Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Renault Trafic: parádní dodávka je zlobivý služebník

aktualizováno 
Trafic druhé generace nahradil na počátku třetího tisíciletí svého téměř 20letého předchůdce. Spolu se svými klony Opelem Vivaro a Nissanem Primastar je příkladem vysoce komfortní moderní dodávky. Škoda jen, že její odolnost a spolehlivost jsou stěží průměrné.

Renault Trafic | foto: Renault

Trafic je tradičním užitkovým vozem z portfolia francouzského Renaultu. Charakteristicky hranatá první generace se ve výrobě udržela od roku 1981 až do roku 2000. Nová generace, jejíž výroba stále pokračuje, má již také jednu dekádu za sebou. Montuje se jednak v anglickém Lutonu a také u Nissanu v Barceloně.

Vůz totiž existuje pod třemi značkami. Kromě Renaultu Trafic ještě jako Opel Vivaro či Nissan Primastar. Vývoj vozu ovšem probíhal pod taktovkou Renaultu, což je na něm docela patrné. Dodnes pohledný je design, korunovaný skvělou aerodynamikou. Také jízdní vlastnosti a velmi příjemné ovládání zaslouží i dnes obdiv. Vůz existuje nejen jako dodávka, nýbrž i jako van.

Renault Trafic

plusy a minusy

plusy: jízdní vlastnosti, velmi příjemné ovládání, komfortní kabina, řídí se skoro jako osobák, citlivé řízení, pozice za volantem, většina vozů má šestistupňovou převodovku, najdete jej pod třemi značkami, úsporné a kultivované diesely, 90l nádrž

minusy: téměř všechny diesely se sklony k fatálním závadám, choulostivý podvozek, velmi obtížná výměna žárovek, charakteristika motoru 2.5 dCi

Jako osobák

Při svém představení byl trafic dost často srovnáván z VW T5. Oba vozy disponují vynikajícími jízdními vlastnostmi a hlavně takřka "nedodávkovým" ovládáním. Ač T5 v otázce životnosti a spolehlivosti nedosahuje úrovně předchozí 13 let vyráběné T4, v porovnání s traficem se jedná o spolehlivý a odolný vůz. Sice i T5 umí předvést fatální závady, avšak v menší míře než trafic a hlavně nabízí i vyloženě odolné spolehlivé motory (1.9 TDI-PD).

Ač je podvozek traficu v principu jednoduchý, životností se řadí tak maximálně k průměru. To platí hlavně o přední nápravě. U ní stojí za zmínku fakt, že čepy ramen lze po odvrtání trojice nýtů vyměnit samostatně. Nýty se pak nahradí šrouby s maticemi, které se obyčejně dodávají spolu s čepem. To zadní, tuhá náprava s panhardskou tyčí s životností problém nemá.

Renault Trafic

Usporná, ale vrtošivá

Do roku 2003 byl trafic poháněn dvojicí agregátů. Spolehlivější, ale bohužel málo vyhledávaný, a proto také nijak rozšířený, je zážehový dvoulitr z řady FR4. S výkonem 88 kW jde vlastně o krotkou a o proměnné časování sání obranou verzi motoru, dobře známého z rychlých Renaultů Clio.

Náhradní díly na Renault Trafic 2.0 dCi

  • Brzdové destičky přední: 1350 Kč
  • Brzdový kotouč přední: 2915 Kč (1 ks)
  • Rozvodová sada: řetěz
  • Sada spojky (ložisko, lamela,přítlačný kotouč): 10 082 Kč
  • Tlumič pérování přední: 2588 Kč
  • Zadní díl výfuku: 2868 Kč
  • Vodní pumpa: 1468 Kč
  • Spodní příčné rameno: 3596 Kč

Zdroj: Auto Kelly

Z hlediska poměru dynamika/spotřeba se zdá být mnohem lepší volbou vznětová 1.9 dCi z řady F9Q. Od začátku existovala ve dvou výkonových verzích, a to s 60 a 74 kW. Obě jsou tiché, příjemně jedou, ale také dokážou majitele pěkně potrápit. Právě častými závadami všeho možného je 1.9 dCi "proslulá", a to napříč svými aplikacemi.

