VIDEO: Prozkoumali jsme do detailu Škodu Rapid, nový rodinný sen Čechů

  • 1029
Nová Škoda Rapid je poctivě postavené jednoduché dobré auto, jen v něm nesmíte hledat novou octavii. Ohromí prostorností, zaujme vychytávkami i překvapí úspornými řešeními. Kdo má octavii jedna, bude nadšen, kdo dvojku, toho neohromí.

Kdo si koupil Octavii Tour druhé generace, což byla vlastně jen "oholená" stávající octavia, má rozhodně lepší auto než to, které ho nahrazuje. Ale vadit to zákazníkům, na které rapid cílí, rozhodně nebude. Rapid na linkách v Mladé Boleslavi právě na Octavii Tour s letošním létem navazuje.

Škoda Rapid

Pro českou rodinu

Rapid asi způsobí v nabídce Škodovky podobnou situaci jako před patnácti lety první novodobá octavia. Mimochodem, jejich technika je velmi podobná. Tehdy vytahovali Češi naškudlené koruny a kupovali si první novodobou dobrou škodovku. Přesednutí z felicie znamenalo šok. Rapid způsobí asi něco podobného, Češi vysednou z malých fabií, které často dostávají roli rodinného auta, a pořídí si takové, které je větší, novější.

Škoda Rapid v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor 4 483 × 1 706 × 1 461 × 2 602 mm
  • objem kufru/palivové nádrže: 550/55 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 1 140 kg (pro 1,2 MPI/55 kW)
  • užitečné zatížení: 535 kg
  • základní rozměr pneumatik 175/70 R14 (za příplatek až 215/40 R17)
  • zahájení prodeje v ČR od 41. týdne 2012
  • 1,2 MPI/55 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km
    max. rychlost 175 km/h
  • 1,2 TSI/63 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km
    max. rychlost 183 km/h
  • 1,2 TSI/77 kW
    šestistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km
    max. rychlost 195 km/h
  • 1,4 TSI/90 kW
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
    max. rychlost 206 km/h
  • 1,6 TDI CR/66 kW
    pětistupňová manuální
    sedmistupňová automatická převodovka DSG
    kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km
    (uvedení v roce 2013)
  • 1,6 TDI CR/77 kW
    pětistupňová manuální převodovka
    kombinovaná spotřeba 4,4 l/100 km
    max. rychlost 190 km/h
  • Pro trhy mimo EU je určen benzinový motor 1,6 MPI o výkonu 77 kW (105 k). Ten je nabízen ve verzích EU 2 a EU 4.

Pokud chceme být jízliví, popíšeme rapid tak, že to je ideální auto pro typického Čecha. Chce naštvat souseda a pochlubit se novým velkým autem. Zvenku vypadá rapid skvěle, je velký a vypadá honosně.

Přináší nový designérský směr automobilky, ale návaznost na předchozí modely v něm najdete. Na první pohled je to škodovka a na druhý má kabát modernější a skvěle vyvážený s dokonale vybalancovanými proporcemi. Jen zadní kolo působí z některých úhlů pohledu kvůli velké hmotě zádi menší než přední.

Není hvězdou ulice, vlastně si rapidu v provozu mezi ostatními škodovkami ani nevšimnete. Neohromí vás na první pohled, ale líbit se bude i za deset let. Tak to uměla i octavia jedna. Je to jiná strategie, než kterou volí rozmáchle světáčtí výrobci, jejichž vlny a prolisy jsou za dva roky z módy.

Dovnitř diváky na podrobný průzkum nepouštějte

Zvenku je to paráda, kterou diváci ocení. Rapid je ale hlavně tzv. low-cost modelem. A šetření se pozná, když usednete za volant. To na sebe rychle prozradí, že má být hlavně levným dostavníkem.

