Test sněhových řetězů

Test sněhových řetězů | foto: ÖAMTC

Test sněhových řetězů: ocel je lepší než látka

  • 102
Na sníh a led občas neplatí ani nejlepší zimní pneumatiky, v tu chvíli přichází na řadu řetězy. Společný test rakouského a německého autoklubu se zaměřil na sedm sad sněhových řetězů z klasického materiálu a tři z textilních.

Ačkoliv se v poslední době objevují textilní obaly na kola, které mají nahradit sněhové řetězy, test ukázal, že klasika má zatím před novinkami navrch. Všechny zkoušené řetězy jasně předčily své nové konkurenty z textilu.

Mnohem obvyklejší pomůcky pro jízdu na sněhu vyrobené z kovu dostaly čtyři z pěti možných hvězdiček a hodnocení "dobré".

"Pomůcky pro zlepšení trakce z textilu dopadly o poznání hůře. Sněhové řetězy zas taky brzy nenahradí. Po 16 kilometrech jízdy po asfaltu byl i ten nejlepší textilní výrobek na cucky," shrnul výsledky testu odborník na pneumatiky Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC.

Jízda po asfaltu je jednou ze součástí zkoušek. Například v Alpách je při dlouhých přejezdech někdy nutné nechat řetězy na kolech, i když sněhová pokrývka na čas ustoupí. O pár kilometrů dál totiž na řidiče čeká nový příval sněhu. Sněhové řetězy se nesundávají ani při vjezdech do tunelů, které bývají dlouhé i více kilometrů.

Test sněhových řetězů

Test autoklubů se zaměřil vedle rychlosti opotřebení na asfaltu také na jednoduchost montáže, zkoušela se samozřejmě jízda na sněhu a na ledu.

Nejlépe obstály řetězy Thule CL-10. Přes celkový neúspěch textilních povlaků na kola ukázal výrobek Michelin Easy Grip, že přímo na sněhu se může rovnat klasickým řetězům.

"Když je výrobce doplní o kovové části a zapracuje na lepší odolnosti proti rychlému opotřebení, dostanou řetězy vážného konkurenta," míní Steffan Kerbl.

"Řetězy" z textilu navíc nevydávají hluk, na druhou stranu s nimi testovací technici neměli při nasazování na kola jednoduchou práci.

Naproti tomu klasické sněhové řetězy namontuje na kolo i méně technicky zdatný řidič. Avšak alespoň jedna tréninková montáž před začátkem zimy je nanejvýš vhodná.

Autoklub ÖAMTC přidává i další rady. Stále více aut je vybaveno stabilizačním systémem, nejčastěji známým pod zkratkou ESP. Jeho tlačítko je kvůli dostatečnému záběru řetězů lepší vypnout.
Sněhové řetězy nenahradí zimní pneumatiky, které by měly být v nadcházející nejchladnější části roku samozřejmostí. Na ledu pak platí, že řetězy vedou auto hůř než pláště na zimu.

Test řetězů