Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terénní vůz pro blondýny, manažery i pracanty. Nový Ford Ranger

aktualizováno 
Pokrok nezastavíš, říká se. A platí to, i když to žádný pokrok není, spíš jen módní bublina. Nejdřív se to stalo off-roadům, když se americkým ženám zalíbila mohutnost a zvýšený posaz v teréňácích jejich manželů, byla z toho nakonec módní kategorie SUV - aut, která terénní jen připomínají. A zdá se, že užitkové pick-upy mají nakročeno stejným směrem.

Tentokrát se pracovní auta s korbou zalíbila obyvatelům měst, kteří sice na korbě nikdy žádný cement na stavbu v terénu nepovezou, maximálně tak pod krytem výbavu na dovolenou. Chlapácká auta ale dodají image poctivého pracanta i tomu, kdo sedí dvanáct hodin denně v kanceláři.

A výrobcům aut současná vzdouvající se módní vlna nevadí - za poslední dva roky se v Česku začaly prodávat další dva modely (VW Amarok a Isuzu D-Max), a ty tradiční prošly výraznými změnami (Toyot Hilux, Ford Ranger). Jen mohykán Mitsubishi L200 už nějakou tu dobu vypadá stejně, ale nová generace se už chystá.

Ford Ranger

Americký Ford vzal reinkarnaci svého užitkového modelu Ranger vážně a nadělil mu hlavně to, co mu nejvíc chybělo: šmrnc a originalitu. Robustní přední maska ve stylu větších sourozenců řady F je krásná a poutá pozornost všude, kam s rangerem přijedete. A může to být klidně na obchodní schůzku, ranger podpoří vaši image nekonvenčního člověka, který se nerad nechává omezovat.

Do terénu s rozvahou

Když se ale vydáte do terénu, zjistíte, že to tak úplně pravda není: ranger omezení má. Hlavně v terénu, kde automobilka zvolila kompromis v podobě nahrazení starých dobrých mechanických uzávěrek diferenciálů "chytrým" elektronickým systémem ESP. Zní to dobře, ale zas tak dobře to nefunguje.

Může se hodit

Uvažujete o koupi terénního vozu a líbí se vám Ford Ranger? Kupte si ho na Automodul.cz/Ford Ranger.

Zapadnout se nám podařilo během 15 minut, stačilo při vyhýbání se překážce zajet levou stranou auta do hlubšího bahna, a bylo vymalováno. Přitom obě pravá kola byla na pevném podkladu, takže mít "špéru", nebyl by problém se vyhrabat. Takhle ale musel dorazit kolega se starým džípem a vytáhnout rangera z bahnité pasti - nebo spíše pastičky. 

Na vině byly tak trochu i gumy. Neměli jsme ty pravé terénní gumy, s pořádnými "špalky" bychom jistě dokázali v terénu o dost víc. Nepříjemné je, že terénní výbavu není možné vylepšit, ceník totiž nenabízí ani za příplatek právě uzávěrky diferenciálů. To je oproti konkurenci nevýhoda: třeba Toyota Hilux má zadní "špéru" už v základní výbavě, stejně jako Mitsubishi L200, u VW Amarok se dá za 17 tisíc korun přiobjednat. Škoda.

Ford Ranger

Ranger dostal i pár terénních vychytávek. Z kopce opravdu výrazně pomáhá systém řízeného brždění ze svahu s názvem HDC, který se v terénních fordech vyskytuje poprvé. Na přístrojové desce stačí zmáčknout spínač a při jízdě ze svahu pustit všechny pedály. Ranger ani nezrychlí, ani nezpomalí, prostě jen s pomocí elektroniky udržuje stejnou rychlost. Tu si pak sami můžete upravovat přidáním nebo ubráním na ovladačích tempomatu přímo na volantu.

Při cestě do kopce se pro změnu můžete spolehnout na automatickou brzdu, která, pokud v kopci zaváháte a zastavíte, vám umožní rozjezd bez přešlapování pedálů a zatahování ruční brzdy.

Brzdit v kopci byste ale vlastně téměř nemuseli. Elektronická regulace prokluzu kol ETC funguje výborně. Při pomalých rychlostech se zapíná se zpožděním, protože ještě spoléhá na řidiče a jeho schopnosti, při vyšších už systém funguje sám a o jeho práci vlastně ani nebudete vědět.

