Terénní vůz pro blondýny, manažery i pracanty. Nový Ford Ranger

Pokrok nezastavíš, říká se. A platí to, i když to žádný pokrok není, spíš jen módní bublina. Nejdřív se to stalo off-roadům, když se americkým ženám zalíbila mohutnost a zvýšený posaz v teréňácích jejich manželů, byla z toho nakonec módní kategorie SUV - aut, která terénní jen připomínají. A zdá se, že užitkové pick-upy mají nakročeno stejným směrem.

Tentokrát se pracovní auta s korbou zalíbila obyvatelům měst, kteří sice na korbě nikdy žádný cement na stavbu v terénu nepovezou, maximálně tak pod krytem výbavu na dovolenou. Chlapácká auta ale dodají image poctivého pracanta i tomu, kdo sedí dvanáct hodin denně v kanceláři.

A výrobcům aut současná vzdouvající se módní vlna nevadí - za poslední dva roky se v Česku začaly prodávat další dva modely (VW Amarok a Isuzu D-Max), a ty tradiční prošly výraznými změnami (Toyot Hilux, Ford Ranger). Jen mohykán Mitsubishi L200 už nějakou tu dobu vypadá stejně, ale nová generace se už chystá.

Ford Ranger

Americký Ford vzal reinkarnaci svého užitkového modelu Ranger vážně a nadělil mu hlavně to, co mu nejvíc chybělo: šmrnc a originalitu. Robustní přední maska ve stylu větších sourozenců řady F je krásná a poutá pozornost všude, kam s rangerem přijedete. A může to být klidně na obchodní schůzku, ranger podpoří vaši image nekonvenčního člověka, který se nerad nechává omezovat.

Do terénu s rozvahou

Když se ale vydáte do terénu, zjistíte, že to tak úplně pravda není: ranger omezení má. Hlavně v terénu, kde automobilka zvolila kompromis v podobě nahrazení starých dobrých mechanických uzávěrek diferenciálů "chytrým" elektronickým systémem ESP. Zní to dobře, ale zas tak dobře to nefunguje.

Zapadnout se nám podařilo během 15 minut, stačilo při vyhýbání se překážce zajet levou stranou auta do hlubšího bahna, a bylo vymalováno. Přitom obě pravá kola byla na pevném podkladu, takže mít "špéru", nebyl by problém se vyhrabat. Takhle ale musel dorazit kolega se starým džípem a vytáhnout rangera z bahnité pasti - nebo spíše pastičky. 

Na vině byly tak trochu i gumy. Neměli jsme ty pravé terénní gumy, s pořádnými "špalky" bychom jistě dokázali v terénu o dost víc. Nepříjemné je, že terénní výbavu není možné vylepšit, ceník totiž nenabízí ani za příplatek právě uzávěrky diferenciálů. To je oproti konkurenci nevýhoda: třeba Toyota Hilux má zadní "špéru" už v základní výbavě, stejně jako Mitsubishi L200, u VW Amarok se dá za 17 tisíc korun přiobjednat. Škoda.

Ford Ranger

Ranger dostal i pár terénních vychytávek. Z kopce opravdu výrazně pomáhá systém řízeného brždění ze svahu s názvem HDC, který se v terénních fordech vyskytuje poprvé. Na přístrojové desce stačí zmáčknout spínač a při jízdě ze svahu pustit všechny pedály. Ranger ani nezrychlí, ani nezpomalí, prostě jen s pomocí elektroniky udržuje stejnou rychlost. Tu si pak sami můžete upravovat přidáním nebo ubráním na ovladačích tempomatu přímo na volantu.

Při cestě do kopce se pro změnu můžete spolehnout na automatickou brzdu, která, pokud v kopci zaváháte a zastavíte, vám umožní rozjezd bez přešlapování pedálů a zatahování ruční brzdy.

Brzdit v kopci byste ale vlastně téměř nemuseli. Elektronická regulace prokluzu kol ETC funguje výborně. Při pomalých rychlostech se zapíná se zpožděním, protože ještě spoléhá na řidiče a jeho schopnosti, při vyšších už systém funguje sám a o jeho práci vlastně ani nebudete vědět.