Podle automobilky by měl být být sedmý model Škody cenově dostupný rodinný vůz s praktickými řešeními. Do nabídky české značky se má zařadit mezi fabii a octavii, rozměry i cenou. Podle člena představenstva škody Bohdana Wojnara automobilka očekává, že rapid zaujme pozici druhého nejprodávanějšího auta v nabídce Škody za první octavií.

Jenže když chcete nabídnout velké auto za malé peníze, tedy takové, aby to bylo méně než za octavii, musíte někde ušetřit. Škodováci se chlubí chytrými řešeními: u rapidu to platí, jindy je to spíš vychytralost. 

Jde spíše o maličkosti, skvělými nápady jsou třeba kapsa na reflexní vestu pod sedačkou, vyjímatelný odpadkový koš, škrabka na okna schovaná v krytu hrdla palivové nádrže nebo oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru. Uvítáte USB vstup, různé odkládací prostory, přihrádky, kapsy, úchytky, háčky.

Kdo o autech něco ví, odhalí zas mnohokrát zaplacenou techniku, kterou moderní modely koncernu VW opustily pro novější a modernější řešení. To samo o sobě rozhodně není nic špatného. Pozorný divák si všimne jiných věcí, které uspoří výrobci náklady. Neunikne mu ani chybějící zrcátko ve sluneční cloně u řidiče anebo to, že u spolujezdce chybí jeho osvětlení. Chybí také třeba boční ochranné lišty na dveřích. Takové úspory se dají snést, dělá to tak i konkurence. Škodováčtí cifršpioni krátící náklady jsou ale vynalézavější.

Škoda Rapid

Milá vychytávka - škrabka na led na oknech

Světový unikát

Nejkřiklavější příklad? Stahování oken. Dnes už je pro výrobce lacinější montovat do auta elektricky stahované okno než klasický mechanismus s kličkou (vítají to i designéři). Všechna okna ovládaná elektricky má i rapid. Hurá. Jenže řidič nemá jak ta zadní ovládat. Neznám auto (pokud o některém víte, napište do diskuse), které by v těchto případech nemělo u řidiče nebo aspoň v jeho dosahu čtyři knoflíky na stahování oken. U rapidu zůstalo jen u těch dvou, která ovládají přední okna. Když dítě před školou vystoupí a nechá otevřené okno, budete tam muset dojít. iDNES.cz zjistil, že už od příštího roku to ale rapid napraví a řidič dostane k ruce čtyři ovladače. Ke stahování oken se váže ještě jeden postřeh: kromě toho řidičova nemají dotykové stahování. Když chcete okno zavřít nebo otevřít, musíte knoflík držet. Na to nejsou dnešní škodovkáři zvyklí...

Praktici si také všimnou výhradně tvrdých a lehce poškrabatelných plastů obkládajících celý interiér. Hlavně černé provedení interiéru nenadchne, béžové působí na pohled mnohem líp. Tvrdé je ale stejně. Každopádně na pohled interiér lacině nepůsobí. Konkurence vypadá povětšinou hůř.

Víc místa než v octavii, ale víc natěsno

Za využitelnost interiéru ale dostává rapid jedničku. Do všech směrů je dost místa. Pocitově i s metrem v ruce je ho nejmíň v příčném směru. Octavia jedna je uvnitř na předních sedadlech širší. Rapid se tímto parametrem blíží fabii. Na pohodlné cestování vzadu ve třech to není. Čtyřčlenná posádka si stěžovat nemůže.

Škoda Rapid

Zato v podélném směru je to paráda. Rapid má o 2,4 cm větší rozvor (vzdálenost mezi předními a zadními koly, rozhodující pro místo uvnitř) než stávající octavia, ačkoli je o devět centimetrů kratší. Když odsunete přední sedačku úplně nadoraz vzad, ještě si tam stopětasedmdesáticentimetrový cestující stále sedne a bude mít před koleny nějakých pět centimetrů místa. Prostoru je dost i na hlavu, svažující střechy se nedotýká ani stodevadesáticentimetrový pasažér.

