Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test pro řidiče: vyzkoušejte si, jestli umíte jezdit bezpečně

  1:00aktualizováno  1:00
Každý řidič by měl dokonale znát pravidla silničního provozu. To z vás ale ještě nedělá bezpečného řidiče. Otestujte se, zda umíte jezdit tak, abyste neohrožovali sebe ani ostatní.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pravidla silničního provozu by měl znát každý řidič, koneckonců podle nich jezdí každý den. Existují však ještě trošku jiné zásady bezpečné jízdy. Pokud je dodržujete, jste v provozu tím řidičem, který je vždy ve střehu, předvídá možné chyby ostatních a předchází jim.

Jste takovým řidičem právě vy? Ve spolupráci s předsedou Asociace autoškol České republiky Ondřejem Horázným jsme připravili test s patnácti otázkami, který vám ukáže, jestli umíte jezdit bez toho, že byste vytvářeli další rizika. Vyhodnocení je dosti přísné - to proto, že otázky obsahují modely běžných situací, jež by měl zvládat každý řidič.

umíte jezdit bezpečně?

Jaký jste řidič? Otestujte se ZDE

sedm rad, abyste nebourali

Za drobné nehody může nepozornost. Za bouračky, při kterých nejčastěji umírají lidé, může vysoká rychlost. Co udělat pro to, abyste se z prázdninových cest vrátili celí a bez nabouraného auta? Z policejních statistik jsme vybrali nejčastější a nejtragičtější příčiny dopravních nehod a společně s učiteli autoškol a dopravní psycholožkou jsme hledali rady, jak snížit pravděpodobnost, že se vám taková nehoda přihodí.

Věnujte se řízení vozidla
Nevěnování se řízení - tato příčina nehody byla loni nejčastější. Zároveň může za smrt 117 lidí. V čem řidiči udělali chybu? "Věnovali se ladění rádia, telefonování, psaní esemesek, rozbalování baget, zapalování cigarety, matky se často otáčejí na děti na zadním sedadle," vyjmenovává učitel a majitel autoškoly Vladimír Škrlant. Zkrátka na okamžik odvrátíte pohled od vozovky a zrovna v tu chvíli nastane nějaký problém. Auto před vámi zastaví, přes silnici přejde chodec, vjedete do výtluku...

Řešení - Musíte mít neustále na paměti, že řídíte auto, které může zabíjet. "Nesnáším, když někdo říká, že si jde do auta odpočinout nebo přemýšlet. Na to auto není. Platí, že řidič by měl neustále udržovat pozornost, nezabývat se ničím jiným než řízením a mít obě ruce na volantu," radí Škrlant. "Důležité je řídit fyzicky i psychicky odpočatý," dodává dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Nejezděte rychle
Nejvíc mrtvých při dopravních nehodách jde na vrub situacím, kdy řidiči jedou rychle a nestihnou zareagovat například na zatáčku, klesání či zúžení silnice a skončí mimo vozovku.

Řešení - Nepřekračujte maximální dovolenou rychlost, případně zpomalte natolik, abyste na nepřehledném místě dokázali zastavit nebo projet zatáčku bez vyjetí do protisměru. Když jedete rychle, nemáte čas na správnou reakci.

Dodržujte bezpečné rozestupy
Druhou nejčastější příčinou nehod bez tragických následků je nedodržení bezpečné vzdálenosti. Problém spočívá v tom, že řidiči jezdí nalepení na sebe a vůbec nepočítají s tím, že auto před nimi může začít panicky brzdit.

Řešení - Absolutně se věnujte řízení a nechávejte si dostatečný rozestup. Ten by měl být dvě sekundy za autem před vámi. Poznáte to tak, že ve chvíli, kdy vůz před vámi mine pevný bod (např. lampu), počítejte si "jednadvacet, dvaadvacet". Pokud neminete lampu dřív, je to v pořádku. Když to nestihnete, dejte nohu z plynu.

Přizpůsobte rychlost stavu vozovky
Mokro, náledí, sníh a špatný stav silnic společně s nedisciplinovaností řidičů, kteří jedou příliš rychle. To jsou hlavní příčiny nehod z této kategorie.

Řešení - Je mokro? Brzdná dráha auta se prodlužuje. Větší je i pravděpodobnost smyku. Tam, kde je silnice rozbitá nebo v opravě, se vyplatí dodržovat rychlostní omezení. "Když na silnici dají značku upravující rychlost na 30 kilometrů za hodinu, tak asi existuje důvod, proč bych tam měl jet pomalu," uvažuje Škrlant. Pokud to někdo nerespektuje a vjede například do vyfrézovaného kusu opravované silnice, snaží se reagovat, zazmatkuje a často skončí v příkopu, případně vjede do protisměru. Na fakt, že silničáři značení často umisťují chaoticky, radši nespoléhejte.

Předjíždějte jen tam, kam vidíte
Nesprávné přejíždění bývá výsledkem přecenění vlastního odhadu, kdy si řidič říká, "že to ještě stihne". Ještě horší je, když někdo předjíždí v místě, kde není do protisměru vidět (zatáčka, horizont).

Řešení - Předjížděcí manévr by měl proběhnout, jen když máte jistotu, že je to bezpečné - buď v protisměru nic nejede, nebo je auto v protisměru dost daleko. Následuje pohled do zpětného zrcátka, zapnutí směrového světla a samo předjetí. Důležité je myslet na to, že ani při předjíždění nesmíte překročit maximální povolenou rychlost.

Co když ale nastane situace, že jste situaci špatně odhadli a auto v protisměru se blíží? Pak by měl následovat rychlý pohled do zpětného zrcátka, abyste zjistili, jestli za vámi nepředjíždí další auto. Pokud ne, je nejlepší začít brzdit a zařadit se zpátky za předjížděný vůz. V tu chvíli je taky třeba, aby přemýšlel i předjížděný řidič a přizpůsobil situaci styl jízdy - tedy buď přidal a udělal místo, pokud se předjížděný rozhodne vrátit, nebo aby zpomalil, když se manévr rozhodnete dokončit.

Nacvičte si parkování
Příčinou drobných nehod z městských ulic a supermarketových parkovišť v naprosté většině bývá nepozornost. Dalším faktorem je neschopnost odhadnout rozměry svého auta a problémy se zvládnutím parkovacího manévru.

Řešení - Sledujte provoz při vjíždění a vyjíždění z parkovacích míst. "Parkování je věcí cviku. Musíte si hlídat zrcátka, mít povědomí o délce a šířce vlastního auta a vědět, co to udělá, když volantem při couvání zatočíte doprava nebo doleva," říká Vladimír Škrlant.

Sledujte dopravní značky
Příčinou přehlédnutí je nejčastěji nepozornost, kdy řidič přehlédne značku, která mu přikazuje dát přednost autům na hlavní silnici. Dalším častým důvodem nehod je přehlédnutí vozidel na hlavní silnici, případně špatné odhadnutí rychlosti, kterou se ke křižovatce blíží.

Řešení - Sledujte provoz včetně toho, jaké značky jsou kolem. Ohledně rychlosti blížícího se vozu platí jasné pravidlo: Kdyby hrozilo, že ohrozíte řidiče na hlavní (musel by brzdit), do křižovatky nevjíždějte.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Najdete na iDNES.cz