Nová Kia cee'd: svezli jsme se ještě před premiérou

  • 207
Do prodeje dorazí až v květnu, ceny se teprve dozví. Jako jedni z prvních jsme se s novinkou svezli. Povedené auto nahradí ještě povedenější a taky vyšňořenější a vybavenější. Za první kilometry má nová Kia cee'd jedničku.

Je pár dní po skončení autosalonu v Ženevě, kde měl nový cee'd svou minutu slávy při světové premiéře. České zastoupení značky už má ale v garáži jeden cee'd, který se opět bude vyrábět v Žilině, schovaný. Předprodukční kousek nám půjčili. Jaký je?

Symbol pádu cen

Hlavně – bude určitě levnější. Ceny se oficiálně dozvíme až při uvedení na trh příští měsíc. Čekáme ale, že cena bude začínat na 270 tisících Kč, což je o deset tisíc méně než u sesterského Hyundaie i30; akční verze na leasing budou určitě začínat ještě níže. Auto na fotkách s nejsilnějším turbodieselem a prostřední výbavou by podle informací iDNES.cz mělo s cenovkou o trošku přesáhnout čtyřsetisícovou částku.

Kia cee'd – setkání předchůdce a nové generace

Dosavadní model končí svou kariéru na částce 250 tisíc za auto bez klimatizace, už za 260 tisíc ho ale dostanete i s ní, a za stejný peníz jako kdysi – 340 tisíc – máte dnes silnější naftovou 1.6 CRDi (85 kW) ve velmi dobré výbavě Spin.

Český úspěch cee´du

"S takhle divným názvem si to nikdo nekoupí," smál se v kuloárech ženevského autosalonu před šesti lety jeden z manažerů francouzského Renaultu. Pravda, cee´d není úplně obvyklé jméno, ale lidem to při výběru auta zjevně nevadí – za pět a kousek roku, co se v Česku tohle první moderní auto z Koreje prodává, si ho koupilo 17 684 zákazníků. To stačilo dvakrát na první a dvakrát na druhé místo v žebříčku importovaných vozů nižší střední třídy. A i tomu francouzskému manažerovi úsměv jistě zmizel – cee´d  ve statistikách přeskočil i jeho do té doby velmi oblíbený mégane...

Je za takovým úspěchem Korejců (pokud připočítáme sesterskou automobilku Hyundai, prodali loni celkem 18 tisíc aut, což je s přehledem druhé místo za domácí Škodovkou) jen nízká cena? Určitě ne, stačí porovnat korejské vozy s ještě levnější Dacií – ta prodala za celý loňský rok jen 3 100 aut. Češi (a Evropané obecně) vyžadují od svých vozů kvalitní zpracování, dobré jízdní vlastnosti a pokud možno solidní kufr. To všechno Kia cee´d má, plus nadstandardní sedmiletou záruku (omezenou 150 000 km), a tak se z ní stal miláček mnoha českých rodin.

Pro srovnání: když se před šesti lety začal cee'd  na českém trhu prodávat, stál v základní výbavě 340 tisíc korun, měl šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, rádio s CD a MP3, ale chyběla mu klimatizace.

Revolucionář od kolébky

První cee'd bylo v mnoha ohledech přelomové auto. Byla to právě tahle sympatická kia, která rozpoutala cenovou válku ve své kategorii a odstartovala sešup cen o desítky tisíc. Také byla jedním z úplně prvních korejských aut, které nevypadalo a nejezdilo divně. Do té doby byla asi jedinou výraznější devizou aut korejských značek nízká cena. Dnes zná cee'd každé malé dítě i neřidič.

Za ty roky si cee'd vysloužil pověst sympatického, jednoduchého a pracovitého auta. Teď je na startu nový. Chce působit honosně a daří se mu to. Při pohledu tváří v chladič vypadá mohutně a agresivně.

Evropský designér, za jehož angažmá si dodnes u Kii mnou ruce a udělají, co si umane, namaloval zajímavé, pohledné a elegantní auto. Peter Schreyer se asi rozpomněl na svá léta u Audi. Podívejte se na výdechy topení nahoře na přístrojovce na středovém panelu. Vůbec celé řešení a rozvržení interiéru připomíná německé pojetí luxusu.

Kia cee´d

K tomu připočtěte třeba bílé podsvícení stupnic přístrojů. Uprostřed rychloměru je displej, který v naší nižší výbavě zobrazoval údaje palubního počítače klasickou "Kia grafikou" – červenými číslicemi na černém pozadí. Ukazuje také teplotu chladicí kapaliny, pokud si tuhle funkci zvolíte, klasický budík teploměru v cee'du chybí. Ve vyšších výbavách jej však nahradí barevný displej, který zobrazuje třeba údaje navigace nebo různých asistentů pro jízdu (třeba hlídač jízdy v jízdních pruzích) – působí to hodně sofistikovaně, mohli jsme si to prohlédnout na autosaloně v Ženevě.

