Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Malý-velký fintil Opel Adam je švihák městský

aktualizováno 
Opel Adam se svým vzhledem i charakterem bude líbit hlavně křehčí části populace. Vyzdobit si ho můžete na tisíce způsobů. A do kabiny přidat hvězdnou oblohu.

Opel Adam | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Městské stylovky jsou stále oblíbenější a vlastně se ani není čemu divit. Přeplněné metropole velkým autům nepřejí stejně jako neustále rostoucí provozní náklady, daňové nebo ekologické restrikce. Nejmenší auta, to už dávno nejsou jen laciná vozítka s očesanou výbavou a designem krabičky od sardinek, právě naopak. V posledních letech přibývá hlavně malých vozů, které nabízejí technologie a komfortní prvky výbavy, jenž byly ještě před časem vyhrazeny pouze dospělým autům.

Ty pak dokážou na relativně malém půdorysu pokrýt i velmi vysoké nároky, mívají výrazný atraktivní design, nezřídka dokážou být i zábavné.

Opel Adam

Teď se na vlně popularity chce svézt také Opel. Malý atraktivní model, který dostal jméno zakladatele značky, to ale nebude mít v konkurenčním boji jednoduché. Jeho největší rivalové často těží z historického odkazu, a to adam, který v tomto segmentu operuje vůbec poprvé, nemůže. Tvůrci z Rüsselsheimu však mají, zdá se, jiné trumfy.

Co kus, to originál

Může se hodit

Užívejte si jízdu novým autem. Pořiďte si Opel. Vybírejte na Automodul.cz/Opel.

Nové supermini s bleskem ve znaku je švihák už od pohledu. S okolím komunikuje hlavně svým vzhledem, je pohledný a má šatník přeplněný nejrůznějšími doplňky. Adam má vlastní styl a tváří se jako moderní retroikona, takže moc nezapadá do současného výrobního programu značky.

Na jeho výrazné karoserii jsou prvky, které jsou k vidění i na jiných nových modelech značky. Hlavní zbraní kapesního opelu nebude jen vzhled, ale i široké možnosti individualizace.

Snad každý z vyrobených exemplářů může být trošku jiný. Ne pohonným ústrojím nebo použitou technikou, ale barevnými kombinacemi. Výběrem z palety 12 laků karoserie, tří barevných provedení střechy, 31 typů kol, čtyř barevných schémat interiéru, 15 typů sedadel, 19 druhů interiérových dekorů a dalších doplňků lze údajně vykouzlit více než 30 tisíc variant. Každý adam tak může být naprosto jedinečný originál.

Opel Adam

V honbě za rekordem v barevných kombinacích možná Opel občas trochu ztratil střízlivý nadhled a cit pro estetiku. Někomu se ale blankytně modré čalounění střechy s bílými obláčky a diodovými hvězdičkami určitě zalíbí. Opel má naštěstí v záloze i celou řadu civilnějších, elegantních provedení, takže zákazníky do vyhraněných kombinací nutit nebude.

Adam má kromě exteriéru velmi šmrncovní také interiér a nejen to. Už na první pohled je zřejmé, že si návrháři dali hodně záležet i na výběru materiálů. Vyšší než obvyklá kvalita pro tento segment je tu nejen vidět, ale i cítit. Stylovou atmosféru na palubě podtrhuje i osvětlení, celkově výtečný dojem pak pečlivé řemeslné zpracování.

Pracoviště řidiče je nejen pěkné, ale i příjemně funkčně rozvržené, asi jedinou vadou v ergonomii ovládání je velký LCD displej umístěný mimo zorné pole. Řidiče určitě potěší také příjemná pozice za malým příjemně tvarovaným volantem a kvalitní sedadla s dobrým bočním vedením.

Vnitřní prostor má k přepravě posloužit až čtyřem dospělým osobám. Vpředu je místa dostatek prakticky v každém směru, zadní řada sedadel poslouží hlavně dětem.

Považovat adama za auto, které bude plnit rodinné nároky by bylo naivní, ostatně ani konkurenti v tomto ohledu nenabízí nic navíc. Stejné je to i s kapacitou kufru. Objem 170 litrů pro běžné využití stačí, týdenní nákup pro rodinu v něm ale odvezete spíš jen v případě, že sklopíte zadní sedačky.

Opel Adam

Pije jen benzin

Pod moderním atraktivním kabátkem je adam normální, městské auto s jednoduchou a trochu obstarožní technikou. Jako základ konstruktérům posloužilo staré železo, platforma GM Gamma, na které jezdí starší sestra corsa nebo Fiat Grande Punto. Žádný výkřik poslední techniky nečeká ani pod kapotou. Paleta pohonných jednotek aktuálně zahrnuje tři atmosférické zážehové čtyřválce o objemech 1,2 a 1,4 litru shodně spojené jen s manuální pětistupňovou převodovkou. Vznětové motory se v nabídce neobjeví, prý by se k naturelu vozu nehodily, přeplňované agregáty dorazí se zpožděním.

