Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test: rychlou jízdou ušetříte jen pár minut

  11:00aktualizováno  11:00
Řidiči jezdí rychle a riskují. Myslí si, že budou v cíli své cesty dříve. Není to tak úplně pravda, jak ukázal test MF DNES. Jel jsem třeba z Prahy do Poděbrad podle předpisů, pokud bych jel stošedesátkou, dojel bych jen o 4 minuty dřív.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Původně jsem chtěl s kolegou počítat všechna auta, která nás během našeho testu předjedou na několika vytipovaných trasách. Jeli jsme předpisovou rychlostí a počítání jsme vzdali už při první cestě z Prahy do Poděbrad. Bylo jich příliš hodně. Na skoro padesátikilometrové cestě jsme "pokořili" jen čtyři starší škodovky a jednoho fiata. I na okreskách se za námi táhl had nedočkavců.

Co jsme testovali? Změřili jsme čas, za který se dá daná trasa ujet přesně podle předpisů. A pak jsme vypočítali, kolik času bychom získali, kdybychom riskovali a jeli rychleji (na silnici o 20 km/h a na dálnici o 30 km/h více, než je povoleno). Výsledek byl až překvapující. Riskováním a porušováním předpisů by se dalo získat na šesti vytipovaných trasách jen pár minut.

Pomalí jsou obtížným hmyzem

Třeba řidiči, kteří se kolem nás řítí po dálnici mezi Prahou a Brnem průměrnou rychlostí 160 km/h, dojedou do cíle jen o čtvrt hodiny dříve, než kdyby jeli podle předpisů. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, který vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.

jak rychle jezdí češi

Máte zálibu v rychlé jízdě?
ano 35 %

Překračujete často rychlost?
na dálnici ano 14 %
na hlavní silnici ano 12 % na vedlejší silnici ano 7 % v obci ano 6 %

Jiní dle vás často jezdí rychle?
ano 84 %

Jezdíte rychleji než ostatní?
Ano 15 %

Máte obavu z radaru a trestu?
Ano 16 %

Zdroj: průzkum Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe

Prázdninový čas byl pro test ideální - lidé častěji vyrážejí na delší vzdálenosti než během roku. Jezdí za hranice a častěji také míří o víkendech na chaty a chalupy. Při delších cestách se řidiči při dodržování pravidel méně kontrolují.

Že rychlá jízda české řidiče baví, dokazuje i evropský průzkum Sartre, v němž více než třetina Čechů bez uzardění přiznává, že sešlápnout plyn až na zem považují za zábavu. Nejméně riskují Irové, ze kterých si libuje v rychlé jízdě zhruba šestina držitelů řidičských průkazů, naopak nejraději sviští po silnicích Poláci - skoro polovina.

Studie také ukázala, že 14 procent Čechů se netají tím, že na dálnicích překračují povolenou rychlost pravidelně, v obci běžně jezdí rychle 6 procent respondentů.

Fakt, že rychlou jízdou se moc získat nedá a navíc je pro člověka za volantem vyčerpávající, se ukazuje i při naší jízdě po mladoboleslavské dálnici na Jablonec. Předjíždí nás šofér modrého audi. Jede opravdu hodně rychle. Paradoxní je, že na čerpací stanici u Turnova se za pár minut setkáváme. Stojí u auta a protahuje se.

Podle odborníků je to častý jev. Jízda autem je podle nich náročná činnost. Pro piráty přitom mnohem víc než pro ty, co jedou v klidu. Rychle jedoucí šofér trpí větším stresem, ale také se musí více s autem "prát", což způsobuje i fyzickou bolest. To znásobuje také hluk motoru a vibrace vozu.

Rychlá jízda vysiluje

"Řízení auta je samo o sobě činností, která klade relativně vysoké nároky na psychické i fyzické schopnosti člověka," konstatuje Iva Macků z Centra dopravního výzkumu. "Řidič musí soustavně a přiměřeně zpracovávat velké množství informací a signálů za velmi krátký časový úsek," dodává. Je to začarovaný kruh.

Stres a často i fyzická bolest třeba zad nebo pevně sevřených rukou na volantu mají za následek deformované vnímání, sníženou sebekontrolu a ještě větší tendenci k riskování. K nehodě je tak opět mnohem blíž.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.