Vývojáři rangera mysleli i na průjezdy vodou. Novinka umí brodit až 80 centimetry a až do úrovně šasí je všechno zakryté. Jediné, o co můžete zadrhnout, není ani kardanová hřídel nebo výfuk, ale tažné zařízení.

Technicky je ranger větší "užitkáč" než konkurenční VW Amarok - ten nabízí "osobní" naladění zadních listových per, zatímco ranger jen těžká "nákladní" pera.

Typickému majiteli to vadit nebude, spíše někomu, kdo by rangera chtěl jen jako frajeřinu na chlubení. Jemu to dokáže jízda. Auto se na krátkých příčných nerovnostech natřásá jako typický rámový "užitkáč", ale to není na závadu, k tomuhle světu to patří.

Stejně jako druhá strana mince: můžete trefit jakoukoli díru na silnici, nebo mimo ni, a ranger žduchanec krásně utlumí. Na razantní projíždění zatáčkami zapomeňte, ranger vám i přes stabilizační systém ESP dá pocítit limity poměrně brzy. Ale od toho tohle auto vůbec není, takže tady není co kritizovat. Jedete-li s rozumem, tedy plynule a v rámci rychlostních limitů, žádné nepříjemnou záludnost vám ranger nenachystá.

Užitkový původ nezapře ani spojka, která u našeho testovaného kusu zabírala hodně nízko a k jejímu zmáčknutí bylo potřeba dost síly. Takže rozjezd vyžadoval trochu cviku. Ale v terénu s plným nákladem byste to ocenili. Řazení působí trochu humpolácky, velká řadicí páka má ale přesné dráhy i hladký chod, jen přeskoky mezi jedničkou a dvojkou jsou trochu dlouhé, takže auto sebou slušně škubne. Prostě tady nemáte co do činění s nějakým navoněným frajírkem, ale s poctivým off-roadem.

Ford Ranger

O to překvapivější je, že dálniční jízda je zcela bezproblémová. Na ladění aerodynamiky vozu (vývoj probíhal v Austrálii) se prý podíleli bývalí vývojáři týmu McLaren z Formule 1. Výsledkem je, že nepříjemný hluk se třeba i díky hodně sklopenému čelnímu sklu neobjeví ani při rychlosti 130 km/h. S výjimkou svistu od mohutných zpětných zrcátek, který se objevuje zhruba u hranice 120 kilometrů v hodině.

Pozor na rychlost

Rangera mohou pohánět dva naftové motory Duratorq TDCi, ten první s objemem 2,2 litru je naladěn buď na 92, nebo na 110 kW. Vrcholem nabídky je 3.2 o výkonech 110 a 147 kW. My jsme testovali druhou nejslabší verzi se 110 kilowatty a musíme uznat, že úplně stačí a k autu se výborně hodí.

Díky 375 newtonmetrům točivého momentu je silný, dobře zpřevodovaný, i s nákladem kolem 200 kg plus dvěma členy posádky nebyl problém jet na šestku do mírného dálničního kopce, ručička otáčkoměru se při tom pohybovala u hranice 1400 otáček; řadit výše se bez problémů dá už kolem 1 200 otáček.

Na dálnici se dá jet celkem bez problémů maximální předepsanou rychlostí, kdy agregát točí 2 500 otáček, ale přece jen, o tichu jako v osobáku se mluvit nedá, hlavně je slyšet hukot od velkých zpětných zrcátek. Zato hluk odvalujících se pneumatik je tak jako u mnohých off-roadů méně slyšitelný a rušivý než u osobních aut.

Jen pozor, auto maskuje pocit rychlosti, rangeru neuvyklý řidič si musí hodně hlídat padesátikilometrovou městskou rychlost. Motoru k dobru je třeba připočítat i kultivovanost, což ale platí až po zahřátí na provozní teplotu, do té doby o sobě dává vědět klasickým syrovým chraplavým klapáním.

Ford Ranger

A spotřeba? Mimo město se nám dařilo jet za necelých osm litrů nafty na 100 km, celkem v celotýdenním testu, obsahujícím terén i městské poskakování nepřesáhla 9 litrů nafty na 100 km, což je na danou kategorii, velikost auta a stabilní zátěž velmi dobré.

