost uchycení 10% 1,0 1,3 1,3 2,0 1,5 1,8 1,1 1,3 2,0 1,5
hmotnost 20% 2,9 0,9 2,4 2,1 2,7 2,1 2,8 2,4 3,5 2,8
VIDITELNOST 20% 1,3 1,9 1,5 2,3 1,5 2,1 2,1 1,4 2,7 3,3
odolnost proti mlžení 60% 1,2 2,1 1,0 2,0 1,0 2,5 1,0 1,0 1,6 2,6
odolnost proti poškrábání 25% 1,0 1,4 2,7 3,0 2,0 1,1 4,5 1,9 5,5 5,5
zorná plocha 15% 2,0 1,8 1,5 2,5 2,8 2,3 2,5 2,3 2,5 2,3
MANIPULACE
/KOMFORT
30% 2,0 2,5 2,5 1,9 2,7 2,4 2,2 2,6 2,1 2,4
HELMA 50% 1,7 2,8 2,7 1,7 2,5 2,7 2,4 2,9 2,3 2,1
komfort/výbava 15% 1,3 2,3 2,8 2,0 2,0 2,3 1,8 2,8 1,5 1,8
nasazení a sundání 10% 2,3 2,0 2,5 1,8 1,8 2,8 2,8 2,8 3,8 2,3
cirkulace vzduchu 10% 2,8 1,8 2,0 2,0 3,8 2,8 2,5 2,5 2,0 2,8
nepromokavost 25% 2,0 3,7 4,0 1,3 2,8 3,7 2,5 4,0 2,0 1,3
odvětrávání hlavy 10% 1,3 3,3 3,0 2,0 3,8 3,8 2,8 4,0 2,8 3,5
zpracování 5% 1,3 3,0 1,8 1,5 1,8 2,5 2,5 2,0 2,0 2,5
údržba 5% 1,5 1,5 1,5 2,0 3,0 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5
návod k použití 10% 1,0 3,5 1,8 2,0 1,5 1,5 2,0 1,8 1,5 2,0
vhodnost pro použití s brýlemi 10% 1,8 2,8 2,0 1,5 1,5 1,8 2,8 2,3 3,5 3,0
ZAPÍNÁNÍ 25% 2,2 2,3 2,0 2,0 2,2 2,2 1,8 2,2 1,7 2,0
PLEXISKLO/VÝMĚNA 25% 2,4 2,1 2,4 2,0 3,2 2,1 2,0 2,4 2,1 3,3
AERODYNAMIKA/HLUK 20% 1,6 2,7 2,9 3,1 2,7 3,1 2,9 3,3 2,7 3,1
HODNOCENÍ ADAC 1,8 2,1 2,2 2,3 2,4 2,4 2,4 2,4 2,4 2,8

Systém hodnocení:

0,6-1,5: velmi dobré
1,6-2,5: dobré
2,6-3,5: uspokojivé
3,6-4,5: dostatečné
4,6-5,5: nedostatečné

Autoři:


Témata: ADAC, Hluk

Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nejstarší klub harleyářů je ten pražský, právě slaví 90 let

Výstava 90 let Harley-Davidson Clubu Praha

Nejstarší bez přestávky fungující Harley-Davidson klub na světě letos slaví 90 let existence. Dějiny pražského klubu...

Odešli dva velikáni motocyklových závodů, Saša Klimt a Ivan Mauger

Saša Klimt

Duben 2018 se pro mnoho příznivců motocyklového sportu stal smutným startem do letošní motosezony. Odešly hned dvě...

Italská radost i starost. Aprilia nemá soupeřku a má krásný zadek

Aprilia Dorsoduro 900

Podobně jako třeba Subaru Impreza mezi auty má tato Italka jen málo přímých konkurentů mezi motorkami. Dorsoduro je...

Yamaha Grizzly 700 EPS
Yamaha Grizzly 700 EPS

r.v. 2014, naj. 4 000 km
284 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz