Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Desetileté gumy jsou na vyhození. Datum výroby vyčtete na bočnici

aktualizováno 
Rakouský autoklub ÖAMTC v ojedinělém testu porovnal nové a staré pneumatiky a zjistil, že bezpečnost klesá se stářím. Gumy starší pěti let ztrácejí své kvality.

Stáří pneumatiky vyčtete na boku | foto: iDNES.cz

Při přezouvání zimních pneumatik na letní, které je teď v plném proudu, je dobré zkontrolovat také jejich stáří. Po pěti letech je totiž i málo ojetá guma méně bezpečná než nová.

"S přibývajícím stářím pneumatik se výrazně zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru," komentuje výsledky testu Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC. Rakouský autoklub otestoval letní pneumatiky různého stáří od jednoho výrobce.

Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety," popisuje netradiční test Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz.

Při testech na suchu i mokru porovnávali brzdnou dráhu, chování při zatáčení, ovladatelnost vozu na mokru a brzdění na suchu.

"I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně," tlumočí z výsledků Petr Buček.

"Z hlediska bezpečnosti je vhodné vyměnit pneumatiky mnohem dřív, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa EU. Náročné jízdní zkoušky totiž ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 milimetry dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost," potvrzuje Jaroslav Třetina z českého zastoupení pneumatikářské firmy Bridgestone. V každém případě firma doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let.

Test rakouského autoklubu ukázal, že auto se staršími letními pneumatikami je především na mokré vozovce hůře ovladatelné a prodlužuje se brzdná dráha.

Opotřebené pneumatiky také nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti a zvyšují riziko smyku a akvaplaningu.

Jak pořídit pneumatiky levněji

Při chytrém nákupu pneumatik online lze ušetřit. Stačí si jen nechat vrátit peníze. Více zde

Dvou a tříleté pneumatiky jsou jen o něco málo horší než nové, ukázal test. Skok přichází u pětiletých a starších pneumatik. "Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici," popisuje Friedrich Eppel z ÖAMTC.

Hůře si vedly staré pneumatiky i na suché vozovce, rozdíl ale nebyl tak markantní jako na mokru.

Jak je pneumatika stará, vyčtete na boku pláště. Všechny musí mít takzvaný DOT kód, který udává datum výroby. Bývá v oválném rámečku. "Dvě první číslice udávají týden výroby, druhé dvě potom rok," vysvětluje výrobce pneumatik Continental.

Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010. Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.

Pokud si věříte přezujte si sami, našli jsme pomocníka

Pozor na tlak

Přibližně osm z deseti motoristů jezdí podle průzkumu Bridgestone na podhuštěných pneumatikách a jeden z šesti motoristů usedá za volant vozu, jehož pneumatiky jsou opotřebeny pod zákonnou mez.

Tlak v pneumatikách se kontroluje u studených pneumatik nejméně jednou za měsíc, před dlouhými cestami a při převážení těžkých
nákladů.

Málo nahuštěné pneumatiky se rychleji opotřebovávají a výrazně zhoršují jízdní vlastnosti auta.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Najdete na iDNES.cz