Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test snu: nové Porsche Cayenne S v akci

aktualizováno 
Spojení automobilového umění a vážné hudby: Vyzkoušeli jsme, jak to ladí novému Porschi Cayenne S, krásné violistce Jitce Hosprové a mistru autokrosového volantu Jindřichu Kottkovi dohromady. Všichni odjížděli nadšeni. Kdo nad terénním porsche ohrnuje nos, musí svůj názor přehodnotit.

Porsche Cayenne S

Jeho využití mimo silnice je velmi diskutabilní. Podvozek je sice vysoko nad zemí, silný motor pohání všechna čtyři dvacetipalcová kola, do terénu se však s luxusním vozem vydá jen málokdo. I přesto, že vypadá jak ocucaný vagón a od pohledu má s "poršáky" společné jen ty zlatočervenočerné znáčky, vozit jméno Porsche si zaslouží. A popírá řeči, že nejde postavit sportovní SUVčko.

"Nejlepší SUV světa," říká o něm autokrosový mistr volantu Jindřich Kottek, a nejlepším asi opravdu je. Pro vyjížďky do přírody sice stavěné není, na silnici vás ale ohromí. Puristé ho předem zatratí, ale nezaslouží si to. I s hodně sebevědomými soupeři vytře s přehledem silnici.

Porsche Cayenne S

Jitka Hosprová, přední česká violistka, ho vyzkoušela za asistence ostříleného řidiče Kottka. Po svezení s cayennem říká, že nikdy nejela v ničem lepším. Přiznává, že miluje rychlou jízdu, s řízením velkých aut nemá problém. "Jezdila jsem s normálním porsche, ale tohle je lepší. Jsem zvyklá jezdit s velkým autem, manžel má Range Rovera, nedělá mi to problém." Sama jezdí ve fabii, ročně odřídí přibližně třicet tisíc kilometrů.

Zachránce Porsche
Porsche do bláta vytáhlo Porsche (automobilku) z bláta. Zakladatel Ferry se asi otočil v hrobě, když mu o něm andělé řekli, ale právě cayenne zachránil automobilku ze stuttgartského předměstí před velkými problémy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Porsche můžete koupit na www.automodul.cz

"Není nic lepšího," říká Kottek. "Zachránilo porsche, udělali ho, aby jim neutíkali zákazníci, je to zázrak jménem Cayenne."

Je to vlastně obrovský nesmysl, ale zároveň auto, které si bohatá smetánka žádá. Sice s sebou po silnicích taháte tři čtvrtě tuny železa navíc, ale v konstrukčních kancelářích Porsche fyzika pravděpodobně neplatí. Podvozkem ohromí a motor je z kategorie snových.

Porsche Cayenne S

Vládce silnic
Ortodoxní milovníci značky mu na chuť nepřijdou asi nikdy, je ale nutno uznat, že hlavně radikální facelift, kterému v Zuffenhausenu říkají "nová generace", mu hodně pomohl. Už nevypadá jak oteklé porsche po nezdařeném genetickém experimentu. Předek působí tak agresivně, že se "nejrychlejší auta českých silnic" - stříbrné Škody Octavia TDI - schovávají za svodidlo. A to ještě neschytaly plnou kanonádu ze čtyř velkorážek čnících hrozivě na zádi. Právě i ten skalní porschista, který nad ním ohrne nos, při poslechu koncertu pro motor a výfuk roztaje.

Cítíte se v něm bezpečně a neohroženě. Nastupování se nerovná oblékání si sportovního okruhového náčiní, vstupujete důstojně do salónu.

V rukavičkách...
Za velkým volantem s posvátným znakem automobilky je pět budíků. Rychloměr cejchovaný do 270 km/h mluví jasně, stejně jako otáčkoměr. Ručičku palivoměru máte jedinečnou možnost sledovat při razantní jízdě v pohybu naživo. Hýčkají vás nejvybranější materiály, dokonale zpracované a funkční. Všechno je, jak tradice velí, nic moc výstřelků a invence, ale tak to u porsche chodí.

Houpání se nekoná
Co dělá porsche asi nejlepším silničním teréňákem planety, je podvozek. V zatáčkách si s ním můžete dovolit věci, které pro silnici mnohem vhodnější auta raději nezkoušejí. Když sedíte za jeho volantem, má pan Newton se svými zákony asi dovolenou... nebo ho v Zuffenhausenu podplatili.

Za většinou úspěchu stojí systém schovaný za šifrou PDCC - neboli Porsche Dynamic Chassis Control. Ovládá aktivní stabilizátory na podvozku, které zabraňují naklánění v zatáčkách.

Když pobídnete stádo pod kapotou, kopyta se vzepnou, zaberou do vozovky a posádka se ostýchavě kouká do zrcátka, jestli obrovské pneumatiky při pokusu o přenos exploze síly nevytrhaly ze silnice dlažební kostky. Z nuly na stovku vystřelí za 6,6 sekundy, maximální rychlost je 252 kilometrů v hodině. "Teď se plaší 385 koní, držíte se?" říká Kottek. "Zkusíme brzdy!" jsou pěkně ostré, musí si také poradit s 2225 kilogramy hmotnosti.

Porsche Cayenne S

"Cítím se v tom jako doma, hned jsem se uvnitř zabydlela," říká po zkušební vyjížďce violistka. Kottek jí ještě nadšeně ukazuje zavírání kufru na "čudlík". Jednoduše zmáčknete knoflík a elektromotory pracují za vás. Zavazadlový prostor o objemu 540 litrů (po sklopení zadní řady sedadel 1770 litrový) prohlásila Jitka Hosprová za ideální pro její milovaný a vzácný nástroj. Viola za milion je v něm "jak ve vatičce".

"Jsem v tom jako doma, rovnou bych s tím odjela, krásně se mi to řídí," říká a dodává známou pravdu: "Na lepší se dobře zvyká." Jistota a bezpečí, to je hlavní pocit Jitky Hosprové po jízdě. "Nechce se z něj vystoupit."

"Dokonalost sama"
Kottek se po výměně řidičů za volantem přidá: "Dokonalost sama. Sedím v tom prvně, ale je to dokonalé, má všechno, co má mít."

I zarytý porschista, kterému před pár lety při uvedení předchůdce pár šedivých vlasů přibylo, ho po projížďce vezme na milost. I přesto, že má hodně velkou nadváhu oproti sportovním ikonám z zuffenhausenské stáje, do které se narodil, a těžiště je oproti puristickým sporťákům nekonečně vysoko, chová se na silnici jako normální osobák.

Žádná mořská nemoc a plavba krajinou, podvozek je v nejtvrdším sportovním nastavení tlumičů nečekaně tuhý. I další dva o něco komfortnější stupně dokážou pozadí posádky, zabořené do komfortních, do detailu precizně zpracovaných sedaček, dobře vnímat a odlišovat. Vzduchový podvozek umožňuje nejen měnit tvrdost odpružení, ale i světlou výšku.

Cítíte, co se s podvozkem děje, na auto s rozměry dodávky má hodně sportovní a přesné řízení. Zároveň ho ale bez námahy odřídí i ženské ručky violistky, která je na ně hodně opatrná - živí ji.
 
I s manuálem
Převodovka řadí hezky rychle a plynule, než zařadí šestý převodový stupeň, jste už hodně daleko za zákonnými hranicemi rychlostí.

Porsche Cayenne S

"Neskutečný podvozek," libuje si autokrosový veterán, žehrá jen na automatickou převodovku. "Neposlouchá to tak, jak by mělo, protože to nemá spojku." I to se ale dá napravit, cayenne je totiž k mání i s manuální šestistupňovou skříní. Námi testovaný automat s možností řazení na volantu je za příplatek 80 tisíc.

Na středovém tunelu je kromě voliče světlé výšky a tvrdosti tlumičů také kouzelné tlačítko s nápisem SPORT. Po jeho aktivaci není radno být neomalený na plynový pedál. Při pouhém zlém pohledu na něj je odezva motoru velmi, ale opravdu velmi razantní.

Porsche Cayenne S

Zvuk - óda na radost
Pod kapotou přede, tedy vlastně řve úžasný osmiválec... ono vlastně dost záleží na tom, jestli jste uvnitř nebo vně tohoto paláce na kolech. "Nádherné zrychlení, šepot květin," říká o zvuku a projevu motoru autokrosový závodník.

