Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zázraky se dějí: hračka pro velké kluky Toyota GT86 přijíždí

  9:04aktualizováno  9:04
Téměř tři roky vozila největší japonská automobilka po světových výstavách a autosalonech koncepty FT-86 a FT-86II. Teď se tisíce navnaděných fanoušků konečně dočkaly. Sportovní kupé GT86, novodobá ikona nadšených řidičů, právě přijíždí.

Toyota GT86 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Může se hodit

Zamilovali jste si auta značky Toyota? Pořiďte si ho. Vybírejte z nabídky na Automodul.cz.

Vývojový tým z Toyoty a Subaru dostal před lety úkol postavit cenově dostupné auto pro nadšené řidiče s atmosférickým motorem vpředu a pohonem zadních kol. Model který by oslovil zákazníky ze všech koutů světa, kompaktní sporťák, který by provozními náklady nezruinoval svého majitele.
 
"Gétéosmdesátšestka" je přesně taková, vlastně lepší. Už není jen v hlavách inženýrů, nebo ve snech fanoušků. Je skutečná, a to je na ní to nejlepší. Toyota GT86 rozhodně není autem pro pozéry, není rychlá po přímce, nemá dostatek papírového výkonu, prestižní původ, ani působivé vychytávky. Je autem pro individualisty, kteří si v neděli ráno přivstanou, aby svého plechového miláčka prohnali na prázdných okreskách. Splněným snem těch, jejichž cílem je cesta.

Stejná silueta, civilnější detaily

Sériový model GT86 vychází z konceptu FT-86II, který se světu představil dva roky po odhalení první vizionářské "eftéhosmdesátšestky". Základní tvary a proporce zůstaly zachovány. Produkční model neztratil ani elegantní siluetu, svalnaté blatníky nebo prolisy na kapotě motoru a na střeše. Designéři se ve finální fázi zaměřili především na detaily, také s rozměry se hýbalo už jen nepatrně. Nové GT86 je 4 240 mm dlouhé, 1 775 mm široké a 1 285 mm vysoké. Rozvor náprav má stejně jako oba předchozí koncepty, tedy solidních 2 570 mm.

Vpředu se polidštění dotklo především nárazníku, zmizely z něho extravagantní pásy diodových světel i výrazný integrovaný spoiler. Drobnou modifikací prošel i velký sací otvor a jeho voštinová výplň, tvarově i opticky se změnily i světlomety. Sériová příď GT86 už nepůsobí tak agresivním dojmem.

Toyota FT-86

Původní koncept FT-86


Stejně důkladně byly přepracovány i zadní partie kompaktního kupé. Koncová světla dostala obvyklejší tvary i optiku, registrační značka se přesunula do horní části mezi světlomety, difusor se dvěma integrovanými koncovkami výfuku získal civilnější tvar i rozměry a viditelnou změnou tu prošlo také zadní křídlo. Na bocích se finalizace projevila nejméně. Sériová verze vyměnila zapuštěné kliky dveří za klasické, praktické stránce musela ustoupit i malá vnější zrcátka, devatenáctipalcové ráfky vystřídaly v podbězích kola o dva palce skromnější.

Interiér 2 + 4

Interiér novodobé hachi-roku (japonsky osmdesát-šestka) musí lahodit oku každého sportovního nadšence, vsadil totiž na jednoduchý design s několika efektními prvky a chytrými detaily. Nesnaží se ohromit extravagantními tvary a lacinými pozlátky, velmi čistou, nevtíravou formou ale dává najevo sportovní zaměření vozu.

Toyota GT86 v číslech

  • motor: atmosférický zážehový s protiběžnými písty
  • počet válců/ventilů: 4/16
  • zdvihový objem (cm3): 1 998
  • výkon (kW/koní): 14  200
  • krouticí moment (Nm): 205
  • zrychlení 0–100 km/h (s): 7,6
  • maximální rychlost (km/h): 226
  • kombinovaná spotřeba (l/100 km): 7,8
  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4 240 x 1 775 x 1 285 x 2 570
  • pohotovostní hmotnost (kg): 1 250
  • rozměr pneumatik: 215/45 R17
  • základní cena: 799 900 Kč

Kokpit je samozřejmě šitý především pro řidiče. Jeho pracoviště je účelně a přehledně obestavěné, všechny důležité ovládací prvky jsou dobře po ruce, i když orientace mezi nimi zpočátku vyžaduje trochu cviku.

