Toyota Auris: dobrá cena, dynamický design a hybrid za rozumné peníze

Oblé a usedlé tvary předchozí generace pasovaly auris do role dopravního prostředku, pro který bylo potěšení z jízdy a vlastně jakékoliv emoce skoro neznámým pojmem. Možná se předchozí auris nelíbil ani samotnému Akio Toyodovi.

Ten ze své funkce prezidenta automobilky před časem stanovil pro Toyotu nový cíl: vyrábět atraktivnější a dynamičtější vozy.

Výsledkem je nejen nový opěvovaný sportovní model GT86, ale právě i nová generace aurisu, která právě přijíždí na český trh.

Zaujmout v nabité kategorii nejprodávanějších aut v Evropě je dnes stále těžší, a to dokonce i pro modely, jenž tuto kategorii zakládaly. Někteří k rozvoji svého úspěšného konceptu přistupují s maximální opatrností, jiní se tradicemi spoutávat nenechávají. K těm patří i Toyota, která před lety dokonce neváhala corollu přejmenovat na auris a změnit celý vůz k nepoznání.

Auris je dnes pro Toyotu klíčovým modelem zejména v Evropě a proto jeho vývoj probíhal právě zde a také sjíždí z výrobního pásu ve Velké Británii. Důkladnou revizí prošla celá architektura vozu: když postavíte obě poslední generace vedle sebe, rozdíl je to přímo galaktický.

Toyota Auris

Přikrčený samuraj

K zdravým proporcím a sebejistému postoji dopomohlo novému aurisu znatelné snížení výšky o 55 milimetrů. Také světlá výška se zmenšila o 10 milimetrů a nyní jde o jeden z celkově nejnižších vozů ve své kategorii. Přední maska opticky propojená s nízkými a do boků protaženými světlomety, velký sklon čelního okna i propnutý oblouk střechy, všechny tyto prvky mají podpořit stabilní a dynamický vzhled. Při pohledu z boku vynikne dlouhý rozvor a celkově jednoduchý, téměř klínovitý profil. Estéty asi nepotěší pohled na záď, kde je různých křivek a prolisů už trochu moc a výsledný výraz zadní části není bohužel ani "sportovní" a už vůbec ne elegantní.

Přestože konstruktéři významně zredukovali výšku vozu, do vnitřního prostoru se tato změna promítla jen sotva znatelně. Vzadu je pořád dostatek místa do všech směrů, a to i nad hlavou. Vepředu překvapí hradba nezvykle kolmé palubní desky a možná se budete v autě nejprve cítit trochu utopení. Zpracování je na velmi dobré úrovni a přes prvotní lehký šok každý rychle zjistí, že designéři sice vytvořili originální celkový tvar, ale v detailech se soustředili na jednoduchost, a tak není problém se rychle zorientovat. Za volantem se díky nové nižší poloze cítíte více spojeni s autem, škoda jen dlouhé řadicí páky manuální převodovky, která vnitřek trochu vrací k nevýraznému průměru.

Toyota Auris

Nižší stavba vozu příznivě ovlivnila nejen vzhled, ale také aerodynamiku, celkové vyvážení a ovladatelnost vozu. Těžiště se posunulo o několik milimetrů níže, a proto může být podvozek naladěn komfortněji při zachování malých náklonů v zatáčkách. S větší jízdní stabilitou souvisí i tužší a lehčí karoserie a další hmotnostní úspory. Nový auris totiž shodil v průměru 130 kilogramů.

Benzin, nafta, hybrid

Strategií Toyoty je stát se synonymem pro hybridní technologie, které staví na stejnou úroveň jako benzinové nebo naftové motory. Celosvětově Toyota počítá, že až třetina všech aurisů bude prodávána s hybridním pohonem. V Česku případné zájemce o hybrid bude lákat nejen nízká spotřeba a cena, která je pro auris ve výbavě Active o 90 tisíc vyšší než u benzinové 1,6 a jen o 40 tisíc vyšší než u naftového dvoulitru, ale jistě také fakt, že mu přesunem akumulátorů pod zadní sedadla zůstal 360l kufr, který má shodný objem jako verze s konvenčním pohonem. V průběhu příštího roku navíc rozšíří nabídku i verze kombi, která se stane prvním hybridním kombi na světě.

Toyota Auris

Zážehový motor 1,8l VVT-i a elektromotor mohou pracovat na sobě zcela nezávisle a jde tedy o takzvaný full-hybrid. V čistě elektrickém módu může hybridní auris teoreticky ujet až dva kilometry rychlostí do 50 km/h. Systém dohromady vyprodukuje výkon 136 koní, z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,9 s a maximální rychlost dosahuje hodnoty 180 km/h. Udávaná tabulková kombinovaná spotřeba hybridu činí 3,8 l/100 km. Pokud se k ní chcete přiblížit, musíte mít v malíčku všechny poučky o efektivní jízdě s hybridem a být spíše klidnější řidič, protože jestli něco hybridnímu aurisu nesvědčí, tak je to právě prudké zrychlování.

Základ za 330 tisíc

Toyota v Česku očekává největší zájem o zážehovou šestnáctistovku s výkonem 97 kW a roli vrcholné varianty by měl plnit naftový dvoulitr 2,0 D-4D (91 kW), který je stejně jako všechny dražší verze aurisu osazen zadní víceprvkovou nápravou.

Základem však bude model s benzinovým motorem 1,33 Dual VVT-i s výkonem 73 kW a zadní vlečenou nápravou, jehož zvýhodněnou zaváděcí cenu určil importér na 329 900 Kč. Hybridní provedení je za 489 900 korun. Ve výbavě je automatická klimatizace, rádio s USB vstupem, elektricky ovládaná přední okna a řada dalších komfortních prvků; z těch bezpečnostních jmenujme sedm airbagů a hromadu palubní elektroniky: ESP (u Toyoty VSC) nebo asistent rozjezdu do kopce (HAC). Ten na tři sekundy přidrží auto, když se rozjíždíte v příkrém svahu.

Auris se tak cenově může porovnávat se všemi hlavními konkurenty, stojí stejně jako nový VW Golf, Ford Focus nebo Opel Astra. Toyota tak bude hlavně sázet na své tradiční renomé spolehlivých a kvalitních vozů, a tím i vysokou zůstatkovou hodnotu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...