V roce 2003 měla přijít spása v podobě velké 2.5 dCi. Nabízí se srovnání s "nissanáckým" dvouapůllitrem YD25DDTi, který však nemá s touto 2.5 nic společného, snad kromě základního objemu. Jedná se o agregát G9U, jenž je odvozen od 2.2 dCi G9T, známé třeba z VelSatisu či Espacu IV. A zatímco v uvedených modelech mu občas selže "jen" krátký ozubený řemen, v často přetěžovaném traficu to občas vzdají i pomocná ozubená kola rozvodů.

Renault Trafic
Renault Trafic

Známy jsou dokonce případy, kdy úlomky zubů pronikly do mazací soustavy a svoji pouť skončily až v čističi, jehož ventily následně ucpaly...

Jaký vybrat motor

Doporučujeme: 2.0 dCi (66 nebo 85 kW). Od modernizace v roce 2006 je nabízen relativně spolehlivý dvoulitr, spojený rovněž se spolehlivou převodovkou. Sice jsou známy případy, kdy se 2.0 dCi zadřelo, ale to bylo jen u vozů zkraje produkce.

Neberte: 1.9 dCi (60 nebo 74 kW). Známá 1.9 dCi (F9Q) je problematickým agregátem s kolabujícími turbodmychadly, zanesenými EGR ventily a vrtošivým Common-Railem, jímž je tady Bosch CP3. Korunu tomu nasazuje převodovka PK6 s nízkou životností hřídelových ložisek.

Mor jménem PK6

Až do modernizace v roce 2006 bývala častým důvodem k neplánované odstávce rovněž převodovka PK6. Aby se dobře vešla i mezi úzké podběhy některých modelů, rozhodl se výrobce pro tříhřídelovou koncepci. Samotné hřídele jsou uloženy jednak ve valivých a jednak v jehlových ložiskách. Právě ty druhé jmenované životností zrovna nevynikají.

Pokud u Renaultu Trafic něco hučí na neutrál po uvolnění spojky, raději takový vůz ani nekupujte. Přesto, specializované firmy dokážou PK6 "srovnat" za vcelku rozumných 12 000 korun.

Náprava přišla ve zmíněném roce v rámci obvyklé modernizace. V něm byla PK6 nahrazena novou skříní PF6. Ta je odvozena od PK4, která nahradila PK6 v osobních Renaultech současně s příchodem nového motoru 2.0 dCi. Ten je od modernizace k dispozici také v traficu, a to ve verzích se 66 a 85 kW. Kromě Common-Railu Bosch s piezovstřikovači stojí za zmínku vodou chlazené turbodmychadlo, které dalo nadobro sbohem časům, kdy nadměrně kouřící Renaulty s motorem hnaným do vysokých otáček patřily ke koloritu odstavných pruhů dálnic. Tady je již turbodmychadlo zcela spolehlivé.

Bohužel bez komplikací to zase není. U raných verzí se Renaultu nějak nedařilo najít ta správná ojniční ložiska. Laguna III po absolvování 100 000 km testu je měla opotřebená jako jiné vozy po minimálně 250 000 km. Takže se pár motorů zadřelo.

Časté závady

Opotřebená ložiska turbodmychadla: Motor 1.9 dCi, hrozí nasátí nahromaděného oleje v intercooleru motorem a následný kolaps rozvodů (přetočení motoru)

Závady Common-Railu: Hlavně u 1.9 dCi, unavené vstřikovače, opotřebené podávací čerpadlo, jež je součástí vysokotlakého, řídicí ventily (Bosch CP3).

Zanesený ERG ventil: Motor 1.9 dCi, je nezbytně nutné měnit jej s turbodmychadlem. Jinak ho jím propouštěné mastné úsady budou zalepovat pořád dokola.

Závady převodovek PK6: Do roku 2006, motor 1.9 dCi, opotřebená hřídelová ložiska.

Selhávající rozvody na 2.5 dCi: Buď selže krátký ozubený řemen, nebo dojde k ulomení některého ze zubů pomocných ozubených kol.

Zadřený motor na ojničním ložisku: Motor 2.0 dCi zkraje produkce.

Jiné závady: Vůle v přední nápravě, opotřebené čalounění v kabině, hučící ložiska kol, závady elektroinstalace, nefunkční ostřikovače.

Vytvořeno ve spolupráci s časopisem AUTOHIT

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.