Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

aktualizováno 
Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili čtyři stroje a odvezli je do rumunského Banátu. Chtěli jsme zjistit, jak se chovají na méně kvalitních silnicích i v lehčím terénu.

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Scrambler je v motocyklovém světě už několik let zaklínadlem přitahujícím pozornost výrobců i stavitelů customů. Původně to byla záležitost užšího okruhu motonadšenců, kteří předělávali starší motorky do terénu. Zbavovali se nepotřebných zbytečností a upravovali je pro jízdu mimo silnici.

Jaké vlastně byly původní scramblery? Zpravidla to byly jednoválcové stroje, úpravy spočívaly ve vyšších blatnících, zvednutém výfuku, krytu motoru a širších řídítkách. A hlavně v zubatých terénních pneu, případně v ochraně před pádem, protože pády k terénu prostě patří.

Test scramblerů v rumunském Banátu

Test scramblerů v rumunském Banátu

Co vede motorkáře k vyhledávání tohoto stylu? Dříve to byla možnost jízdy v terénu, dnes už to má důvodů více. Možná to je tak trochu zkřížení světa motocyklových nadšenců a hipsterů. Dalším důvodem by mohl být vzdor proti dnešním překoňovaným a technologiemi prošpikovaným motocyklům, které sice skvěle fungují, ale většinou přinášejí požitek až ve vyšších rychlostech a tak trochu k nim provokují. V neposlední řadě je to také styl a možnost být spolutvůrcem svého stroje.

Stále větší popularita této vlny začala přitahovat i pozornost výrobců motocyklů. Těžko se dalo čekat, že by vytáhli staré modely a znovu rozjeli jejich výrobu. Není to bohužel možné, protože dnes by tyto stroje nesplňovaly přísné technické a emisní předpisy. Nicméně většina výrobců přichází s novými modely, které často kouzelným slůvkem scrambler v názvu disponují. Někteří výrobci přinášejí úplně nové motocykly, většina však využije rám a motor ze stávající nabídky, který se nejvíce blíží jejich představě o scramberech, a následně představí derivát daného modelu.

Proti původním scramblerům jsou dnešní modely podstatně těžší a překoňovanější. Pokud se rozhodnete pořídit si scramblera, většinou se na dlouho zarazíte na jedné zásadní otázce: Chci nový motocykl, nebo si pořídím starší osvědčený model a upravím ho podle nějaké vyhlédnuté předlohy? Obě řešení mají své výhody a svá úskalí. Při jejich řešení se dokážete zaseknout na pěkně dlouho.

U ducati máte pocit, že sedíte na krosce nebo na lehkém sportovním enduru.
Polňačky yamaze naprosto vyhovovaly.

Přestavba staršího modelu

Tato varianta je hodně lákavá. Pro její základ můžete zvolit některý z ikonických modelů, po kterých pošilháváte už od dětství. Pořizovací náklady jsou ve srovnání s novým motocyklem (teoreticky) výrazně nižší. Do stavby motocyklu můžete otisknout zásadněji svou duši a mnoho věcí si udělat sami. Konečný výsledek bude odpovídat vašim představám a budete mít hodně individualizovaný motocykl, jaký nemá nikdo jiný.

Zní to skvěle, ale je nutné mít jasnou vizi nebo někoho, kdo vás dokáže propojit s realitou. Jen málo z nás dokáže rozebrat motocykl a opět ho složit, natož ho ještě renovovat a navíc předělat, spočítat nové délky odpružení a změnit jeho charakter. Dost brzy zjistíte, že potřebujete někoho, kdo vám s tím pomůže.

Jednoznačně si s dotyčným ujasněte zadání, termín a cenu. Bohužel je známo mnoho případů, kdy se některé (nebo všechny) z tyto aspekty nepodařilo dodržet a obě strany se pak tvářily ukřivděně. Zadavatel je nemile překvapen z nedodržení ceny, termínu nebo se mu nelíbí design, naopak mechanik nechápe, že nemáte pochopení pro překročení rozpočtu, pro mnoho měsíců navíc nebo že se vám nelíbí jeho „vychytávky“.

