Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Atlet ekonom je i na sklonku života borec: BMW 120d Coupé v testu

  11:30aktualizováno  11:30
Produkční život jedničkového kupé se pomalu chýlí ke konci, ale i na sklonku života má dostatek síly i šarmu. Nejmenší mnichovský sporťák, který se dočkal i adrenalinové verze 1M Coupé, je i po letech jedním z nejpohlednějších modelů vozících modrobílou vrtuli ve znaku BMW na kapotě.

BMW 120d Coupé | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

BMW řady jedna působí v nižší třídě jako zjevení. Žádný z přímých konkurentů nemá klasicky uspořádaný pohon – jiné auto s pohonem zadních kol v této kategorii prostě nenajdete. Pořídit si můžete tří nebo nový pětidveřový hatchback, který sice nemá nějak velký kufr, ale naložíte do něj vše potřebné. Jako příjemný bonus je tu pak elegantní kabriolet s klasickou plátěnou střechou a emotivní kupé. 

Právě kupé řady 1 vypadá skvěle. Jeho kompaktní, trochu bachratá karoserie, ve které lze s trochou představivosti rozpoznat legendární BMW 2002, působí i po letech velmi svěžím dojmem. Dynamické linie, dobře vyvážené proporce, krátké převisy a řada dalších znaků pro modely z Mnichova tak typických tu dohromady tvoří jeden nezaměnitelný celek.

BMW 120d Coupé

BMW 120d Coupé v číslech

  • Motor přeplňovaný vznětový
  • Počet válců/ventilů 4/16
  • Zdvihový objem (cm3) 1 995
  • Výkon (kW/koní) 130/177
  • Krouticí moment (Nm) 350
  • Zrychlení 0–100 km/h (s) 7,6
  • Maximální rychlost (km/h) 228
  • Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,7
  • Délka × šířka × výška (mm) 4 360 × 1 748 × 1 423
  • Rozvor (mm) 2 660
  • Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1 474/1 507
  • Objem kufru (l) 370
  • Pohotovostní hmotnost (kg) 1 450
  • Rozměr pneumatik vpředu/vzadu 205/55 R16 (205/50 R17/225/45 R17)*
  • Základní cena dané motorizace 780 000 Kč

* s příplatkovým M-paketem

Ten v případě auta na fotkách ještě podtrhuje mimořádně efektní "Mpaket", se kterým dvoudveřová jednička vypadá jako pravé sportovní auto. A touto nálepkou se rozhodně může pyšnit oprávněně. Malé dynamické kupé s motorem podélně uloženým za přední nápravou a velmi sofistikovaným podvozkem vycházejícím z platformy nejúspěšnější řady 3 předchozí generace, je příslibem mimořádných řidičských zážitků.

V nabídce motorů je dvoulitrový benzinový čtyřválec (120i), dva řadové šestiválce (125i a 135i) a celá řada přeplňovaných vznětových dvoulitrů (118d, 120d a 123d). Právě na prostřední naftovou motorizaci padla volba našeho dlouhodobého testu.

Přítomnost vznětového čtyřválce pod kapotou kupé nemusíme vnímat jako nutné zlo dnešní úsporné doby, ale jako zajímavou alternativu. Moderní naftové agregáty rychle pronikly do modelů, u nichž bychom si je ještě před pár lety nedokázali ani představit. Poslední mnichovská kreace, model M550d toho je jasným důkazem.

Čtyři místo šesti

Doby, kdy platilo, že BMW rovná se charakterní řadový šestiválec, jsou dávno pryč. Naopak se blíží časy, kdy se pod kapoty mnichovských modelů nastěhují maloobjemové tříválce. V tomto světle už vznětový čtyřválec s objemem necelých dvou litrů tak špatně nevypadá. A co víc, BMW naftové motory umí jako málokdo.

Na volnoběh má čtyřválec sice trochu hrubější chod, který spolu s drobnými vibracemi proniká i do interiéru, ale to je tak to jediné, co lze tomuto modernímu turbodieselu vytknout. Při jízdě si přítomnost naftové jednotky pod kapotou ani neuvědomíte, tedy pokud jde o zvukovou kulisu. Ne náhodou se několikrát stalo, že spolujezdec na první poslech ani nepoznal, že jede v dieselové verzi.

BMW 120d Coupé

Motor svými parametry patří pořád k tomu nejlepšímu na trhu. Z objemu 1 995 cm krychlových podává výkon 130 kW (177 koní) při 4 000 ot/min, přičemž skvělý točivý moment 350 Nm nabízí už od 1 750 ot/min. V reálném světě to znamená, že i s touto pohonnou jednotkou se můžete stát postrachem zdánlivě výkonnějších vozů kolem.

Zrychlení na 100 km/h zabere pouze 7,6 s, maximální rychlost malého kupé dosahuje důstojných 228 km/h. Agregát vyniká téměř lineárním zátahem, jako by ani nebyl přeplňovaný. Zabírá mocně už od nízkých otáček a spoustou točivého momentu zahrnuje zadní nápravu i za hranicí 4 500 ot/min, kde už většina ostatních dieselů dávno odpadá.

BMW 120d Coupé
BMW 120d Coupé

Příjemně potěší také kombinovaná spotřeba. Po ujetí necelých pěti tisíc kilometrů se ustálila na hodnotě 5,4 litru, což je s ohledem na skutečnost, že zhruba třetinu najetých kilometrů popojížděla jednička městem, velmi dobrá hodnota. Při klidné jízdě asi nebude problém ještě více se přiblížit výrobcem udávaným hodnotám (4,7 l/100 km). Těmto úvahám nahrává i fakt, že malé kupé při převzetí vonělo novotou a jeho počítadlo hlásilo pouze dva ujeté kilometry.

