Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test navigací: jsou stále spolehlivější

aktualizováno 
Přenosné navigační přístroje do auta nebo pro chodce do města jsou hitem poslední doby. Praktická pomůcka stojí okolo deseti tisíc korun. Proto je lze stále častěji vídat na čelních sklech taxikářů, služebních řidičů, ale i běžných šoférů, které nebaví bloudění.

Test se zaměřil na přenosné navigační přístroje | foto: ÖAMTC

Autokluby z Rakouska a Německa vyzkoušely společně osm nových typů přenosných navigací ve srovnávacím testu.

"Výsledky jsou převážné dobré,“ hodnotí test Steffan Kerbl, technik autoklubu ÖAMTC. "Zmizely závady, které patřily ke starším přístrojům. Proto už nenarazíte na obrazovky se špatným rozlišením nebo na pomalé přístroje, jimž výpočet trasy trval tak dlouho, že jste si mezitím stihli dát kafe.“

Přesto doporučení autoklubu zní: Vyzkoušejte si přístroj v obchodě před koupí. K navigacím patří totiž docela složité ovládání a každý přístroj je v tomto ohledu jiný. Co se líbí jednomu uživateli, nemusí sedět jinému.

Vítězem srovnávacího testu se stala navigace Mio C520t. O stupínek pozadu zůstala hned celá skupina přístrojů, které zastoupí běžný atlas. Jedná se o výrobky Garmin nüvi 670, Medion GoPal PNA 515T, Nokia 330, VDO Dayton PN2050 a ViaMichelin X-980T.

Všechny tyto přístroje zvládají výborně navigování – to znamená, že dobře zvolí cestu do cílového města nebo na konkrétní ulici a výborně řidiče navádějí během jízdy. Také jejich databáze konkrétních míst má dostatečné pokrytí.

Trochu zpět zůstala v testu dvojice přístrojů Acer p660 a Blaupunkt TravelPilot Lucca 5.2. Oba autoklub doporučuje, ale má k nim výhrady.

Ze zkoušených navigačních systémů lze vypozorovat několik trendů. Obrazovky opouštějí velikost s poměrem stran 4:3 a vydávají se směrem k displejům 16:9.

Pro zobrazení cesty však nepřináší tento nový trend jen vylepšení. Většinou si totiž řidič volí mapové zobrazení ve směru jízdy, které se promítá svisle a vyšší přístroje tak mají výhodu. Přístroje 4:3 jsou navíc kompaktnější, a hodí se tak lépe i pro chodce.

Šest z osmi testovaných přístrojů bylo vybaveno funkcí TMC (Traffic Message Channel), která zásobuje navigaci informacemi o aktuálních zácpách. Přístroj dopravní zprávy zpracuje a stanoví nejlepší objízdnou trasu. 

V Česku zatím na rozdíl od Rakouska nebo Německa takový informační systém nefunguje.
Kvůli nestoprocentnímu fungování TMC však autokluby jeho hodnocení to do výsledků nezahrnuly.

Srovnávací test navázal na podobné zkoušky z podzimu 2006 ZDE

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY

podíl na celkovém hodnocení

Mio C520t Garmin Nüvi 670 Medion Nüvi 360 PNA 515T Nokia 330 VDO Dayton PN2050 ViaMichelin X-980T Acer p660 Blaupunkt TravelPilot Lucca 5,2

Jednoduchost použití

15%

1,63 1,64 1,79 1,98 1,85 2,02 2,22 1,95

návod

(20%)

2,80 1,80 1,60 1,60 2,80 3,00 1,80 2,00

montáž

(40%)

1,50 1,50 2,00 1,75 1,42 1,75 1,83 1,75

ovládání

(40%)

1,18 1,71 1,68 2,40 1,81 1,80 2,81 2,14

Navigace

35%

1,60 2,17 1,81 1,86 1,99 1,97 3,24 2,50

hlasový výstup

(25%)

1,94 1,80 2,25 1,87 1,87 2,30 2,11 192

zobrazení

(15%)

0,95 1,57 2,30 3,00 2,20 2,76 3,47 1,65

reakce na opuštění trasy

(20%)

2,34 3,10 2,64 2,29 2,81 3,13 3,21 3,57

navigace

(40%)

1,25 2,15 0,93 1,21 1,58 0,89 3,87 2,64

Výpočet trasy

25%

0,76 1,34 1,18 0,76 1,47 1,32 0,78 3,87

Datová podrobnost

25%

1,73 2,50 2,05 2,28 2,26 2,08 2,11 1,96

Doporučení

**** ***

***

***

***

*** **

**

Hodnocení ÖAMTC

známka

výborný

*****

do 1,5

velmi doporučeníhodný

****

1,6 - 2,0

doporučeníhodný

***

2,1 - 2,5

doporučeníhodný s výhradami

**

2,6 - 3,5

nedoporučeníhodný

*

 od 3,6

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.