Škoda Rapid

Řidiči bude vadit horší výhled ven, a to i přesto, že sedí o něco výš, než by chtěl, i když má sedadlo na doraz dole. Vysoká spodní hrana předního okna vadí při manévrech natěsno ve městě, řidič tak musí mít auto "v oku". Výhled dozadu není valný kvůli hodně skloněnému zadnímu oknu, do kterého zbytečně trčí stěrač. K parkování s mohutnou zádí liftbackového auta bude skoro bezpodmínečně nutné přikoupit parkovací senzory. Výhled do strany, typicky doprava při vyjíždění na hlavní silnici, ztěžuje řidiči velmi široký středový sloupek (ten má auto kvůli ochraně posádky při bočním nárazu).

Sedadla jsou škodovácky tvrdší. Sedáky nemají moc výrazné boční vedení, při razantním průjezdu zatáčkou z nich zadek řidiči ujíždí. Líbí se nově navržený tvar volantu a řadicí páky. Ovladače jsou tam, kde jsou škodovkáři zvyklí. Všechny ovladače a knoflíky mají exaktní chod. Líbí se výškově stavitelný horní úchyt bezpečnostních pásů, to se u lacinějších aut nosí čím dál míň.

Obří kufr, s kočárkem se nadřete

Hodně bodů sbírá škodovácká novinka obrovským 550litrovým kufrem. Vejde se tam opravdu hodně. Díky liftbackovým pátým dveřím otevírajícím celou záď je dobře přístupný. Pihou na kráse je hodně vysoká nákladová hrana (je tu kvůli zachování potřebné tuhosti karoserie). Vykládat z kufru kočárek kvůli tomu bude vyžadovat víc námahy.

Škoda Rapid
Škoda Rapid

Pod podlahou je místo pro plnohodnotnou rezervu a ještě tam zbyl prostor na přihrádku na drobnosti anebo třeba nářadí. Samozřejmostí jsou sklopná zadní opěradla, když bude třeba odvézt více (až 1 492 litrů). Při sklopení nevznikne rovná plocha, narušuje ji schod. Praktickou vychytávkou v kufru je oboustranný koberec. Z jedné strany má materiál čalounění, z druhé omyvatelný plast.

Hlavně klid

Z relativně jednoduchého podvozku s předními závěsy typu McPherson pocházejícího ze současného pola a zadní klikové nápravy s vlečenými rameny z první octavie (obě nápravy samozřejmě patřičně upravené) vyrazili ladiči podvozků to nejlepší. Snažili se, fyziku ale neošálili. Moderní auta už se dnes chovají trochu jinak, rapid při zkoumání jízdních vlastností doplácí právě na své velkorysé rozměry. Svým jízdním projevem hodně připomíná octavii první generace. Auto se v rychle projetém oblouku víc nakloní. Na limitu je dlouho neutrální a "zaklekne" na přední vnější kolo. Pak o sobě dá vědět mohutná záď, která dá autu až přetáčivý charakter. Naštěstí v takových chvílích může krizovou situaci řidiči pomoci ustát v Česku sériově dodávaný stabilizační systém ESP. Patrná je také mírná nestabilita ve vyšších rychlostech. Nemáme přímé srovnání, ale maličká městská Škoda Citigo působí ve vyšších rychlostech na dálnici stabilnějším dojmem.

Rapid ale není určený na závodění. Běžný řidič bude spokojený a nová škodovka ho svým projevem nevyleká, požitek z řízení ale mít nebude. Odpružení je tvrdší, novodobé škodovky a volkswageny tlumí líp.

Překvapí víc hluku v kabině při jízdě na dálnici. Kola odvalující se po hrubém asfaltu jsou slyšet víc, než bychom čekali, stejně tak je větší aerodynamický hukot od předních sloupků. Líbí se orientace na "chalupářské disciplíny": vyšší světlá výška, podvozek je také dimenzovaný tak, že rapid uveze až půl tuny nákladu (v některých provedeních až 582 kg).

