Stáří pneumatiky vyčtete na boku | foto: iDNES.cz

Desetileté gumy jsou na vyhození. Datum výroby vyčtete na bočnici

  • 244
Rakouský autoklub ÖAMTC v ojedinělém testu porovnal nové a staré pneumatiky a zjistil, že bezpečnost klesá se stářím. Gumy starší pěti let ztrácejí své kvality.

Při přezouvání zimních pneumatik na letní, které je teď v plném proudu, je dobré zkontrolovat také jejich stáří. Po pěti letech je totiž i málo ojetá guma méně bezpečná než nová.

"S přibývajícím stářím pneumatik se výrazně zhoršují především vlastnosti spojené se záběrem na mokru," komentuje výsledky testu Friedrich Eppel, expert na obutí aut v autoklubu ÖAMTC. Rakouský autoklub otestoval letní pneumatiky různého stáří od jednoho výrobce.

Vedle sady nových pneumatik se v testu objevily i pláště používané dva a tři roky, dále pěti a šestileté a nejstarší skupinku vytvořily pneumatiky, které na autě začaly sloužit před 11 a 14 lety," popisuje netradiční test Petr Buček, šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz.

Při testech na suchu i mokru porovnávali brzdnou dráhu, chování při zatáčení, ovladatelnost vozu na mokru a brzdění na suchu.

"I když má pětiletá pneumatika dostatečně hluboký vzorek okolo šesti milimetrů, její vlastnosti na mokré silnici už o dost zaostávají za novými výrobky, které na první pohled vypadají stejně," tlumočí z výsledků Petr Buček.

"Z hlediska bezpečnosti je vhodné vyměnit pneumatiky mnohem dřív, než se dezén opotřebuje pod minimální hloubku 1,6 mm, kterou stanovuje legislativa EU. Náročné jízdní zkoušky totiž ukázaly, že již u pneumatik s hloubkou dezénu pod 3 milimetry dochází k výraznému zhoršení jejich výkonu, který může vážně ohrozit bezpečnost," potvrzuje Jaroslav Třetina z českého zastoupení pneumatikářské firmy Bridgestone. V každém případě firma doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let.

Test rakouského autoklubu ukázal, že auto se staršími letními pneumatikami je především na mokré vozovce hůře ovladatelné a prodlužuje se brzdná dráha.

Opotřebené pneumatiky také nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti a zvyšují riziko smyku a akvaplaningu.

Jak pořídit pneumatiky levněji

Při chytrém nákupu pneumatik online lze ušetřit. Stačí si jen nechat vrátit peníze. Více zde

Dvou a tříleté pneumatiky jsou jen o něco málo horší než nové, ukázal test. Skok přichází u pětiletých a starších pneumatik. "Pneumatiky starší než 10 let měly podle očekávání v testech nejhorší hodnocení a propadly při zkouškách na mokré silnici," popisuje Friedrich Eppel z ÖAMTC.

Hůře si vedly staré pneumatiky i na suché vozovce, rozdíl ale nebyl tak markantní jako na mokru.

Jak je pneumatika stará, vyčtete na boku pláště. Všechny musí mít takzvaný DOT kód, který udává datum výroby. Bývá v oválném rámečku. "Dvě první číslice udávají týden výroby, druhé dvě potom rok," vysvětluje výrobce pneumatik Continental.

Například údaj na pneumatice 4310 prozrazuje, že pneumatika opustila výrobní pásy své továrny ve 43. týdnu roku 2010. Pokud je údaj třímístný, pocházejí pneumatiky z 90. let minulého století nebo jsou ještě starší.

Pokud si věříte přezujte si sami, našli jsme pomocníka

12. dubna 2013

Pozor na tlak

Přibližně osm z deseti motoristů jezdí podle průzkumu Bridgestone na podhuštěných pneumatikách a jeden z šesti motoristů usedá za volant vozu, jehož pneumatiky jsou opotřebeny pod zákonnou mez.

Tlak v pneumatikách se kontroluje u studených pneumatik nejméně jednou za měsíc, před dlouhými cestami a při převážení těžkých
nákladů.

Málo nahuštěné pneumatiky se rychleji opotřebovávají a výrazně zhoršují jízdní vlastnosti auta.