Před oblou přístrojovou kapličkou s dominantním analogovým otáčkoměrem je malý tříramenný volant obšitý perforovanou kůží, ze středového tunelu ční krátká řadicí páka důvěrně známá ze Subaru Impreza STi, hned za ní je tlačítko k vypnutí stabilizačního systému a velká páka ruční brzdy. Vpředu na podlaze nechybí tři blyštivé sportovní pedály a to je vlastně vše, co by řidiče v novém toyotím kupé mělo zajímat.

Interiér ale rozhodně není tak spartánský, jak by se mohlo zdát. Ve standardní výbavě nechybí třeba vyhřívaná sportovní sedadla čalouněná kůží, duální automatická klimatizace, tempomat nebo audiovizuální systém s 6,1 palců velkým dotykovým displejem.

Ačkoliv je interiér koncipovaný jako 2 + 2, toto označení je zapotřebí brát s rezervou. Vpředu se sice bez potíží usadí i urostlejší postavy, nedělená zadní lavice ale dokáže posloužit opravdu jen v nouzových případech nebo pro převoz dětí v autosedačkách.

Pasažéři vpředu sedí v pěkných anatomicky tvarovaných sedačkách umístěných těsně nad podlahou a jen 40 cm nad vozovkou. Skvělá sportovní pozice za volantem naštěstí nijak výrazně neomezuje výhled z vozu. Nízká hrana prosklení totiž zajišťuje dobrý výhled prakticky všemi směry.

Toyota GT86

Příjemným detailem jsou kožené výplně na několika exponovaných místech interiéru. Nohy pasažérů tak při rychle jízdě nenarážejí do tvrdého obložení dveří ani středového panelu, ale opírají se o měkké čalounění.

Zavazadlový prostor sice nenabízí kdovíjak závratnou kapacitu, sklopením opěradel druhé řady sedadel lze jeho přepravní možnosti slušně rozšířit. Na zcela rovnou ložnou plochu pak může posádka bez obtíží naložit vše podstatné pro jízdu ve dvou, tedy čtyři sedmnáctipalcové ráfky obuté do hladkých okruhových pneumatik a závodní helmu. Právě takové zadání prý dostali konstruktéři při navrhování prostoru pro zavazadla.

Statečné srdce

Pod kapotou, která je v dnešní, vůči chodcům ohleduplné době, posazena nezvykle nízko, je ukrytý plochý čtyřválec s protiběžnými písty. Jeho proporce umožnily velmi snadnou zástavbu nad přední nápravu, lepší rozložení hmotnosti a nižší těžiště.

Atmosférický dvoulitr původem od Subaru poskytuje ze svého skromného objemu nadprůměrný výkon 147 kW (200 koní) a solidní krouticí moment 205 Nm. Motor je vybavený vstřikováním paliva D-4S DI EFI, který si Toyota vypůjčila od lexusů. Tento moderní systém pracuje s nezvykle vysokým kompresním poměrem 12,5:1 a kombinuje přímý a nepřímý vstřik paliva do válců. To spolu se čtvercovou konstrukcí pracovního prostoru, kde vrtání a zdvih mají shodně symbolických 86 mm, zajišťuje vyšší účinnost motoru a nižší spotřebu.

Dvě stě koní pod kapotou sportovní vozu na dnešní poměry není žádné terno a potvrzují to i dynamické parametry. Cirka 1,3tunová toyota zrychlí na stovku za průměrných 7,6 vteřiny a když to okolnosti dovolí, ručička jejího rychloměru se zastaví na 226 km/h. V reálném provozu však výkon atmosférickému boxeru překvapivě nechybí. V konfrontaci se šestiválcovými protějšky od Nissanu a Hyundaie sice malá toyota jasně zaostává, ale taková Mazda MX-5 nabízí ještě horší výkonové parametry.

Toyota GT86

Co motoru rozhodně nechybí, je charakter. Po nastartování tlačítkem na středovém panelu se probudí způsobem, jakoby ani nebyl od Subaru. Žádné škubnutí, jen minimální vibrace a velmi komorní zvukový projev. Podobně nevýrazný jako na volnoběh je motor i v nízkých otáčkách. K životu se výrazněji probouzí až od třech tisíc, ve čtyřech se mechanika začíná projevovat i zvukově. Ten pravý koncert posádka zažívá teprve od chvíle, kdy ručička otáčkoměru míjí rysku s číslicí pět.

Otáčky letí nahoru jako splašené, výkon graduje, kabinou proniká skvělý, ničím neředěný mechanický zvuk, až se vám naježí chlupy na rukou. Vtom se zpoza volantu rozbliká červená dioda a za desetinu vteřiny váš výlet po ciferníku otáčkoměru utne na hranici 7 500 omezovač. Veškeré pochybnosti o schopnostech a výkonu motoru jsou rázem pryč.

Motor je standardně spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, o jejímž rodokmenu nemůže být pochyb. Kromě povědomé hlavice prozrazuje původ od Subaru také krátký a přesný chod v kulise s příjemným mechanickým odporem a typicky kovovým cvaknutím.

Pro řidiče, kteří oželí spojkový pedál, konstruktéři připravili i automatickou šestistupňovou převodovku. Ta umožňuje i ruční změnu převodů klasickou pákou nebo pádly pod volantem. Samočinné ústrojí sice slibuje nepatrně lepší spotřebu a emise, dává však autu i výrazně slabší dynamické vlastnosti.

Zázraky se dějí

Radost z jízdy je pro malé sportovní kupé alfou a omegou. Toyota se navíc dušovala, že jízdní vlastnosti a ovladatelnost byly při vývoji novodobé hachi-roku klíčové. Výsledek ale asi předčil i ta největší očekávání.

Podvozek Toyoty GT86 přitom nepoužívá žádné technické finesy, které bychom neznali. Vpředu jsou použity nápravy typu McPherson vzadu dvojité lichoběžníky, komfort zajišťují konvenční pružiny i tlumiče, o kontakt s vozovkou se starají sedmnáctipalcové ráfky obuté do obyčejných pneumatik Michelin Premacy HP o rozměru 215/45 R17, které ostatně najdeme i na hybridním modelu Prius. Prostě žádná věda, jen do posledního detailu vycizelovaná a skvěle sladěná klasika.

Podvozek dostal podle předpokladů patřičně tuhé nastavení, které zamezuje většímu naklánění karoserie v zatáčkách. Ani na rozbitém povrchu ale nepůsobí auto nervózně, nikam neuskakuje a je neustále všemi čtyřmi na silnici. Ruku v ruce s kvalitami podvozku jde i skvělé řízení. Je optimálně strmé, patřičně tuhé a neskutečně komunikativní. Řidič tak má v každém okamžiku přesnou představu o tom, co se děje s předními koly.

Toyota GT86

Díky nízkému posedu pod těžištěm vozu putuje k tělu řidiče i dostatek informací o trakčních schopnostech hnané zadní nápravy. Téměř optimální rozložení hmotnosti 53 : 47 má výrazný podíl na vyvážených jízdních vlastnostech a neutrálním chování. Je až neuvěřitelné, s jakou samozřejmostí auto reaguje na řidičovy pokyny, s jakou vervou se vrhá i do ostrých zatáček a s jakou lehkostí dokáže prudce měnit směr.

Fotogalerie

Vyvést "gétéčko" z míry vyžaduje trochu odvahy nebo jezdeckého umu. Silné zadokolky dokážou výjezd ze zatáčky okořenit efektním smykem i v relativně malé rychlosti jen s pomocí plynového pedálu, tady se ale s výkonem šetřilo. Pokud si chcete dopřát jízdu s rozevlátou zádí, musíte přidat na rychlosti. Při troše cviku a vypnuté stabilizaci to jde o to líp, o co víc máte zahřáté pneumatiky.

GT86 je doma hlavně na klikatých okreskách, kde nejlépe vyniknou její vrozené vlastnosti. Źároveň je i skvělým autem pro každodenní použití. Je skvěle ovladatelná, nezáludná a přitom tak zábavná.