Fotogalerie

Vývojáři rangera mysleli i na průjezdy vodou. Novinka umí brodit až 80 centimetry a až do úrovně šasí je všechno zakryté. Jediné, o co můžete zadrhnout, není ani kardanová hřídel nebo výfuk, ale tažné zařízení.

Technicky je ranger větší "užitkáč" než konkurenční VW Amarok - ten nabízí "osobní" naladění zadních listových per, zatímco ranger jen těžká "nákladní" pera.

Typickému majiteli to vadit nebude, spíše někomu, kdo by rangera chtěl jen jako frajeřinu na chlubení. Jemu to dokáže jízda. Auto se na krátkých příčných nerovnostech natřásá jako typický rámový "užitkáč", ale to není na závadu, k tomuhle světu to patří.

Stejně jako druhá strana mince: můžete trefit jakoukoli díru na silnici, nebo mimo ni, a ranger žduchanec krásně utlumí. Na razantní projíždění zatáčkami zapomeňte, ranger vám i přes stabilizační systém ESP dá pocítit limity poměrně brzy. Ale od toho tohle auto vůbec není, takže tady není co kritizovat. Jedete-li s rozumem, tedy plynule a v rámci rychlostních limitů, žádné nepříjemnou záludnost vám ranger nenachystá.

Užitkový původ nezapře ani spojka, která u našeho testovaného kusu zabírala hodně nízko a k jejímu zmáčknutí bylo potřeba dost síly. Takže rozjezd vyžadoval trochu cviku. Ale v terénu s plným nákladem byste to ocenili. Řazení působí trochu humpolácky, velká řadicí páka má ale přesné dráhy i hladký chod, jen přeskoky mezi jedničkou a dvojkou jsou trochu dlouhé, takže auto sebou slušně škubne. Prostě tady nemáte co do činění s nějakým navoněným frajírkem, ale s poctivým off-roadem.

Ford Ranger

O to překvapivější je, že dálniční jízda je zcela bezproblémová. Na ladění aerodynamiky vozu (vývoj probíhal v Austrálii) se prý podíleli bývalí vývojáři týmu McLaren z Formule 1. Výsledkem je, že nepříjemný hluk se třeba i díky hodně sklopenému čelnímu sklu neobjeví ani při rychlosti 130 km/h. S výjimkou svistu od mohutných zpětných zrcátek, který se objevuje zhruba u hranice 120 kilometrů v hodině.

Pozor na rychlost

Rangera mohou pohánět dva naftové motory Duratorq TDCi, ten první s objemem 2,2 litru je naladěn buď na 92, nebo na 110 kW. Vrcholem nabídky je 3.2 o výkonech 110 a 147 kW. My jsme testovali druhou nejslabší verzi se 110 kilowatty a musíme uznat, že úplně stačí a k autu se výborně hodí.

Díky 375 newtonmetrům točivého momentu je silný, dobře zpřevodovaný, i s nákladem kolem 200 kg plus dvěma členy posádky nebyl problém jet na šestku do mírného dálničního kopce, ručička otáčkoměru se při tom pohybovala u hranice 1400 otáček; řadit výše se bez problémů dá už kolem 1 200 otáček.

Na dálnici se dá jet celkem bez problémů maximální předepsanou rychlostí, kdy agregát točí 2 500 otáček, ale přece jen, o tichu jako v osobáku se mluvit nedá, hlavně je slyšet hukot od velkých zpětných zrcátek. Zato hluk odvalujících se pneumatik je tak jako u mnohých off-roadů méně slyšitelný a rušivý než u osobních aut.

Jen pozor, auto maskuje pocit rychlosti, rangeru neuvyklý řidič si musí hodně hlídat padesátikilometrovou městskou rychlost. Motoru k dobru je třeba připočítat i kultivovanost, což ale platí až po zahřátí na provozní teplotu, do té doby o sobě dává vědět klasickým syrovým chraplavým klapáním.

Ford Ranger

A spotřeba? Mimo město se nám dařilo jet za necelých osm litrů nafty na 100 km, celkem v celotýdenním testu, obsahujícím terén i městské poskakování nepřesáhla 9 litrů nafty na 100 km, což je na danou kategorii, velikost auta a stabilní zátěž velmi dobré.