Místo pro všechny

Mohutnost karoserie pocítíte i uvnitř, kabina pětidveřového hatchbacku – kombík dorazí až na podzim – je opravdu hodně velká. Do šířky, délky i výšky máte všude místa habaděj. Důkaz? Máme v redakci "přesdvoumetrového" habána. Do fabie se nevejde, remcá v octavii a v polovině aut sedí vzadu s hlavou zalomenou do strany. V cee'du si ale hověl i na zadních sedadlech. Nad hlavou má ještě kus místa, kolena má taky kam složit, a to se před něj vejde ještě normálně rostlý řidič.

Hezky velký je taky kufr. Objemem má 380 litrů rozložených do pravidelného tvaru, když sklopíte zadní sedadla, je ložná plocha rovná. Jen práh by mohl být nižší.

Nová kia cee´d v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor 4310 x 1780 x 1470 x 2650 mm
  • objem kufru 380-925 l
  • benzinové motory 1,4 a 1,6 litru (73 a 99 kW)
  • naftové motory 1,4 a 1,6 litru (66 a 81 nebo 94 kW)
  • odhadovaná základní cena 270 tisíc Kč.

Líbí se spousta velkých odkládacích prostor. Řidiči hlavně bezedná přihrádka před řadicí pákou, těm vzadu zase velké kapsy ve dveřích, do kterých se vejdou dvě velké lahve. Většina aut tam mívá jen úzké kapsy.

Nechybí vychytávky, které cee'd přebral od už prodávaného bratra Hyundaie i30. Vyhřívání volantu je parádní, třítlačítkové ovládání palubního počítače by mohlo být jednodušší a nastavitelná účinnost posilovače řízení ve třech stupních vás přestane bavit po týdnu a necháte tam základní "normal".

Kia cee´d
Kia cee´d

Řidič má vše po ruce, s tou hromadou čudlíků na volantu se sžije, ostatní ovladače jsou rozmístěné, jak jsme zvyklí. Knoflíky a spínače jsou hezky velké, nahmatáte je tedy poslepu. Okouzlí jejich preciznost – odezva je "měkká" a přesná, stejně jako u aut luxusní třídy. Je to sice drobnost, ale posádka má pak z auta úplně jiný dojem.

Bytelný a pohodlný

Hlavní dojem z jízdy z novým cee'dem? Řidič má hlavně pocit festovnosti. Ovladače chodí přesně, spojka příjemně zabírá, řadička běhá po jasně daných drahách, dveře se zavřou s německým tlumeným bouchnutím, žádná francouzská ozvěna rezonujícího plechu.

Ostatním cestujícím se líbí v pohodlných, spíše tvrdších sedadlech, jaká známe z německých aut. Vůbec celé auto je laděné v německy tužším duchu. Má rozhodně blíž třeba k Opelu Astra než k Citroënu C4.

Ve spoustě věcí nám cee'd připomněl sesterský model Hyundai i30. Jsou to v principu stejná auta, jen hyundai má být o fous luxusnějším (a dražším) modelem, s lepší výbavou; Kia zase o něco sportovnější a levnější. Poznat je to třeba na jinak naladěném podvozku – kdo nejel s i30, bude mu připadat nesmírně komfortní; ten, kdo jel, bude vědět, že i30 je ještě o chlup pohodlnější a nerovnosti tlumí s větší grácií – v cee'du přece jen cítíte příčné spáry o něco víc. Tak to bylo i u předchůdců.

Jízda je hlavně jistá a zároveň pohodlná. Oblouky prosviští s minimálními náklony. Na hladké silnici mu nelze nic vytknout: jistě vede stopu, přes jednotlivé výstupky a vrásky se přenese ladně s tlumeným zvukovým doprovodem. Když vyjedete na dlažbu, už je to s odhlučněním kol v podbězích horší. Ale upřímně: tohle odladit zatím neumí snad žádná asijská značka. Hluk od kol v cee'du neobtěžuje, to v lexusu za milion a půl otráví mnohem víc.

Současnému modelu cee'du jsme nejvíc vytýkali přeposilované řízení se strmým převodem. V průběhu času se sice díky úpravám výrobce lepšilo, ale zpětná vazba pořád nebyla nic moc. To v novém cee'du je řízení hezky přesné, akorát citlivé, dokonce můžete měnit horlivost posilovače, komfortní mód je dobrý na parkování. Mezi normálním a sportovním velký rozdíl nepocítíte.

Kia cee´d

Dieselová šestnáctistovka CRDi, kterou měl náš předsériový kus, si dobře notuje s šestistupňovou převodovkou. Půjčený nesériový kus měl výkon někde mezi dvěma variantami, které budou pro naftový motor 1,6 (slabší bude mít 81, silnější 94 kW).

Plynule táhne od nízkých otáček a dech neztrácí ani ve čtyřech tisících otáčkách. Pro auto formátu cee'du je ideální. A to vystačí pod vedením řidiče, který nespěchá, ale ani nešetří, s nějakými šesti litry nafty.

Líbila se nám jeho vyhlazená charakteristika, nemá výraznou výkonovou špičku. Při dálniční tachometrové 140tce točí motor na šestce lehce přes 2 500 otáček, a má dost sil zrychlit, při 160tce pak švitoří ve třech tisících otáčkách. Naopak, při klidné jízdě devadesátkou po okreskách si tiše brumlá u 1 600 otáček a zvládne bez podřazení i strmější kopec.

,