Problémem bývá i to, že zákazník chce mít originál, nejlépe nejkrásnější a nejzajímavější na světě, ale nikdo neví, jak bude motocykl po všech úpravách fungovat, a správné řešení dost často nacházíte stylem pokus-omyl. Dalším strašákem jsou technické kontroly, kdy i s použitými homologovanými díly snadno narazíte na úředníka, který vám osvědčení o technické kontrole nedá, pokud nebude stroj odpovídat originálu. Nicméně pokud se toho nebojíte, máte dostatek prostředků a schopného mechanika, výsledek bude stát určitě za to.

Nový stroj

I tato varianta má své výhody. Mezi největší z nich patří to, že váš rozpočet je křišťálově jasný. K zahození není ani to, že motocykl skvěle funguje a můžete se na něj spolehnout. A i když vás neláká konfekční stroj a chcete svůj motocykl odlišit, většinou si dokážete vybrat z originálních doplňků, případně ze sortimentu osvědčených dodavatelů, kteří nabízejí množství dílů s montážní sadou i montážním postupem přímo pro váš konkrétní motocykl. Navíc si můžete být jistí, že vše bude fungovat, montáž většinou nevyžaduje destruktivní nevratné úpravy a díl je možné reklamovat nebo si koupit nový, pokud ho zničíte používáním či karambolem.

I na yamaze byla jízda ve stupačkách naprosto přirozená.
Stavba BMW se i přes téměř dvacet let rozdílu v rodném listě na silnici...

Který scrambler je nejlepší? Rozhodli jsme se to zodpovědně zjistit, takže kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili čtyři stroje a odvezli je do rumunského Banátu, kde jsme chtěli zjistit, jak se chovají na méně kvalitních silnicích i v lehčím off-roadu. Cestování po ose jsme zavrhli. Dlouhá cesta by nebyla asi nejpohodlnější a navíc by byl problém sbalit se na tyto motocykly pro tak dlouho cestu. Také jsme chtěli v testu využít alespoň lehce terénní pneu, které by cestu po rychlých asfaltkách nepřežily.

Yamaha přesvědčila, že i s 54 koňmi může být na silnici hodně zábavy.

Yamaha SCR 950

Ve skutečnosti je to přepracovaný chopper Yamaha XV950R. Chopper jako základ scramblera? To možná ze začátku nalamuje důvěru v tento stroj, protože chceme všechny motocykly zatáhnout do terénu a chopper má dost nízkou světlou výšku. A 54 koní je navíc na dnešní motorku a ještě s litrovým objemem dost málo. Nízká stavba yamahy je limitem i na silnici a dost často brousím v zatáčkách stupačky. Výkon motoru není překvapivě moc limitující. Zjišťuji, že 54 koní stačí a i s traktorovitým charakterem motoru je velká zábava, brzdy odpovídají stroji a dobře funguje i podvozek. Ze stroje je cítit jeho hmotnost, ale těžiště leží dost nízko, takže to není problém.

Na polňačkách si vodím motorku bez nejmenších problémů, troufám si i na lehčí skoky a příjemně mě překvapuje podvozek. Dávám tlumičům pořádně zabrat a i když jsou tuhé a mají krátký chod, nestalo se mi, že by šly do dorazů. V náročnějším terénu jsem díky své chybě trefil velký kámen a bylo velké štěstí, že stroj měl doplňkový kryt motoru. Slabinami yamahy jsou při jízdě v terénu její nízká výška a široko upevněné stupačky, o které jsem se při manipulaci na místě občas kopal do holeně. Ale to jsou vlastnosti, se kterými je potřeba počítat, není nutné je nijak dramatizovat a dají se snadno odpustit. Celkově ve mně nechalo SCR výborný dojem, hodně mě bavilo a připomnělo, že radost z jízdy není jen o koních.

Vládcem terénu byl díky podvozku scrambler od Ducati.

Ducati Scrambler Desert Sled

Ducati zavádí už nějakou dobu název „Ducati Scrambler“ jako samostatnou podznačku, ale zapomeňte na všechny předchozí scramblery od této značky. Tato Ducati nevychází z žádného předchozího modelu a je to úplně nový stroj. Základem je osvědčený vzduchem chlazený dvouválec do „L“ desmodromic o objemu 803 ccm. Stroj dostal do vínku vyšší zdvihy, vyztužení rámu a ochranné padací prvky.

Hned po usednutí za řidítka pocítíte velikost motorky. Ducatka je štíhlá, ale hodně vysoká. Na silnici funguje všechno výborně a 75 koní bohatě stačí. Výkon je dostatečný na akční svezení a přitom to není příliš ani při jízdě v terénu a člověk se nemusí bát vzít za plyn. V terénu se chová motocykl naprosto ukázkově. Má největší světlou výšku a nemá problém překonávat i drsnější terén. Pocitově sedíte na moderním enduru nebo na krosce. Motocykl padne okamžitě do ruky a nadchne svou hravostí. V terénu nemá podvozek mezi ostatními stroji v testu konkurenci.

BMW má přesvědčivě nejsilnější motor.

BMW R nineT Scrambler

BMW přišlo už před pár lety s řadou nineT. Značka renovovala svou vzduchem chlazenou dvanáctistovku, která ve všech ostatních současných modelech dostala chlazení vodou. Model Scrambler přišel se zajímavým designem a oproti původní nineT také se zajímavou cenou.

Jestliže kraluje Ducati v tomto testu vlastnostmi v terénu, BMW válcuje konkurenci na silnici. Motor má úžasný charakter, výbušnost a přináší spoustu emocí. NineT disponuje ze všech strojů nejen nejvyšším objemem, ale i výrazně nejlepším výkonem 110 koní. Jako jediný ze strojů nabízí volitelně i kontrolu trakce. I mimo silnici je motocykl zábavný, ale v těžším terénu je třeba dávkovat plyn velmi opatrně.

Zadní tlumič funguje výborně, ale předek je příliš měkký a občas jde až na doraz. Je to škoda, protože motor dává nejvíce emocí. BMW navíc v současné době rozšiřuje příslušenství a možnosti individualizace. V rámci těchto nových možností můžete objednat motocykl dokonce individuálně ručně lakovaný.

Občas svůj věk (a to, že ji někdo překopal) připomněla neochotou startovat.

BMW stavba

Základem stroje bylo BMW R80GS z roku 1990 se vzduchem chlazeným boxerem o objemu 800 ccm. Z původního stroje zmizelo dost materiálu, což je na první pohled vidět, ale poznat je to především na hmotnosti. Motocykl je asi nejosobitější v testu, za řídítky na vás dýchne kus historie a nezapře svůj původ. Majitele Vládi se opatrně ptám, kolik už do stroje investoval, a následná diskuze je také při rozhovorech s podobnými nadšenci celkem obvyklá.

Vláďa s naprostou jistotou odpovídá, že asi 200 tisíc. Za 100 tisíc koupil R80GS a další stovku utratil za úpravy. Pak ovšem začne přepočítávat utracené peníze a zastaví se, když dojde k částce 250 tisíc. Zřejmě to ještě nebude úplné finále a stále má plány, co vylepšovat. S tím do toho však šel, peněz nelituje a s výsledkem je spokojený.

Nevýhodou je, že během našeho testu v Rumunsku tráví nejvíce času se strojem a s nářadím. Sice u toho brblá, ale dělá to rád. Stavba byla dodělána celkem nedávno, takže je pochopitelné, že ladí dětské nemoci a vychytává mouchy. U starší přestavěné motorky se hodí technické znalosti a občas budete laborovat při startování se sytičem a podobně. Je to v jeho garáži druhá motorka, na dlouhé tripy má cestovní enduro, ale jak sám říká, cesťák už vytahuje z garáže jen na dlouhé cesty a scrambler mu dává mnohem více radosti z jízdy.

