Italské lvíče z Číny boduje cenou. Je to scrambler jak z učebnice

  11:58aktualizováno  11:58
Motocykl Benelli Leoncino navazuje na minulost svým klasickým designem s retro nádechem kategorie scrambler. A ukazuje, že na zábavné svezení stačí i 35 kW výkonu a levnější komponenty. Stroj zároveň symbolizuje dlouhé historické dědictví značky založené v roce 1911. Leoncino znamená italsky lvíče. Pod tímto názvem se po válce prodával vůbec nejúspěšnější model Benelli.

Benelli Leoncino je motorka vhodná i pro jezdce menších postav a začátečníky. | foto: Jan Altner

Značka Benelli vždy patřila mezi tradiční italské motocyklové výrobce. V roce 2005 však následovala podobnou cestu jako třeba značka Volvo. Zatímco mnoho renomovaných výrobců se snaží snížit výrobní náklady přesunem své výroby do Asie, u Benelli tomu bylo zprvu přesně naopak. 

Ve zlomovém roce 2005 se objevil čínský investor, koncern Qianjiang, který vybudoval konstrukční a vývojovou kancelář v Itálii. V prvních letech dokonce na evropské půdě zůstala i část výroby větších modelů, ale výrobní náklady nakonec přesunuly většinu produkce Benelli do Asie.

Fotogalerie

Značka Benelli se nyní orientuje na střední kubatury a mezi čínskými výrobci patří ke špičce. V automobilovém světě najdete podobnost například s automobilkou Volvo a právě její hlavní majitel koncern Geely se nedávno majetkově propojil s koncernem Qianjiang. Benelli a Volvo jsou tak nyní „bratranci“.

Design stroje Benelli Leoncino je hodně povedená kombinace italské moderny a historické siluety s nádechem stylu scrambler. Trubkový rám, silnější pneu a nádrž v retro designu na kterou navazuje křivka sedla. K tomu v kontrastu moderní technologie v podobě LED světlometu a digitální LCD budíky. LCD displej je inverzní a světlá písmena na tmavém displeji jsou dobře čitelná i na slunci. Na displeji nechybí informace o zařazeném rychlostním stupni, digitální tachometr, venkovní teplota a ukazatel množství paliva v nádrži.

Bez přehnaných vymožeností

Ovládací prvky na řídítkách jsou minimalistické a obsahují jen to nezbytné, ale to beru u daného typu stroje spíš jako výhodu. Kladně také hodnotím, že nezůstalo jen u displeje, ale stupnici otáčkoměru lemují klasicky barevné kontrolky neutrálu, směrovek, mazání, rezervy paliva a dálkových světel. 

Pozornost zaujme přední světlomet s LED podkovou denního svícení, povedené je i zadní světlo zapuštěné v blatníku a uzavírající křivku procházející linií motocyklu. I směrovky kompletně používají LED technologii. Řídítka jsou příjemně široká a silně přispívají k dobré pozici jezdce. Vzhledem k výšce sedla 785 mm je stroj vhodný i pro začátečníky, případně pro jezdce menšího vzrůstu. Slušet bude i motorkářkám.

Technické specifikace

  • Typ motoru: Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec
  • Vrtání x zdvih: 69 x 66,8 mm
  • Zdvihový objem: 499,6 cm³
  • Kompresní poměr: 11,5:1
  • Max. výkon: 35 kW (47,6 k) @ 8500 ot/min.
  • Max. točivý moment: 45 Nm @ 5000 ot/min.
  • Spouštění motoru: elektrické
  • Převodovka: 6stupňová
  • Sekundární převod: řetězem
  • Rozměry (D x Š x V): 2139 x 877 x 1120 mm
  • Rozvor: 1443 mm
  • Výška sedla: 785 mm
  • Objem nádrže: 13,5 l
  • Pneumatiky - přední: 120/70 R17
  • Pneumatiky - zadní: 160/60 R17
  • Odpružení - přední: 50 mm teleskopická vidlice
  • Odpružení - zadní: kyvná vidlice
  • Brzdy - přední: 320 mm dvoukotoučová
  • Brzdy - zadní: 260 mm kotoučová
  • Pohotovostní hmotnost: 186 kg

Motor nebyl naštěstí vytažen z žádné letité čínské produkce a byl nově vyvinutý přímo v Itálii. Jde o řadový dvouválec o objemu 499,6 ccm. Kapalinou chlazený agregát s rozvodem DOHC má čtyři ventily na válec a splňuje normu EURO4. Maximální výkon je naladěný na 35 kW a maximální točivý moment 45 Nm dosahuje ve 4 500 otáčkách. Motoru sekunduje šestistupňová převodovka spojená s motorem hydraulickou spojkou. Výkon 35 kW není zvolen náhodou, ale míří na jezdce s řidičským oprávněním A2. Pokud jedete na pohodu, motor není nutné držet v maximálních otáčkách deseti tisíc. Ale když se chcete svézt trochu svižněji, k pořádným výkonům se motor probudí až nad pěti tisíci otáček.