Slabší čtrnáctistovka, která se nám při prvním seznámení, na které Opel redakci pozval do Portugalska, dostala do ruky sice nenabízí kdovíjak šťavnaté parametry, výkon 87 koní by ovšem na svižnější městské svezení mohl stačit. Jenže v praxi je projev motoru ještě vlažnější, než jsme očekávali. Zřejmě ve snaze o redukci emisí se konstruktérům povedlo potlačit i jeho chuť do života. Agregát totiž nejde moc ochotně za plynem a má nevýrazný projev v nižších otáčkách. K práci se musí hodně pobízet, přesvědčivější výkony předvádí až horní půlce otáčkoměru.

Dynamice bohužel nijak neprospívá ani převodovka. Dlouhý třetí a čtvrtý převodový stupeň krotí jakékoliv sportovní ambice, krátká pětka pro změnu způsobuje to, že už při dálničních rychlostech motor hlučí víc, než by bylo příjemné. To je velká škoda, protože agregát je za jiných okolností nadprůměrně dobře odhlučněný. Podle výrobce si prostřední motorizace v kombinovaném cyklu vystačí s pěti a půl litry benzinu a jak jsme se sami přesvědčili, tento údaj je dosažitelný i v běžném životě. Pár decilitrů paliva pomůže ušetřit i sofistikovaný systém Start-Stop, který je za příplatek.

Jízdními vlastnostmi se s těmi nejlepšími ve třídě může měřit pouze na kvalitním asfaltu nebo za předpokladu, že mu vyberete správná kola. Nesmyslně velké osmnáctipalcové ráfky sice vypadají na tak malém autě efektně, ale způsobují to, že se chová jako motokára. Tuhá karoserie ve spojení s tvrdým podvozkem a obrovskými koly nepřináší komfort ani sportovní vlastnosti.

Fotogalerie

Standardní šestnáctipalcové ráfky jsou mnohem lepší volbou, na nich je malý opel mnohem příjemnějším, jemnějším vozítkem, a navíc i citelně lépe jede.

Pro městské dovádění dostal adam velmi příjemné a jednoduché ovládání, které vyžaduje minimum soustředění i ovládacích sil. Řazení je přesné, spojka jde zlehka a řízení má solidní odezvu. Pro snadnější manévry je posilovač standardně vybaven režimem City, se kterým je řízení bez citu, ale také bez odporu. Škoda jen malého rejdu, adam tím přichází o část své mrštnosti.

Malá stylovka z továrny v německém Eisenachu bude nabízena ve čtyřech verzích výbavy: Adam, Adam Jam, Adam Glam a Adam Slam. V základním provedení má šestici airbagů, posilovač řízení, ABS, ESP, rádio, elektrické stahování předních oken, centrální zamykání nebo dělená zadní sedadla. Dražší verze a příplatková výbava zahrnují prvky jako systém, který je schopný samočinně zaparkovat vůz, systém monitorování mrtvého úhlu, autorádio s velkým informačním displejem a infotainmentem, do kterého lze integrovat funkce chytrých telefonů s operačním systémem Android nebo Apple iOS, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná zrcátka, hliníková kola v rozměrech 16" až 18", panoramatické střešní okno, kožené čalounění, integrovaný nosič jízdních kol a celou řadu stylistických doplňků.

Opel Adam

Chce být exkluzivním zbožím

Nový Opel Adam je příjemné auto, které rozhodně zaujme svým vzhledem výbavou a zpracováním. Zaujme však natolik, aby ospravedlnilo svou vysokou cenu? Opel si sebevědomě myslí, že ano. V Německu se základní verze prodává "od" 11 500 eur, což je v přepočtu zhruba 290 tisíc Kč, slabší jedna-čtyřka je tam k mání asi za 360 000 Kč,  a to je na neurozené supermini hodně ambiciózní plán.

Na našem trhu bude cenová politika trochu příznivější, podle slov českého zastoupení by se měl základní model vejít pod 250 tisíc Kč. I tak ale adam bude spíše luxusním zbožím.

Opel Adam v číslech
Motorizace1,21,41,4
Zdvihový objem (cm³)122913981398
max. výkon (kW/koní) 51/7064/8774/100
max. točivý moment (Nm)115130130
Zrychlení 0–100 km/h (s)14,912,511,5
Maximální rychlost (km/h)165176185
Průměrná spotřeba (l/100 km) 5,3/5,0 *5,5/5,1*5,5/5,1*
Délka/šířka/výška/rozvor (mm)
3698/1720/1484/2311
Objem nádrže a
kufru(l)
38 a 170-663
Pohotovostní hmotnost (kg)110111351135
 * ve verzi ecoFlex se systémem Start-Stop
Poznámka: jde o údaje uváděné výrobcem


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Na koncert za volant. Hraje líp auto, nebo hi-fi za 1,5 milionu?

Během testu audiosystému ve voze Volvo V90 Cross Country se hudební skladatel...

Audiosystémy aut udělaly od dob, kdy se na zadních oknech nadšenců začaly objevovat ohromné nálepky Bose a Pioneer,...

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz