Letní slunce umí rozpálit auto na 80 stupňů. Škvíra v okně nepomáhá

aktualizováno 
Moderní klimatizované vozy umožňují i v extrémně teplých dnech poměrně pohodlnou jízdu, ale v zaparkovaném voze se pak situace může změnit během pár minut. Rakouský autoklub ÖAMTC varuje řidiče, aby věnovali pozornost zejména malým dětem a interiér vozidla chránili reflexními fóliemi.

Teploměr v autě i při jízdě s otevřenými okénky ukazoval 40 stupňů. (9. června 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

 Delší pobyt ve voze, kde je 40 stupňů Celsia, už totiž může být pro člověka velice nebezpečný. V zavřeném voze, do kterého praží slunce, přitom teplota stoupne na tuto kritickou úroveň už po několika minutách. Zvláště pro děti a domácí mazlíčky to může být extrémně riziková situace.

Speciální test rakouského automobilového klubu (ÖAMTC) probíhal za letního dne, kdy byla naměřena ve stínu celkem průměrná letní teplota 25 stupňů. V první fázi test potvrdil, že černá nebo tmavší auta absorbují více slunečního svitu a oproti světlejším vozům se tak zahřívají mnohem rychleji. „Černá střecha se během jedné hodiny rozpálí na 80 stupňů. Pouhý několikasekundový dotek tak může způsobit nepříjemnou popáleninu,“ popisují experti klubu. Rozdíl oproti světlé střeše byl podle jejich měření 20 stupňů.

V rozpáleném autě upečete pizzu, ukazuje varovný spot:

Čtyřicet stupňů, což je podle ÖAMTC pro člověka ve voze kritická teplota, v interiéru naměřili po 45 minutách testu. Teploměr ve výšce hlavy řidiče v tu chvíli ukazoval ještě o 15 stupňů více.

Jak se před přehřátím chránit?

Mnoho řidičů zkouší před slunečními paprsky chránit zaparkované vozidlo fólií na předním skle. Test rakouského autoklubu potvrdil, že je to účinné a smysluplné. Pokud přístrojovou desku před sluncem nijak nechráníte, za hodinu se její teplota může vyšplhat až na 77 stupňů, jak se stalo během testování.

S ochranou fólií měření za stejnou dobu ukázalo jen 35 stupňů. To už je velmi znatelný rozdíl. Celková teplota uvnitř automobilu byla nižší o 10 stupňů. Aby se dosáhlo takového výsledku, ochranná fólie musí být lesklá a schopna dostatečně sluneční paprsky odrážet.

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Východ slunce na Jihlavou (6. července 2015)

Přes léto je k vidění na parkovištích velké množství vozidel s lehce pootevřeným oknem, řidiči doufají, že tím pomohou teplotu snížit. Realita je však taková, že při okénku otevřeném na tři centimetry, což bývá u většiny aut z důvodu možného vloupání maximum, je teplota po třiceti minutách jen o dva stupně menší.

Jak na klimatizaci

Jak správně nastavit v horku klimatizaci, aby to neskončilo angínou

Ilustrační snímek

Doporučení autoklubu jsou jasná a logická: Uvnitř zavřeného auta zaparkovaného na přímém slunci bychom ze zdravotních důvodů zůstávat neměli, speciálně to platí pro malé děti a zvířata, které v zavřených vozech vidíme často před supermarketem na parkovišti. Když k autu po delší době dorazíte, dávejte si velký pozor na možné popáleniny. Řadící páka, volant nebo sedadla vám mohou snadno ublížit. Před odjezdem je také doporučeno nechat pár minut naplno otevřené dveře, aby se vozidlo alespoň trochu provětralo.

Podle doporučení odborníků by v ideálním případě neměl být rozdíl mezi venkem a vnitřkem vozu větší než šest stupňů, jelikož organismus nemusí razantní změnu teploty snést a poté to vede k nachlazení. Přečtěte si: Jak v horkých dnech správně nastavit klimatizaci.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Němci jdou po kamionech švindlujících s emisemi. V podezření jsou i Češi

Ilustrační snímek

Zatímco se v Německu množí soudní rozhodnutí o zákazech vjezdu dieselů do měst, na obzoru je další skandál. Bavorsko...

Najdete na iDNES.cz