Fotogalerie

Motocykl se řídí dobře jak na silnici, tak v terénu. Jeho nízká hmotnost je velkou výhodou, ale je potřeba mít na paměti absenci ABS. Výrazným handicapem ve srovnání s novými motocykly jsou především brzdy. Mají menší účinnost a jsou i hůře dávkovatelné. Motor nemá tak hladký chod v celém spektru otáček, takže je potřeba si otáčky hlídat. Při jízdě na tomto stroji je potřeba být ve střehu, ale ujeté kilometry jsou velkou radostí a cítíte, že jste si je museli zasloužit. Motocykl vracím Vláďovi jen nerad.

Test se vydařil. Užili jsme si nejen motorky, ale i úžasnou přírodu a skvělé cesty a samozřejmě jsme jezdili pouze po cestách určených pro běžný provoz.

Na začátku testu jsme chtěli vytvořit žebříček motorek s vítězem testu a jejich zhodnocení. Nakonec jsme se shodli, že jasného vítěze není možné určit. Testované stroje jsou tak rozdílné, a přesto všechny skvělé.

Scramblery budily pozornost i v Rumunsku.

BMW nedává nikomu šanci při rychlé jízdě na silnici, ducati zase kraluje v terénu, yamaha sice nedominuje v žádné konkrétní oblasti, ale je skvělá ve své vyrovnanosti a v uvolněnosti. Stavba nadchne lehkostí a emocemi z jízdy. Výběr stroje bude u každého z nás dost individuální, bude ovlivněn náklonností k té či oné značce a především tím, jaký vztah k motocyklům máte a v jakém prostředí budete jezdit. Určit vítěze je těžké, ale jestli je nutné někoho vybrat - pak to u mě vyhrál scrambler!

Yamaha SCR 950BMW R nineT ScramblerDucati Scrambler Desert SledBMW R80GS
motor942 ccm, vidlicový dvouválec, vstřikování1170 ccm, boxer dvouválec, vstřikování
803 ccm, vidlicový dvouválec, vstřikování
798 ccm, boxer dvouválec, karburátor
výkon (kW) při otáčkách 40 při
5500
80.3 při 750055 při 8250
36.5 při 6500
točivý moment 79.51196861
chlazení vzduch a olejvzduchvzduchvzduch a olej
převodovka5 rychlostí6 rychlostí6 rychlostí5 rychlostí
sekundární převod řemenkardanřetězkardan
zdvih předního odpružení (mm)135
125200200
zdvih zadního odpružení110140200 170
rozvor1575152215051465
výška sedla (mm)830820860
830
rozměr přední pneu 100/90-M19 120/70-R19 120/70-1990/90-21
rozměr zadní pneu 140/80-R17 170/60-R17 170/60-17130/80-17
suchá hmotnost (kg)234220191 cca 165
objem nádrže (l)1318 13.5
asi 12
spotřeba (l/100 km)5 4.555
cena (Kč)264 990,-347 000,- 295 000,-cca 250 000,-
Autoři:


Témata: Banát

Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Ducati představuje novinky, Panigale uhrane ječákem Formule 1

Ducati Panigale V4

Italská motocyklová špička Ducati ještě před hlavní světovou motocyklovou výstavou EICMA v Miláně názorně předvedla, že...

Hybridní moped kombinuje elektřinu a sílu vašich svalů. Má i tempomat

Bultaco přestavělo terénní speciál na stylový stroj do města, který budí...

Elektrická mobilita zejména ve městě dává čím dál větší smysl a přichází na to stále více výrobců. Jedním z nich je i...

Mistr ploché dráhy Antonín Kasper první motorku ukradl Pažoutovi

Vítěz Zlaté přilby Antonín Kasper bude na plochodrážních oválech chybět.

Ti dva jsou jediní přímí rodinní příslušníci, kteří dokázali zvítězit ve slavném plochodrážním závodě o zlatou...



Najdete na iDNES.cz