Řízení na jedničku

Do malého kupé byste to neřekli, ale váží celých 1 450 kg, což je zhruba o 50 kilo méně, než má nový "trojkový" sedan, který nabízí pořádný kus auta navíc. Poměrně vysoká pohotovostní hmotnost se naštěstí minimálně projevuje na jízdní agilitě. Auto reaguje velmi citlivě a přesně na jakýkoliv povel skvělým řízením, jehož zpětná vazba patří tradičně mezi špičku.

Může se hodit

Chcete opakovaně zažívat dokonalý pocit z jízdy v BMW? Kupte si ho. Vybírejte z pestré nabídky nových i ojetých aut na Automodul.cz/BMW.

Pochvalu zaslouží také bohatě dimenzované brzdy, se snadným dávkováním účinku a vhodně odstupňovaná šestistupňová převodovka s přesnou kulisou a větším mechanickým odporem.

Podvozku ještě přitvrzenému příplatkovým "empaketem" a sedmnáctipalcovými ráfky s "runflaty" (pneumatikami, na kterých dojedete i když píchnete), jsou slova jako komfort naprosto cizí. Výhody mimořádně tuhého odpružení oceníte při vysokých rychlostech na kvalitním povrchu, toho je u nás ale poskrovnu. Při pomalé jízdě ale budete mít oči na vrch hlavy abyste se vyhnuli všem nástrahám českých silnic. Každý projetý výmol totiž bude bolet nejen vás, ale i auto.

BMW 120d Coupé

Tuhý skelet mimořádně odolný vůči kroucení spolu se sportovně naladěným podvozkem nesou hlavní podíl na výjimečných jízdních vlastnostech. Dobře vyvážené kupé si vede skvěle především na klikatých okreskách. Navzdory relativně těžkému motoru totiž zatáčí tak, jako by ani neznalo hranice adheze. Přitom je stále neutrální a výborně ovladatelné. Oproti hatchbacku si lépe poradí také s dálnicí. Víc zatížená zadní náprava a delší zadní převis dvoudveřové karoserie zajišťují lepší směrovou stabilitu ve vysokých rychlostech a celkově klidnější chování.

Pokud si budete chtít užít trochu víc volnosti a úplně vypnete stabilizační systém DTC, dozvíte se o dieselové "stodvacítce" hned několik věcí. Za prvé, tohle auto neumí jezdit bokem, chybí mu na to výkon a samosvorný diferenciál. Díky vysokému krouticímu momentu ale dokáže vykouzlit efektní přetáčivé smyky v relativně malé rychlosti.

Pro svobodné pány

Pracoviště řidiče je navrženo s důrazem na snadné ovládání. Dva dominantní kruhové ciferníky a dva informační displeje jsou přesně v zorném poli řidiče, všechny ovládací prvky jsou umístěny hned po ruce.

Přístrojová deska sází na jednoduché tvary a kvalitní zpracování, nesnaží se podbízet lacinými náhražkami přírodních materiálů ani falešným karbonem. Zbytečně megalomanský není ani středový panel s integrovaným rádiem.

Fotogalerie

Pozice za volantem je tradičně "bavorácká", tedy velmi dobrá. Cestující vpředu sedí nízko u podlahy v pěkných, anatomicky tvarovaných sedačkách s kvalitním bočním vedením a širokým rozsahem nastavení. Řidič v rukou svírá malý, perfektně tvarovaný tříramenný volant s hodně tlustým věncem.

Uvnitř minimalistického interiéru najde místo čtveřice pasažérů. Vzadu se kvůli klesající střeše a omezenému prostoru pro nohy vzrostlý jedinec moc pohodlně neusadí, dvě slečny na večírek tu ale odvezete bez problémů. Zavazadlový prostor vyniká solidním objemem 370 litrů a pravidelným tvarem. Ledničku sem sice nenacpete, dva golfové vaky, basa piv a dřevěné uhlí na grilování se dovnitř ale vejdou bez potíží...

BMW 120d Coupé

Jednou z mála oblastí, kterou u BMW obvykle nehodnotíme s nadšením, bývá pořizovací cena. Ta je také jedním z hlavních důvodů, proč jedničkové kupé nepotkáváme na silnicích častěji.

Za nejlevnější kupé 118d totiž zaplatíte 702 500 Kč, o 34 koní silnější 120d pořídíte od 780 tisíc. Testované provedení s příplatkovým M paketem, Comfort paketem, automatickou klimatizací, bi-xenonovými světlomety, vyhřívanými sedačkami s potahy v kombinaci látka/kůže a dalšími doplňky se nakonec vyšplhalo až na 973 400 Kč, tedy na částku, za kterou už lze pořídit i slušně vybavený sedan řady 3 se stejně označeným a nepatrně silnějším motorem.

BMW 120d Coupé je skvělé auto. Zaujme designem, potěší spotřebou a ohromí jízdními vlastnostmi. V jedné disciplíně ale radost rozhodně neudělá, v cenové politice. Kupé nižší střední třídy s cenovkou začínající na hranici okolo tři čtvrtě milionu korun se sotva kdy stane masově prodávaným vozem...





Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.