Svou náturou je vůz na hony vzdálený všem dnešním sporťákům, za kterými se tak toužebně otáčíme, a tak blízko čistě mechanickým strojům z let nedávno minulých, ve kterých míru zábavy neurčovala "všemocná" elektronika, ale schopnosti řidiče.

Dostupná i nedostupná

Toyota GT86 bude na českém trhu zpočátku nabízena pouze v jednom, zato poměrně luxusním provedení. Za cenu 799 900 Kč tak zákazník získá nejen skvělé, ale i slušně vybavené auto. Ve standardu jsou kromě kompletní elektrické a bezpečnostní výbavy (7 airbagů, ABS, brzdový asistent, stabilizační a trakční systém) třeba dvouzónová klimatizace, tempomat, xenonové a mlhové světlomety, kožené čalounění interiéru, vyhřívané sedačky, multimediální systém Toyota Touch, kola z lehkých slitin a řada dalších prvků. Připlatit se prakticky dá jen za metalický lak (15 tisíc Kč), navigační systém (15 tisíc Kč), luxusní audiosystém JBL (30 tisíc Kč), automatickou převodovku (40 tisíc Kč) nebo sportovní polepy karosérie (od 2 500 Kč).

Jen pro zajímavost, Scion FR-S, třetí klon Toyoty GT86 se na americkém trhu prodává za 24 930 dolarů, tedy asi půl milionu korun. Ještě o padesát tisíc levněji se dá malá sportovní toyota pořídit na domácím japonském trhu, ovšem jako holá startovní verze na obyčejných plechových kolech a s nelakovanými nárazníky.
 
Pořizovací cena modelu s luxusní výbavou nemusí být jedinou překážkou k vysněnému sporťáku. Zhruba 40 kusů, které má Česká republika pro letošek přidělených, už je prakticky rozebraných, a to i přesto, že si řada šťastných budoucích majitelů na vůz ještě ani nesáhla.

Přerušená historie

Historie sportovních vozů značky Toyota se začala psát zhruba v polovině šedesátých let. Nejprve malým targa modelem Sports 800 v roce 1965 a stylovým kupé 2000GT o dva roky později. Největšího významu v produkci sportovních vozů ale dosáhla až v osmdesátých a devadesátých letech. Právě v té době dala automobilka vzniknout modelům Corolla AE86, Celica, Supra a MR2, které i dnes dokážou chytit za srdce nejednoho sportovně zaměřeného řidiče.

Přehodnocení zájmů, pokles poptávky a nové směrování automobilky vedlo na počátku nového milénia k postupnému zastavení produkce všech sportovně zaměřených vozů.

Když v roce 2006 Toyota definitivně ukončila výrobu populárního modelu Celica a o rok později odešel bez náhrady i malý sportovní model s motorem před zadní nápravou (MR2), nevypadalo to se sportovní budoucností značky zrovna růžově. Hybridní koncept FT-HS představený na detroitském autosalonu v roce 2007 byl pak pro příznivce sportovních toyot doslova studenou sprchou.

Z rozpačitého plánu naštěstí sešlo, koncept FT (Future Toyota) se ale dočkal oživení. O dva roky později v Tokiu automobilka odhalila koncept FT-86, malé sportovní kupé, tentokrát pouze s klasickým termickým motorem. Koncept vzbudil nadšení, Toyota nabrala sebevědomí, strategického partnera a pustila se do práce.

Tisíce a tisíce hodin pak pracovali inženýři Toyoty a Subaru na konstrukci společného modelu, aby v prosinci 2011 před domácím publikem odhalili sériový plod svého snažení, kompaktní sportovní model GT86.

Více než pět let čekali příznivci značky na sportovní model a téměř čtvrt století na cenově dostupný automobil s klasickou koncepcí, který by byl symbolem radosti z jízdy, hračkou pro velké kluky. Poslední toyotou, která takové přednosti nabízela, byla Corolla AE86, jejíž výroba byla ukončena v roce 1987. Právě uznávaná hachi-roku je podle slov výrobce přímým předchůdcem nového sportovního kupé.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.