Test se zaměřil na přenosné navigační přístroje

Test se zaměřil na přenosné navigační přístroje | foto: ÖAMTC

Test navigací: jsou stále spolehlivější

  • 38
Přenosné navigační přístroje do auta nebo pro chodce do města jsou hitem poslední doby. Praktická pomůcka stojí okolo deseti tisíc korun. Proto je lze stále častěji vídat na čelních sklech taxikářů, služebních řidičů, ale i běžných šoférů, které nebaví bloudění.

Autokluby z Rakouska a Německa vyzkoušely společně osm nových typů přenosných navigací ve srovnávacím testu.

"Výsledky jsou převážné dobré,“ hodnotí test Steffan Kerbl, technik autoklubu ÖAMTC. "Zmizely závady, které patřily ke starším přístrojům. Proto už nenarazíte na obrazovky se špatným rozlišením nebo na pomalé přístroje, jimž výpočet trasy trval tak dlouho, že jste si mezitím stihli dát kafe.“

Přesto doporučení autoklubu zní: Vyzkoušejte si přístroj v obchodě před koupí. K navigacím patří totiž docela složité ovládání a každý přístroj je v tomto ohledu jiný. Co se líbí jednomu uživateli, nemusí sedět jinému.

Vítězem srovnávacího testu se stala navigace Mio C520t. O stupínek pozadu zůstala hned celá skupina přístrojů, které zastoupí běžný atlas. Jedná se o výrobky Garmin nüvi 670, Medion GoPal PNA 515T, Nokia 330, VDO Dayton PN2050 a ViaMichelin X-980T.

Všechny tyto přístroje zvládají výborně navigování – to znamená, že dobře zvolí cestu do cílového města nebo na konkrétní ulici a výborně řidiče navádějí během jízdy. Také jejich databáze konkrétních míst má dostatečné pokrytí.

Trochu zpět zůstala v testu dvojice přístrojů Acer p660 a Blaupunkt TravelPilot Lucca 5.2. Oba autoklub doporučuje, ale má k nim výhrady.

Ze zkoušených navigačních systémů lze vypozorovat několik trendů. Obrazovky opouštějí velikost s poměrem stran 4:3 a vydávají se směrem k displejům 16:9.

Pro zobrazení cesty však nepřináší tento nový trend jen vylepšení. Většinou si totiž řidič volí mapové zobrazení ve směru jízdy, které se promítá svisle a vyšší přístroje tak mají výhodu. Přístroje 4:3 jsou navíc kompaktnější, a hodí se tak lépe i pro chodce.

Šest z osmi testovaných přístrojů bylo vybaveno funkcí TMC (Traffic Message Channel), která zásobuje navigaci informacemi o aktuálních zácpách. Přístroj dopravní zprávy zpracuje a stanoví nejlepší objízdnou trasu. 

V Česku zatím na rozdíl od Rakouska nebo Německa takový informační systém nefunguje.
Kvůli nestoprocentnímu fungování TMC však autokluby jeho hodnocení to do výsledků nezahrnuly.

Srovnávací test navázal na podobné zkoušky z podzimu 2006 ZDE

KOMPLETNÍ VÝSLEDKY

podíl na celkovém hodnocení

Mio C520t Garmin Nüvi 670 Medion Nüvi 360 PNA 515T Nokia 330 VDO Dayton PN2050 ViaMichelin X-980T Acer p660 Blaupunkt TravelPilot Lucca 5,2

Jednoduchost použití

15%

1,63 1,64 1,79 1,98 1,85 2,02 2,22 1,95

návod

(20%)

2,80 1,80 1,60 1,60 2,80 3,00 1,80 2,00

montáž

(40%)

1,50 1,50 2,00 1,75 1,42 1,75 1,83 1,75

ovládání

(40%)

1,18 1,71 1,68 2,40 1,81 1,80 2,81 2,14

Navigace

35%

1,60 2,17 1,81 1,86 1,99 1,97 3,24 2,50

hlasový výstup

(25%)

1,94 1,80 2,25 1,87 1,87 2,30 2,11 192

zobrazení

(15%)

0,95 1,57 2,30 3,00 2,20 2,76 3,47 1,65

reakce na opuštění trasy

(20%)

2,34 3,10 2,64 2,29 2,81 3,13 3,21 3,57

navigace

(40%)

1,25 2,15 0,93 1,21 1,58 0,89 3,87 2,64

Výpočet trasy

25%

0,76 1,34 1,18 0,76 1,47 1,32 0,78 3,87

Datová podrobnost

25%

1,73 2,50 2,05 2,28 2,26 2,08 2,11 1,96

Doporučení

**** ***

***

***

***

*** **

**

Hodnocení ÖAMTC

známka

výborný

*****

do 1,5

velmi doporučeníhodný

****

1,6 - 2,0

doporučeníhodný

***

2,1 - 2,5

doporučeníhodný s výhradami

**

2,6 - 3,5

nedoporučeníhodný

*

 od 3,6