Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test pro řidiče: vyzkoušejte si, jestli umíte jezdit bezpečně

  1:00aktualizováno  1:00
Každý řidič by měl dokonale znát pravidla silničního provozu. To z vás ale ještě nedělá bezpečného řidiče. Otestujte se, zda umíte jezdit tak, abyste neohrožovali sebe ani ostatní.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pravidla silničního provozu by měl znát každý řidič, koneckonců podle nich jezdí každý den. Existují však ještě trošku jiné zásady bezpečné jízdy. Pokud je dodržujete, jste v provozu tím řidičem, který je vždy ve střehu, předvídá možné chyby ostatních a předchází jim.

Jste takovým řidičem právě vy? Ve spolupráci s předsedou Asociace autoškol České republiky Ondřejem Horázným jsme připravili test s patnácti otázkami, který vám ukáže, jestli umíte jezdit bez toho, že byste vytvářeli další rizika. Vyhodnocení je dosti přísné - to proto, že otázky obsahují modely běžných situací, jež by měl zvládat každý řidič.

umíte jezdit bezpečně?

Jaký jste řidič? Otestujte se ZDE

sedm rad, abyste nebourali

Za drobné nehody může nepozornost. Za bouračky, při kterých nejčastěji umírají lidé, může vysoká rychlost. Co udělat pro to, abyste se z prázdninových cest vrátili celí a bez nabouraného auta? Z policejních statistik jsme vybrali nejčastější a nejtragičtější příčiny dopravních nehod a společně s učiteli autoškol a dopravní psycholožkou jsme hledali rady, jak snížit pravděpodobnost, že se vám taková nehoda přihodí.

Věnujte se řízení vozidla
Nevěnování se řízení - tato příčina nehody byla loni nejčastější. Zároveň může za smrt 117 lidí. V čem řidiči udělali chybu? "Věnovali se ladění rádia, telefonování, psaní esemesek, rozbalování baget, zapalování cigarety, matky se často otáčejí na děti na zadním sedadle," vyjmenovává učitel a majitel autoškoly Vladimír Škrlant. Zkrátka na okamžik odvrátíte pohled od vozovky a zrovna v tu chvíli nastane nějaký problém. Auto před vámi zastaví, přes silnici přejde chodec, vjedete do výtluku...

Řešení - Musíte mít neustále na paměti, že řídíte auto, které může zabíjet. "Nesnáším, když někdo říká, že si jde do auta odpočinout nebo přemýšlet. Na to auto není. Platí, že řidič by měl neustále udržovat pozornost, nezabývat se ničím jiným než řízením a mít obě ruce na volantu," radí Škrlant. "Důležité je řídit fyzicky i psychicky odpočatý," dodává dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Nejezděte rychle
Nejvíc mrtvých při dopravních nehodách jde na vrub situacím, kdy řidiči jedou rychle a nestihnou zareagovat například na zatáčku, klesání či zúžení silnice a skončí mimo vozovku.

Řešení - Nepřekračujte maximální dovolenou rychlost, případně zpomalte natolik, abyste na nepřehledném místě dokázali zastavit nebo projet zatáčku bez vyjetí do protisměru. Když jedete rychle, nemáte čas na správnou reakci.

Dodržujte bezpečné rozestupy
Druhou nejčastější příčinou nehod bez tragických následků je nedodržení bezpečné vzdálenosti. Problém spočívá v tom, že řidiči jezdí nalepení na sebe a vůbec nepočítají s tím, že auto před nimi může začít panicky brzdit.

Řešení - Absolutně se věnujte řízení a nechávejte si dostatečný rozestup. Ten by měl být dvě sekundy za autem před vámi. Poznáte to tak, že ve chvíli, kdy vůz před vámi mine pevný bod (např. lampu), počítejte si "jednadvacet, dvaadvacet". Pokud neminete lampu dřív, je to v pořádku. Když to nestihnete, dejte nohu z plynu.

Přizpůsobte rychlost stavu vozovky
Mokro, náledí, sníh a špatný stav silnic společně s nedisciplinovaností řidičů, kteří jedou příliš rychle. To jsou hlavní příčiny nehod z této kategorie.

Řešení - Je mokro? Brzdná dráha auta se prodlužuje. Větší je i pravděpodobnost smyku. Tam, kde je silnice rozbitá nebo v opravě, se vyplatí dodržovat rychlostní omezení. "Když na silnici dají značku upravující rychlost na 30 kilometrů za hodinu, tak asi existuje důvod, proč bych tam měl jet pomalu," uvažuje Škrlant. Pokud to někdo nerespektuje a vjede například do vyfrézovaného kusu opravované silnice, snaží se reagovat, zazmatkuje a často skončí v příkopu, případně vjede do protisměru. Na fakt, že silničáři značení často umisťují chaoticky, radši nespoléhejte.

Předjíždějte jen tam, kam vidíte
Nesprávné přejíždění bývá výsledkem přecenění vlastního odhadu, kdy si řidič říká, "že to ještě stihne". Ještě horší je, když někdo předjíždí v místě, kde není do protisměru vidět (zatáčka, horizont).

Řešení - Předjížděcí manévr by měl proběhnout, jen když máte jistotu, že je to bezpečné - buď v protisměru nic nejede, nebo je auto v protisměru dost daleko. Následuje pohled do zpětného zrcátka, zapnutí směrového světla a samo předjetí. Důležité je myslet na to, že ani při předjíždění nesmíte překročit maximální povolenou rychlost.

Co když ale nastane situace, že jste situaci špatně odhadli a auto v protisměru se blíží? Pak by měl následovat rychlý pohled do zpětného zrcátka, abyste zjistili, jestli za vámi nepředjíždí další auto. Pokud ne, je nejlepší začít brzdit a zařadit se zpátky za předjížděný vůz. V tu chvíli je taky třeba, aby přemýšlel i předjížděný řidič a přizpůsobil situaci styl jízdy - tedy buď přidal a udělal místo, pokud se předjížděný rozhodne vrátit, nebo aby zpomalil, když se manévr rozhodnete dokončit.

Nacvičte si parkování
Příčinou drobných nehod z městských ulic a supermarketových parkovišť v naprosté většině bývá nepozornost. Dalším faktorem je neschopnost odhadnout rozměry svého auta a problémy se zvládnutím parkovacího manévru.

Řešení - Sledujte provoz při vjíždění a vyjíždění z parkovacích míst. "Parkování je věcí cviku. Musíte si hlídat zrcátka, mít povědomí o délce a šířce vlastního auta a vědět, co to udělá, když volantem při couvání zatočíte doprava nebo doleva," říká Vladimír Škrlant.

Sledujte dopravní značky
Příčinou přehlédnutí je nejčastěji nepozornost, kdy řidič přehlédne značku, která mu přikazuje dát přednost autům na hlavní silnici. Dalším častým důvodem nehod je přehlédnutí vozidel na hlavní silnici, případně špatné odhadnutí rychlosti, kterou se ke křižovatce blíží.

Řešení - Sledujte provoz včetně toho, jaké značky jsou kolem. Ohledně rychlosti blížícího se vozu platí jasné pravidlo: Kdyby hrozilo, že ohrozíte řidiče na hlavní (musel by brzdit), do křižovatky nevjíždějte.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...
Iveco Daily 40C18 hydr.ruka...

r.v. 2009, naj. 143 000 km, diesel
640 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.