Škoda bude nabízet rapid se čtveřicí benzinových motorů o objemu 1,2 a 1,4 litru a dvěma diesely 1,6 TDI. Výkon agregátů se pohybuje od 55 kW do 90 kW. K dostání bude vedle manuální i automatická převodovka DSG. Nádrž pojme 55 litrů paliva a podle motorizace vystačí až na 1 300 km.

Základní nejslabší motor, který budou pod kapotu rapidu montovat, je atmosférický tříválec 1,2 MPI, který je vlastně upraveným motorem HTP, známým z fabií. Podle informací iDNES.cz ze zákulisí se teprve rozhoduje, jestli bude Škoda rapid s tímto motorem na českém trhu nabízet. Zatím to spíš vypadá, že ne. To by pak byl základní motorizací přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI. Ten bude k mání ve dvou výkonových verzích: slabší se 63 a silnější se 77 kilowatty. Rozdíl mezi verzemi stejného  motoru je citelný. Slabší provedení stačí pro běžné neloudavé ježdění. Ve dvou a s trochou bagáže umí nečekaně lehké auto (základní hmotnost něco přes 1 100 kg) uhánět zlehka i stopadesátkou. Trhač asfaltu to není, motor má ale velmi vyhlazený lineární průběh výkonu a pružnost. Jen musíte častěji řadit. Při běžném ježdění se vejdete do osmi litrů spotřeby, s trochou snahy budete jezdit za nějakých šest. Zvyknout si musíte na to, že přeplňovanému motoru občas chvíli trvá, než z loudavého tempa nízkých otáček při rychlém sešlápnutí plynu probudí. Když se roztočí turbodmychadlo, je všechno v pořádku a motor táhne až do šesti tisíc otáček. Turbo v tomto případě není od toho, aby dávalo motoru říz, ale aby mu přidalo výkon. Pětistupňová převodovka je poskládaná dobře, nižší rychlosti jsou krátké, pětka je těžší pro dálniční jízdy. Při stovce točí motor nějakých 2 400 otáček. Suma sumárum: 1,2 TSI 63 kW není volbou z nouze, která bude řidiče štvát, na běžné ježdění je dostatečný a s rozumným šoférem nebude rozežraný.

To výkonnější 77kilowattové provedení je jiná káva. Motor má mnohem větší říz, o fous drsnější zvuk. Hlavně má ale šestistupňovou převodovku, která umožňuje lépe hospodařit se silou motoru. V konečném účtování bude jezdit možná i o něco úsporněji než slabší varianta.

Turbodiesel 1,6 litru je jediným zástupcem oblíbených TDIček. Příští rok dorazí slabší 66kilowattová varianta, se zahájením prodeje bude k mání silnější 77kW. Motor s autem hezky hýbe, má dost hrubý hlas a také jen "pětikvalt". Tak suverénní jako legendární stará TDIčka 1,9 litru v octaviích ale není. Když jsme klidnou jízdou po dálnici a svižnější po okreskách najeli nějakých 110 kilometrů, ukázal spotřebu 4,8 litru. Jen pro srovnání, trasu s podobným profilem jsme pak vyzkoušeli s patnáct let starou octavií první generace s motorem 1,9 TDI 66 kW. Palubní počítač ukázal hodnotu 3,7 l/100 km.

Škoda Rapid

O ceně rapidu se prozatím jen spekuluje. Automobilka ji podle všeho oznámí až při výstavní premiéře vozu v září v Paříži. Podle odhadů odborníků by měla začínat pod 300 000 Kč. Tip iDNES.cz: 280 tisíc. První Škody Rapid vyrazí na české silnice začátkem října, Vyrábět se budou v hlavním závodě Škody v Mladé Boleslavi spolu se sesterským Seatem Toledo. Škoda už prozradila, že plánuje další karosářskou verzi, bude to jakýsi zkrácený kombík. Na čínský trh dorazí rapid se stejnou siluetou jako evropský. Namísto liftbacku to ale bude sedan s menším víkem kufru.