Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V testu stěračů ty laciné ze supermarketu propadly

aktualizováno 
Kvalitní stěrače mají očistit sklo za každého počasí i při vysokých rychlostech. Test německého provozovatele stanic technické kontroly GTÜ tedy porovnal moderní bezraménkové stěrače. Výsledky odrazují od neznačkových lišt, které právě při kalupu selhávají.
Bezraménkové stěrače dnes dostává většina nových aut. Pořídíte je ale i na starší modely.

Bezraménkové stěrače dnes dostává většina nových aut. Pořídíte je ale i na starší modely. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V zimě stěrače trpí: krystalky ledu je potrhají a nízké teploty způsobují degradaci materiálu. Čisté čelní sklo je přitom základním předpokladem bezpečné jízdy. Výhled zajistí jen funkční, kvalitní stěrače. Srovnávací test GTÜ ukázal, že neznačkové stěrače pokulhávají v kvalitě a nezaručí řidiči čistý výhled.

INFOGRAFIKA: Kdy jsou stěrače zralé na výměnu zjistíte zde

V testu byly bezraménkové (nazvývané také "AERO") stěrače značek Bosch, Car Point, Champion, Hella, Motgum, SWF, Valeo a Volkswagen. AERO stěrače nemají kovový rámeček a zvenku vypadají jako kus gumy, výztuhy jsou totiž schované uvnitř. Dnes je dostává většina nových aut. Na rozdíl od klasických s dělenými výztuhami se mají lépe přizpůsobovat zakřivení čelního ona. Pokud jsou správně zkonstruované, mají zaručit lepší stírání v každém bodě lišty.

Stěrače vynalezla žena

První mechanický stěrač čelního skla byl ovládán ručně řidičem nebo pasažéry vozidla. Vynalezla jej Mary Andersenová z New York City a následně patentovala v roce 1903 jako zařízení pro čištění skla.

Zdroj: Wikipedia.cz

Tři disciplíny

V létě mají stěrače za úkol setřít hmyz, prach, pyl a další nečistoty, který ulpí na okně. Proto testy probíhaly nejen v laboratoři, ale také v běžném provozu. Stěrače soutěžily ve třech disciplínách: kvalita omývání skla, rychlost opotřebení gumiček a jednoduchost montáže.

Nejlépe v testu obstály stěrače Hella, Bosch a výrobek označený jako originální příslušenství pro vozy Volkswagen. GTÜ naopak odrazuje od nákupu laciných stěračů v supermarketech.

Největší rozdíly se projeví při vyšších rychlostech, kdy u značkových neklesá na rozdíl od levnější konkurence účinek.
 
Průměrné, ale stále ještě dobré výsledky měly v testu stěrače Valeo Silencio X-TRM a SWF Visioflex.

O další stupínek níž skončily Champion Aerovantage, které nepřesvědčily při čištění skla a navíc se rychle opotřebovaly.

Nejhůře dopadly stěrače pojmenované Motgum a Car Point. Špatně myly okno a při rychlostech nad 100 km/h už prakticky neplnily svůj účel.

Měňte je po zimě

Ideální interval výměny stěračů je jeden rok, nejlépe po zimě, kdy námraza na skle může způsobit nepostřehnutelné, ale vážné poškození. Nejpozději měňte lišty po čtyřech letech.

Německý autoklub ADAC ve svém loňském testu odhalil, že stěrače stejné značky mohou mít různou kvalitu. Vysvětluje to tím, že některé mohly ležet dlouho na skladě a gumičky ztratily postupem času svou pružnost. Test ADAC čtěte zde

Test stěračů GTÜ

Výrobce  Bosch Aero Twin  Car PointChamp. Aerov.Hella WB 86 Motgum SWF Visiofl. Valeo Silenc. XTRMVW Orig.
Mytí  25214217626994225219275
Praxe5849565736585557
Labor.7570657870637263
Hodnocení14314221

Známkování
1 – GTÜ velmi doporučuje 
2 – doporučuje
3 – doporučuje s výhradami
4 – nedoporučuje

Číselné údaje v tabulce odpovídají počtu bodů, jichž stěrače dosáhly v jednotlivých částech testu.

MYTÍ zahrnuje kvalitu čistění skla nových stěračů, ale také použitých po 60 tisících stíracích cyklech. Dále hodnotí fungování stěračů ve vysokých rychlostech (zkoušelo se v aerodynamickém tunelu) a plochu, kterou dokáží stěrače setřít.

PRAXE hodnotí návod a popis výrobků, jednoduchost montáže, kvalitu zpracování a hluk při stírání. 

V LABORATOŘi se hodnotí zkouška přimrznutí, ale také chování při různých teplotách.

Pramen: GTÜ

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

OBRAZEM: Saab 9-3 se vrací. Pod pseudonymem a na baterky

Start výroby nového elekromobilu NEVS 9-3 na základech saabu

Tomu autu se oficiálně Saab říkat nesmí, kdo se o modely legendární - a dnes už neexistující - švédské značky zajímal...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...

Pouštní autoškola vychovává nejlepší řidiče. My jsme se zahrabali

Ford F150

Katařané o sobě neskromně tvrdí, že jsou nejlepšími řidiči na světě. A proč by ne? Byť jejich dědové vyrůstali v...



Najdete na iDNES.cz