Svezení potvrzuje, že s 35 kW nuda nebude. I ostřílené jezdce překvapí, jak rychle padne stroj do ruky a jak dobře funguje kombinace motor, podvozek a brzdy. Při jízdě po Praze výkon motoru naprosto stačí, pozitivně se projevuje nízká hmotnost stroje. V městském provozu je Leoncino parádně obratné.

Motor nemá žádné nepříjemné vibrace a nástup výkonu je plynulý a nezáludný. I při jízdě po okreskách výkon stačí a s motorkou je hodně zábavy. S motorkou jsem si troufl i do lehčího terénu a na „polňačky“, které dával naprosto s přehledem. Leoncino určitě není strojem do terénu, ale především díky nízké váze a dobře dávkovatelnému plynu si jezdec dovolí mnohem víc, než si dokázal představit.

Příjemným překvapením je i podvozek, který je navíc nastavitelný. Jedinou slabinou je celkem malý rejd, který jezdce limituje při otáčení, naštěstí se jinak s lehkým strojem manipuluje celkem dobře. 

Ze začátku jsme si motocykl sami pro sebe zařadili mezi stroje pro začátečníky a menší jezdce. O to příjemnějším překvapením bylo osobní setkání. Motorkářka na fotkách měří 181 cm a na motocykl se usadila naprosto hladce. Stroj nakonec žádnému z jezdců nepřipadal malý, ale je pravda, že kolega měřící přes 190 centimetrů se na něj musel skládat obtížněji.

Benelli Leoncino

Benelli Leoncino

Brzdy nejsou zrovna jedovaté, ale brzdný účinek je naprosto dostatečný. ABS zasahuje citlivě a přispívá k dobrému pocitu z brzd. Prostě mašina pro širokou veřejnost, která nikoho nevyděsí a nevyhodí jezdce ze sedla.

Hezká cena fandí Leoncinu

Populární segment scramblerů je hodně nabitý a stroje známých značek předčí Leoncino ve většině parametrů jako je výkon, podvozek nebo brzdy. 

Jenže Benelli dokazuje, že zábavnost není jen v číslech, protože díky nízkému výkonu lepší podvozek ani výkonnější brzdy nutně nepotřebuje. Pokud nebudete na stroji křižovat Evropu nebo létat pravidelně po dálnici, zjistíte, že vám výkon 35 kW bohatě stačí k požitku z projížďky po okreskách nebo po městě. Jedna z největších předností Leoncina je kromě povedeného designu právě to, jak funguje jako celek.

Pokud bychom srovnávali technické parametry s ostatními scramblery renomovaných značek, je fér porovnat i cenu, která jasně hovoří v prospěch Benelli. S cenovkou sto šedesát tisíc korun bude jen těžko hledat konkurenci. Když se podíváme ke kořenům scramblerů, byly to původně právě stroje s objemem typicky do pěti set kubíků, které si jejich majitelé zjednodušovali a upravovali pro jízdu v terénu.

Pokud hledáte opravdový scrambler, má Leoncino svou váhou i výkonem k původní myšlence této kategorie mnohem blíž než většina strojů, které dnes toto označení používají. A dobrá zpráva pro milovníky scramblerů je, že dovozce představil pro rok 2018 i model postavený na drátěných kolech a hrubších pneumatikách.

Benelli Leoncino

Benelli Leoncino

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Také výrobci motorek bojují s emisemi. V Kolíně bodoval Indian s Katanou

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Hlavní novinka Intermotu, japonský roadster Suzuki Katana, symbolizuje celou letošní výstavu v Kolíně nad Rýnem....

Praha patří harleyářům. Na oslavy dohlížejí stovky policistů

Oslavy 115. výročí značky motocyklů Harley-Davidson, 5. července 2018 na...

Zhruba 100 tisíc návštěvníků ze 77 zemí světa se zúčastní oslav 115. výročí značky Harley-Davidson v Praze. Nejvíce...

BMW Grand America: křižník s šestiválcem je kolos pro pořádné chlapy

Oko potěší hluboký lak s ručně malovanými linkami na přechodech mezi zlatými a...

Motocyklové trendy se vyvíjejí a některé modely procházejí nečekanou proměnou. Když jsme poprvé testovali luxusní...



Najdete na iDNES.cz