Ceny

Nejlevnější Single Cab XL s motorem 2.2 TDCi (92 kW) začíná na 485 500 Kč bez DPH, za maximální výbavu největšího Rangeru Wildtrak zaplatíte 910 000 Kč. Ten pohání motor 3.2 TDCi s výkonem 147 kW, v ceně najdete i 18palcová kola, uzamykatelný rolovací kryt nákladového prostoru a satelitní navigací.

Stejně jako všichni konkurenti, nabízí se i ranger ve třech provedeních kabiny: krátká Single Cab má jeden pár dveří a dvě místa uvnitř, Super Cab má čtyřdveřovou kabinu bez středového sloupku a zadní sedadla s trochu omezeným přístupem (druhý pár dveří se otvírá proti směru jízdy); až vrcholné provedení Double Cab má klasické dva páry dveří a prostorný interiér pro pět cestujících.

Zaujalo nás

Ranger se může pochlubit i několika zajímavými detaily

  • Například 12 V zásuvkou umístěnou přímo na korbě.
  • Nebo monitorem kamery parkovacího asistenta dodávaný na přání a umístěný přímo na zpětném zrcátku. Drobnost, ale při couvání a zapřahání přívěsu určitě potěší.
  • Tažné zařízení je testováno na svislou sílu 220 kg a můžete na něj připevnit bržděný přívěs o celkové hmotnosti s nákladem 2,5-3,5 tuny podle výkonu motoru.
  • Nebrzděný přívěs s nákladem může mít hmotnost až 750 kg.
  • Do auta samotného navíc můžete naložit více než jednu tunu materiálu, počítejte ale s tím, že celková hmotnost soupravy by neměla překročit šest tun. Tedy alespoň podle doporučení výrobce. Vůz totiž dokázal na kolejích roztlačit i americkou lokomotivu Victoria a ta váží 100 tun...

Pak vyhoví i vícečlenné rodině. "Na zadních sedačkách můžu převážet všechny své dcery, překvapivě se tam vejdou hned tři autosedačky najednou," pochvaloval si třeba při uvedení rangeru na český trh mistr světa v boxu Lukáš Konečný.

Je také nutné ocenit, jak konstruktéři "zamakali" na bezpečnosti posádky. Ranger vybojoval jako jediný pick-up maximální pětihvězdičkové hodnocení organizace EuroNCAP, a rádi by ho měli mít i neřidiči, za nejlepší možné hodnocení v ochraně chodců.

Český ceník má čtyři stupně výbavy, přičemž základní XL nejde objednat pro karoserie Super a Double Cab. Vyšší výbavy se jmenují XLT, Limited a Wildtrak.

V "základu" XL je sedm airbagů včetně kolenního, ESP vč. ABS a EBD, elektrická okna i zrcátka, rádio s přehrávačem CD i MP3 a vstupem AUX a výškově stavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou.
Druhé XLT přidává vyhřívané čelní sklo, tempomat, hands-free s Bluetooth, ovládání audia na volantu, manuální klimatizaci a 16palcová litá kola.

Ford Ranger

S výbavou Limited (tradiční americký název pro vyšší výbavy, zcela v protikladu se skutečným významem slova) dostanete ještě barevný multifunkční displej, dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, parkovací senzory, elektricky sklápěná zrcátka s osvětlením prostoru pod nimi a 17palcová litá kola.

Vrcholná verze Wildtrak pak mění pracovní stroj ve "stylovku", vylepšenou navigací, parkovací kamerou, modrým ambientním vnitřním osvětlením, zamykatelným rolovacím krytem korby; kola jsou už osmnáctipalcová.
Připlatit si u všech výbav můžete třeba za metalízu (12 900 Kč), kryt korby alias ložné plochy buď v měkké "soft" verzi (20 tisíc), pevný jednodílný kryt a rolovací typ mají stejnou cenovku 45 tisíc korun; originální odnímatelné tažné zařízení stojí 14 000 Kč.

Ranger ani konkurenti nemají klimatizaci v základní výbavě - u osobních vozů s cenou nad půl milionu by to bylo nemyslitelné, užitkáče ale mají vlastní pravidla. U fordu tak za manuální "klimu" připlatíte k nejnižší výbavě 25 tisíc korun, další značky to mají podobně.




Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Kia Stonic

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému...

Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Range Rover Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky...

Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

Lexus LC

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.