Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V testu stěračů ty laciné ze supermarketu propadly

aktualizováno 
Kvalitní stěrače mají očistit sklo za každého počasí i při vysokých rychlostech. Test německého provozovatele stanic technické kontroly GTÜ tedy porovnal moderní bezraménkové stěrače. Výsledky odrazují od neznačkových lišt, které právě při kalupu selhávají.
Bezraménkové stěrače dnes dostává většina nových aut. Pořídíte je ale i na starší modely.

Bezraménkové stěrače dnes dostává většina nových aut. Pořídíte je ale i na starší modely. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V zimě stěrače trpí: krystalky ledu je potrhají a nízké teploty způsobují degradaci materiálu. Čisté čelní sklo je přitom základním předpokladem bezpečné jízdy. Výhled zajistí jen funkční, kvalitní stěrače. Srovnávací test GTÜ ukázal, že neznačkové stěrače pokulhávají v kvalitě a nezaručí řidiči čistý výhled.

INFOGRAFIKA: Kdy jsou stěrače zralé na výměnu zjistíte zde

V testu byly bezraménkové (nazvývané také "AERO") stěrače značek Bosch, Car Point, Champion, Hella, Motgum, SWF, Valeo a Volkswagen. AERO stěrače nemají kovový rámeček a zvenku vypadají jako kus gumy, výztuhy jsou totiž schované uvnitř. Dnes je dostává většina nových aut. Na rozdíl od klasických s dělenými výztuhami se mají lépe přizpůsobovat zakřivení čelního ona. Pokud jsou správně zkonstruované, mají zaručit lepší stírání v každém bodě lišty.

Stěrače vynalezla žena

První mechanický stěrač čelního skla byl ovládán ručně řidičem nebo pasažéry vozidla. Vynalezla jej Mary Andersenová z New York City a následně patentovala v roce 1903 jako zařízení pro čištění skla.

Zdroj: Wikipedia.cz

Tři disciplíny

V létě mají stěrače za úkol setřít hmyz, prach, pyl a další nečistoty, který ulpí na okně. Proto testy probíhaly nejen v laboratoři, ale také v běžném provozu. Stěrače soutěžily ve třech disciplínách: kvalita omývání skla, rychlost opotřebení gumiček a jednoduchost montáže.

Nejlépe v testu obstály stěrače Hella, Bosch a výrobek označený jako originální příslušenství pro vozy Volkswagen. GTÜ naopak odrazuje od nákupu laciných stěračů v supermarketech.

Největší rozdíly se projeví při vyšších rychlostech, kdy u značkových neklesá na rozdíl od levnější konkurence účinek.
 
Průměrné, ale stále ještě dobré výsledky měly v testu stěrače Valeo Silencio X-TRM a SWF Visioflex.

O další stupínek níž skončily Champion Aerovantage, které nepřesvědčily při čištění skla a navíc se rychle opotřebovaly.

Nejhůře dopadly stěrače pojmenované Motgum a Car Point. Špatně myly okno a při rychlostech nad 100 km/h už prakticky neplnily svůj účel.

Měňte je po zimě

Ideální interval výměny stěračů je jeden rok, nejlépe po zimě, kdy námraza na skle může způsobit nepostřehnutelné, ale vážné poškození. Nejpozději měňte lišty po čtyřech letech.

Německý autoklub ADAC ve svém loňském testu odhalil, že stěrače stejné značky mohou mít různou kvalitu. Vysvětluje to tím, že některé mohly ležet dlouho na skladě a gumičky ztratily postupem času svou pružnost. Test ADAC čtěte zde

Test stěračů GTÜ

Výrobce  Bosch Aero Twin  Car PointChamp. Aerov.Hella WB 86 Motgum SWF Visiofl. Valeo Silenc. XTRMVW Orig.
Mytí  25214217626994225219275
Praxe5849565736585557
Labor.7570657870637263
Hodnocení14314221

Známkování
1 – GTÜ velmi doporučuje 
2 – doporučuje
3 – doporučuje s výhradami
4 – nedoporučuje

Číselné údaje v tabulce odpovídají počtu bodů, jichž stěrače dosáhly v jednotlivých částech testu.

MYTÍ zahrnuje kvalitu čistění skla nových stěračů, ale také použitých po 60 tisících stíracích cyklech. Dále hodnotí fungování stěračů ve vysokých rychlostech (zkoušelo se v aerodynamickém tunelu) a plochu, kterou dokáží stěrače setřít.

PRAXE hodnotí návod a popis výrobků, jednoduchost montáže, kvalitu zpracování a hluk při stírání. 

V LABORATOŘi se hodnotí zkouška přimrznutí, ale také chování při různých teplotách.

Pramen: GTÜ

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz