Úkolem systému BOSCH Stability Control je stabilizovat průjezd zatáčkou. Jeho mozkem je řídící jednotka, která sbírá data z celé motorky a aktuálně je vyhodnocuje.
Pokud pak v zatáčce zmáčknete brzdu, systém vyhodnotí situaci a udrží motorku v nastaveném směru a náklonu i při případném podklouznutí kol.
Takový systém určitě ocení začátečníci, ale hodit se bude i zkušeným jezdcům. Pokud vám v zatáčce vjede auto do protisměru, leknete se zvířete nebo nedostanete přednost a „skočíte“ na brzdy, systém zajistí, abyste neztratili kontrolu nad motorkou a udrželi zvolenou stopu.
Pokud totiž s běžnou motorkou zabrzdíte v zatáčce, mohou nastat dvě situace. Buď se motorka začne rovnat a opustí rovně zatáčku, nebo se kola dostanou do smyku a následuje pád. Obojímu systém dokáže zabránit.
Jak to funguje?
Běžný systém ABS sice zamezí zablokování kola, ale nezamezí jeho podklouznutí a změně náklonu motorky v zatáčce. Stability Control po stisku brzdy dokáže kontrolovat prokluz kol, ale zároveň i přerozdělovat brzdný účinek na obě kola. Motorka tak zůstane ve správném náklonu vzhledem k aktuální rychlosti a přitom maximálně zpomalí.
Unikátní systém jako první do sériové motorky namontovala rakouská továrna KTM, a to hned do nové generace cestovního maxiendura Adventure 1190.
Na první pohled na motorce nic nepoznáte, na kolech jsou standardní ABS čidla a ani na palubní desce není nic navíc. V menu motorky pak zůstává i nadále možnost vypnout kontrolu trakce i ABS, to v případě, že chcete vyzkoušet, zda dokážete krotit 150 koní výkonu bez pomoci elektroniky.
Hlavně se nebát
Nejtěžší na celém testu bylo odhodlat se k něčemu, co veškeré motorkářské instinkty zakazují. Přinutit se vjet rychle do zatáčky a zamáčknout brzdy mi trvalo asi půl hodiny zkoušení. Jako byste měli v autě místo brzdění přidávat plyn.
Nakonec se ale podařilo a efekt byl výborný. Motorka se nehnula ze zvolené stopy, neznervózněla, prostě jen držela zvolený oblouk a náklon, jako by se nechumelilo. Jezdec to pak cítí jen drobným klepáním do brzdové páčky a pedálu.
V podstatě nezáleží na tom, v jaké rychlosti, nebo náklonu brzdu zmáčknete, systém vždy vyhodnotí situaci, jak má, a zabrání pádu nebo vyjetí ze zatáčky. Systém perfektně funguje i na mokré vozovce.
Bezpečnost motorek se za poslední léta posunula mílovými kroky kupředu a díky novým technologiím si může do sedla velkých a silných strojů sednout i méně zkušený jezdec bez strachu na každém metru jízdy. Nesmíme ale zapomenout, že elektronika není samospásná a fyzikální zákony prostě nemůžete přelstít.