Ceny

Nejlevnější Single Cab XL s motorem 2.2 TDCi (92 kW) začíná na 485 500 Kč bez DPH, za maximální výbavu největšího Rangeru Wildtrak zaplatíte 910 000 Kč. Ten pohání motor 3.2 TDCi s výkonem 147 kW, v ceně najdete i 18palcová kola, uzamykatelný rolovací kryt nákladového prostoru a satelitní navigací.

Stejně jako všichni konkurenti, nabízí se i ranger ve třech provedeních kabiny: krátká Single Cab má jeden pár dveří a dvě místa uvnitř, Super Cab má čtyřdveřovou kabinu bez středového sloupku a zadní sedadla s trochu omezeným přístupem (druhý pár dveří se otvírá proti směru jízdy); až vrcholné provedení Double Cab má klasické dva páry dveří a prostorný interiér pro pět cestujících.

Zaujalo nás

Ranger se může pochlubit i několika zajímavými detaily

  • Například 12 V zásuvkou umístěnou přímo na korbě.
  • Nebo monitorem kamery parkovacího asistenta dodávaný na přání a umístěný přímo na zpětném zrcátku. Drobnost, ale při couvání a zapřahání přívěsu určitě potěší.
  • Tažné zařízení je testováno na svislou sílu 220 kg a můžete na něj připevnit bržděný přívěs o celkové hmotnosti s nákladem 2,5-3,5 tuny podle výkonu motoru.
  • Nebrzděný přívěs s nákladem může mít hmotnost až 750 kg.
  • Do auta samotného navíc můžete naložit více než jednu tunu materiálu, počítejte ale s tím, že celková hmotnost soupravy by neměla překročit šest tun. Tedy alespoň podle doporučení výrobce. Vůz totiž dokázal na kolejích roztlačit i americkou lokomotivu Victoria a ta váží 100 tun...

Pak vyhoví i vícečlenné rodině. "Na zadních sedačkách můžu převážet všechny své dcery, překvapivě se tam vejdou hned tři autosedačky najednou," pochvaloval si třeba při uvedení rangeru na český trh mistr světa v boxu Lukáš Konečný.

Je také nutné ocenit, jak konstruktéři "zamakali" na bezpečnosti posádky. Ranger vybojoval jako jediný pick-up maximální pětihvězdičkové hodnocení organizace EuroNCAP, a rádi by ho měli mít i neřidiči, za nejlepší možné hodnocení v ochraně chodců.

Český ceník má čtyři stupně výbavy, přičemž základní XL nejde objednat pro karoserie Super a Double Cab. Vyšší výbavy se jmenují XLT, Limited a Wildtrak.

V "základu" XL je sedm airbagů včetně kolenního, ESP vč. ABS a EBD, elektrická okna i zrcátka, rádio s přehrávačem CD i MP3 a vstupem AUX a výškově stavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou.
Druhé XLT přidává vyhřívané čelní sklo, tempomat, hands-free s Bluetooth, ovládání audia na volantu, manuální klimatizaci a 16palcová litá kola.

Ford Ranger

S výbavou Limited (tradiční americký název pro vyšší výbavy, zcela v protikladu se skutečným významem slova) dostanete ještě barevný multifunkční displej, dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, parkovací senzory, elektricky sklápěná zrcátka s osvětlením prostoru pod nimi a 17palcová litá kola.

Vrcholná verze Wildtrak pak mění pracovní stroj ve "stylovku", vylepšenou navigací, parkovací kamerou, modrým ambientním vnitřním osvětlením, zamykatelným rolovacím krytem korby; kola jsou už osmnáctipalcová.
Připlatit si u všech výbav můžete třeba za metalízu (12 900 Kč), kryt korby alias ložné plochy buď v měkké "soft" verzi (20 tisíc), pevný jednodílný kryt a rolovací typ mají stejnou cenovku 45 tisíc korun; originální odnímatelné tažné zařízení stojí 14 000 Kč.

Ranger ani konkurenti nemají klimatizaci v základní výbavě - u osobních vozů s cenou nad půl milionu by to bylo nemyslitelné, užitkáče ale mají vlastní pravidla. U fordu tak za manuální "klimu" připlatíte k nejnižší výbavě 25 tisíc korun, další značky to mají podobně.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...