"Koukněte se na ty koně, motor je škoda schovávat pod kryty," říká Kottek a otevírá kapotu.

Pro Cayenne S ho v rámci modernizace zvětšili z 4,5 na 4,8 litru. Přímovstřikový atmosférický motor má  o 45 koní víc než předchůdce, tedy nově 385 koní a 500 newtonmetrů kroutícího momentu.

Kottek popisuje: "Šlápnete na to a jedete, i terénem, když je třeba. Je to čtyřkolka, vyhrabe vás ze závěje." Cayenne nazývá sportovním cesťákem.

"Ten umí, to je koncert," libuje si Kottek při prošlápnutí pedálu plynu až na podlahu. Že motoráři Porsche umí, potvrzuje i jemné ucho hudebníka. "Lahoda pro oko, ucho i vnitřní pocit," dodává violistka.

Nemáte na benzin? Nemáte na porsche
Největším (a asi jediným) minusem z pohledu normálního smrtelníka, který si ho nemůže nikdy dovolit, je spotřeba. Rozhodně jsme během vyjížďky nevyužívali celý potenciál skoro pětilitrového Cayennu S, a přesto se ze stolitrové nádrže ztrácelo víc než 19 litrů benzinu na 100 kilometrů. Odhadujeme, že při dynamické jízdě bude jezdit za pětadvacet. Kupce cayennu ale nic takového trápit nebude, když má miliony na porsche, má i na benzin.

Porsche Cayenne S

Benzinový motor do více než dvoutunového SUVčka si sice kupují snad jenom Američané, Rusové, arabští šejkové a ti, kterým na zahrádce mezi ředkvičkami a mrkví prýští nafta, u porsche vám ale jinou než benzinovou možnost nenabídnou.

Naftový agregát do cayennu, a vlastně do žádného porsche nekoupíte, to už by sportovní automobilová ikona jménem Porsche opravdu nesnesla. Ale pozor, čeští filutové jsou schopni všeho: po Česku jezdí Porsche Cayenne Turbo předchozí generace s přestavbou na plyn (LPG) a údajně u nás není samo.

Nic pro šetřílky
Cayenna můžete mít pod dva miliony, to není špatná nabídka ve srovnání s ostatními. Ale za ten kouzelný aktivní podvozek je třeba připlatit skoro sto tisíc, dalších devadesát připlatíte za vzduchové pérování. A připlácíte nemálo ostatně skoro za všechno, i za takovou drobnost, jakou jsou barevné znaky na kolech, připočítejte 4886 korun. 

"Drahá auta si za vychytávky nechají zaplatit," shrnuje lapidárně Kottek. "Přepych něco stojí," přitakává Hosprová. Testovaný exemplář byl za 3,2 milionu. Prostě jízda za všechny peníze. Ale kdo si takový požitek koupí, tomu se nechce vystupovat. "Konkurence má co dělat," uzavírá autokrosař Kottek.

Jitka Hosprová, přední česká violistka, spolupracuje s významnými hudebními osobnostmi doma i v zahraničí. Spolupracuje s nejvýznamnějšími českými orchestry. Hraje na mistrovský nástroj od Gaspara Strnada z roku 1792.

Ve videu slyšíte úryvky z CD Jitky Hosprové natočeného s Pražským komorním orchestrem z děl Bohuslava Martinů, Karla Stamice a Zdeňka Lukáše z roku 2005.

Porsche Cayenne S v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4798/1928/1699/2855
objem kufru/nádrže (l) 540-1770/100
pohotovostní hmotnost (kg) 2225
motor vidlicový osmiválec, přímé vstřikování paliva
objem (ccm) 4806
maximální výkon (kw/k) 283/385
maximální kroutící moment (Nm) 500
maximální rychlost (km/h) 252
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,6
základní cena (Kč) 1 944 000


Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Ford Galaxy 2.0TDCi Titanium...
Ford Galaxy 2.0TDCi Titanium...

r.v. 2013, naj. 141 300 km, diesel
439 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.