Test: rychlou jízdou ušetříte jen pár minut

  11:00aktualizováno  11:00
Řidiči jezdí rychle a riskují. Myslí si, že budou v cíli své cesty dříve. Není to tak úplně pravda, jak ukázal test MF DNES. Jel jsem třeba z Prahy do Poděbrad podle předpisů, pokud bych jel stošedesátkou, dojel bych jen o 4 minuty dřív.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Původně jsem chtěl s kolegou počítat všechna auta, která nás během našeho testu předjedou na několika vytipovaných trasách. Jeli jsme předpisovou rychlostí a počítání jsme vzdali už při první cestě z Prahy do Poděbrad. Bylo jich příliš hodně. Na skoro padesátikilometrové cestě jsme "pokořili" jen čtyři starší škodovky a jednoho fiata. I na okreskách se za námi táhl had nedočkavců.

Co jsme testovali? Změřili jsme čas, za který se dá daná trasa ujet přesně podle předpisů. A pak jsme vypočítali, kolik času bychom získali, kdybychom riskovali a jeli rychleji (na silnici o 20 km/h a na dálnici o 30 km/h více, než je povoleno). Výsledek byl až překvapující. Riskováním a porušováním předpisů by se dalo získat na šesti vytipovaných trasách jen pár minut.

Pomalí jsou obtížným hmyzem

Třeba řidiči, kteří se kolem nás řítí po dálnici mezi Prahou a Brnem průměrnou rychlostí 160 km/h, dojedou do cíle jen o čtvrt hodiny dříve, než kdyby jeli podle předpisů. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, který vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.

jak rychle jezdí češi

Máte zálibu v rychlé jízdě?
ano 35 %

Překračujete často rychlost?
na dálnici ano 14 %
na hlavní silnici ano 12 % na vedlejší silnici ano 7 % v obci ano 6 %

Jiní dle vás často jezdí rychle?
ano 84 %

Jezdíte rychleji než ostatní?
Ano 15 %

Máte obavu z radaru a trestu?
Ano 16 %

Zdroj: průzkum Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe

Prázdninový čas byl pro test ideální - lidé častěji vyrážejí na delší vzdálenosti než během roku. Jezdí za hranice a častěji také míří o víkendech na chaty a chalupy. Při delších cestách se řidiči při dodržování pravidel méně kontrolují.

Že rychlá jízda české řidiče baví, dokazuje i evropský průzkum Sartre, v němž více než třetina Čechů bez uzardění přiznává, že sešlápnout plyn až na zem považují za zábavu. Nejméně riskují Irové, ze kterých si libuje v rychlé jízdě zhruba šestina držitelů řidičských průkazů, naopak nejraději sviští po silnicích Poláci - skoro polovina.

Studie také ukázala, že 14 procent Čechů se netají tím, že na dálnicích překračují povolenou rychlost pravidelně, v obci běžně jezdí rychle 6 procent respondentů.

Fakt, že rychlou jízdou se moc získat nedá a navíc je pro člověka za volantem vyčerpávající, se ukazuje i při naší jízdě po mladoboleslavské dálnici na Jablonec. Předjíždí nás šofér modrého audi. Jede opravdu hodně rychle. Paradoxní je, že na čerpací stanici u Turnova se za pár minut setkáváme. Stojí u auta a protahuje se.

Podle odborníků je to častý jev. Jízda autem je podle nich náročná činnost. Pro piráty přitom mnohem víc než pro ty, co jedou v klidu. Rychle jedoucí šofér trpí větším stresem, ale také se musí více s autem "prát", což způsobuje i fyzickou bolest. To znásobuje také hluk motoru a vibrace vozu.

Rychlá jízda vysiluje

"Řízení auta je samo o sobě činností, která klade relativně vysoké nároky na psychické i fyzické schopnosti člověka," konstatuje Iva Macků z Centra dopravního výzkumu. "Řidič musí soustavně a přiměřeně zpracovávat velké množství informací a signálů za velmi krátký časový úsek," dodává. Je to začarovaný kruh.

Stres a často i fyzická bolest třeba zad nebo pevně sevřených rukou na volantu mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a ještě větší tendenci k riskování. K nehodě je tak opět mnohem blíž.

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zadrželi kvůli čachrům s penězi

Carlos Ghosn

Předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn používal firemní peníze pro vlastní účely a...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Najdete na iDNES.cz