Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dušičková jízda: havrani už nejsou černí, rádi mají mercedesy

  13:30aktualizováno  13:30
Havraní čerň už dnešní pohřebáky nevozí, narazit můžete klidně i na bledě modrý. Zvenčí pohřební auto často nepoznáte, vnitřek ale vyžaduje speciální úpravy. Jeden pohřebák jsme prozkoumali, do rakve jsme se ale neodvážili.

Dušičkový test. Pohřební auta v akci | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Vojtěch Večeřa a Petr Mladý udělali terno s byznysem, od kterého by to nikdo nečekal. Jsou to švagři a ve Velkém Meziříčí mají fabriku na pohřební auta, jednu z nejvýznamnějších ve střední Evropě. Nechali nás se s opravdovým pohřebákem svézt. Tedy pustili nás za volant, dozadu jsme jen nakoukli.

Je to jako jezdit s plnou dodávkou, těžkou „na zadek“. Užitkové mercedesy a volkswageny jsou na vození těžkého nákladu zvyklé. Dodávkáře tedy jízda s pohřebákem, který má v zádi několikametrákovou vestavbu, nepřekvapí. Ostatně, s pohřebním autem se stejně moc zčerstva nejezdí.

Na druhou stranu to nejsou ani loudalové. Pohřební byznys (mimochodem, víte, že pohřební služby mají stejně jako třeba lékárny ze zákona omezenou možnost reklamy?) je totiž stejný jako všechny ostatní. Třeba v německém Mnichově jezdí pohřební auta vlastně nonstop, posádky se v autech střídají po směnách.

Dušičkový test. Pohřební auta v akci

Večeřa s Mladým vysvětlují, že klasických pohřbů dnes v Česku ubývá. Kromě pohřebních vozů pro převoz jedné rakve s věnci se dnes uplatňují také velkokapacitní, používané pro svážení rakví z několika míst. A ukazují speciální přestavbu, díky které Mercedes Vito odveze čtyři rakve najednou. To ale není všechno, upravovali kdysi i velký Mercedes Sprinter na osm rakví.

Mercedes je král

Ve střední Evropě (hlavně Česko, Německo, Slovensko, Nizozemsko, Rakousko a Polsko), což je hlavní odbytiště pohřebáků z Velkého Meziříčí, žádají zákazníci téměř výhradně mercedesy (třída V) a volkswageny (Transporter). Dodávek od Opelu, Renaultu, Citroënu nebo Fiatu se v pohřební uniformě vyskytuje minimum. Lidé chtějí kvůli image luxusu hlavně ty mercedesy, až tři čtvrtiny pohřebáků z Velkého Meziříčí tak vozí na čumáku třícípou hvězdu. Firma Auto M+V je tak jedním z velkých a vážených zákazníků českého importéra stuttgartské automobilky.

Dušičkový test. Pohřební auta v akci

Dušičkový test. Pohřební auta v akci

Dnes už nejsou pohřebáky černé jako dvanáctsettrojky před dvaceti lety. Dnes je obvyklejší hnědá a stříbrná. Ale potkáte i vínové, světle modré, tmavě zelené, dokonce i bílé, nebo „taxikářské krémové“.

Verzí s automatickou převodovkou je asi polovina. S ní se také jezdí lépe želvím tempem, ale že by pohřebáky dostávaly speciální pomalý převod, je podle Vojtěcha Večeři mýtus. Stejně tak nemají všechny klimatizovaný prostor pro rakve, na Slovensku je to ovšem povinné.

Co kus, to originál

Jak přestavba probíhá? Objedná se auto a než dorazí, specifikuje se přesně rozsah přestavby. Design je na zákazníkovi, ale výrobce vestaveb samozřejmě umí poradit.

Interiér nákladového prostoru lze kombinovat různými dekory koženky a kořenového dřeva, vše doplňuje nerezové oplechování. Nechybí různé úložné prostory.

Auta mají i zadní boční okna, zevnitř bývá speciální ozdobné čalounění. Specialitou firmy je venkovní osvětlení. Dnes si samozřejmě „hrají“ s osvětlením LEDkami. Některé prvky mají Večeřa s Mladým dokonce chráněné jako užitný vzor. U obyčejnějších pohřebáků bývá obvyklé zatmavit zadní okna folií.

Do auta se nejprve zamontuje rám, na který se uchytí panely obložení a konstrukce na rakev. Je třeba, aby se s ní dalo manipulovat, takže se instalují pojezdy, výsuvné ližiny a celá plošina může být třeba polohovatelná. Plošinu dokáže obsluhovat jeden pracovník. Prostor je dimenzovaný na největší rakev, která má délku 220 cm a šířku s výškou 70 cm.

Dušičkový test. Pohřební auta v akci

Standardní přestavba váží asi čtyři metráky, ty nejlehčí něco přes 200 kilogramů. Důležitá je dělící stěna mezi kabinou a prostorem pro rakev. K tomu různé úchyty a osvětlení. Nutností je, aby byl vnitřek omyvatelný.

Důležité je se napojit na kabeláž vozu, i proto procházejí montéři školením u automobilek, podobně jako automechanici ze servisů.

Upravit a přestavět jedno auto trvá asi 14 dnů. Nejrychleji prý v třísměnném provozu zvládli auto přestavět za čtyři dny.

Zákazníci si auto specifikují na míru, vzhledem k ruční výrobě je to možné. Majitelé firmy ovšem zdůrazňují, že právě ruční práce je velmi drahá. Základní přestavba vyjde na zhruba 160 tisíc bez DPH. Takže Mercedes V v pohřebním provedení se zlehka přehoupne přes tři čtvrtě milionu bez daně.

Firma má kolem dvaceti zaměstnanců. Práci berou jako každou jinou. „Měli jsme tu ale jednoho pětapadesátiletého, který byl šikovný, ale po týdnu skončil, protože mu to zakázala maminka,“ vzpomínají Večeřa s Mladým.

Fotogalerie

„Je to stabilní obor. Ročně v Česku průměrně zemře 100 tisíc lidí,“ vysvětlují. Světové krize je prý obcházejí obloukem.

Perličky ze zákulisí

Firma má stabilní klientelu po celé Evropě. Jeden zákazník prý však chtěl speciální úpravy, které nejsou obvyklé. Nakonec se ukázalo, že o víkendech jezdí s pohřebákem na ryby: leží na plošině pro rakev, v autě má držák na televizi a relaxuje.

V Norsku prý zase viděli speciální box, který se zasune do Mercedesu GL. Přes týden v něm „havran“ vozí rakve, na víkend ho na speciálních pojezdech vysune, schová do garáže, namontuje zpátky sedačky a jede se s rodinou na výlet. Důvodem bude pravděpodobně drsná skandinávská daňová legislativa.

A v Polsku jsou zase rozšířené pohřebáky, kde jsou vedle rakve ještě dvě sedačky pro cestující.





Nejčtenější

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Ford Transit 2.2/92kw L2H3...
Ford Transit 2.2/92kw L2H3...

r.v. 2013, naj. 396 000 km, diesel
216 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.