Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení: Volkswagen Golf, dokonalý Pan Auto

aktualizováno 
Mezi prvními v Evropě jsme jeli v nové generaci německého bestselleru. A poprvé v životě jsme se svezli v dokonalém autě. Na golfu číslo sedm se prostě chyby hledají těžko. A to tím víc, že nový volkswagen má hodně zajímavou základní cenovku.

Tohle auto prostě funguje. Tak dobře, jako skoro žádné jiné v jeho třídě. To by pro popis nového, už sedmého golfu v podstatě stačilo. 

Obyčejný, a tehdy vlastně dost loudavý základní golf 1.4 stál v půlce 90. let přes půl milionu a připlácelo se úplně za všechno. Dnešní ceník začíná na částce 339 tisíc korun. S turbobenzinovým motorem 1.2 TSI to louda není a hlavně má výbavu, která normálnímu smrtelníkovi stačí. Pokud netoužíte po nepotřebnostech jako je třeba hlídač proti vyjetí z jízdního pruhu, najdete "v základu" všechno. Sedm airbagů (lichý je kolenní řidiče), rádio s dotykovým displejem (pozor, v základu bez přehrávače CD, zato s SD kartou), centrální zamykání, elektrická okénka a zrcátka a taky automatickou digitální klimatizaci.

Volkswagen Golf

Měřítko své kategorie

Třídě aut, kterou golf zakládal, se říkalo vždycky "golf-klasse". Za 38 let se v šesti generacích prodalo 29 milionů golfů, a bude to platit i nadále. Nová sedmá generace je definicí etalonu auta této kategorie. Vůz vyšlechtěný k dokonalosti budou v temném koutě vývojových center schovávat a zkoumat všechny konkurenční automobilky. Nepřekonatelný golf není, ale je to dokonale sladěný a fungující celek.

Golf uspokojí 99 procent potřeb běžného řidiče, však u Volkswagenu říkají, že to je auto, které nezná sociální rozdíly. Teď z něj dělají auto pro celý svět: všude bude stejný, s minimem úprav.

Sedm generací Volkswagenu Golf

Sedm generací Volkswagenu Golf

Úplně nové auto

Můžeme mu vyčítat nezáživnost a nevýrazný vzhled, ale postavte ho vedle kteréhokoliv z konkurentů. Při pohledu z boku jsou ostatní lehce zaměnitelní, jen golf vypadá pořád stejně a je jiný. Poznávacím znakem golfu je tlustý zalomený zadní sloupek, má ho i ten nejnovější. Všimněte si zajímavého plochého prolisu, který rámuje kabinu zvenčí od předního sloupku až po záď. Anebo velmi ostré hrany na boku, vyrobit ji byl oříšek pro technology, kteří chtěli vyjít vstříc designérům.

Zvenčí je to pořád jasně rozpoznatelný golf, ten už bude navždycky vypadat stejně. Ale je to úplně nové auto. Stojí na nové modulární platformě koncernu VW, architekturu MQB dostávají postupně všechny nové modely. První ji dostalo Audi A3, teď golf, pak dorazí Seat Leon a na přelomu roku nová octavia.

Může se hodit

Patří Volkswagen Golf k vašim oblíbeným značkám a uvažujete o jeho koupi? Vybírejte z pastré nabídky nových i ojetých vozů na Automodul.cz/Volkswagen Golf.

Konstruktéři se s technickým základem vytáhli. Úplně nové motory sklonili směrem vzad, čímž ubrali na nedotáčivosti. Pro golf vytvořili dvě verze zadní nápravy. Hranicí je výkon 90 kW, golf se slabším motorem dostane novou jednodušší nápravu tvořenou torzní příčkou. Vývojáři se však dušují, že to není "rozpočtové řešení", golf prý bude jezdit skvěle i s jednodušším řešením. Zatím jsou v nabídce hlavně verze s výkonnějšími agregáty, jež dostávají sofistikovanější zadní víceprvkovou nápravu, kterou znají golfisté z posledních dvou generací.

Nejvíc ohromí jízdou

Také my jsme po zakroucených sardinských silničkách, kam nás Volkswagen pozval na první svezení, jezdili s "víceprvkem". A byli jsme nadšeni. Golf je skutečně jak vytesaný z jednoho kusu, neskutečně jistý a suverénní v zatáčkách. I kriminálními rychlostmi letí po okresce, nevlaje, nekroutí se, neposkakuje, jen jede. Zní to nepřekvapivě, jenže tenhle "pan obyčejný" to umí s těžko popsatelnou samozřejmostí a působí při tom lehce. Však taky zhubnul oproti předchůdci metrák. Váží 1,2 tuny, dokonce míň než legendární čtvrtá generace z poloviny 90. let a sto kilo dolů dělá na spotřebě ušetřených 0,3 litru paliva, tvrdí Volkswagen.

Volkswagen Golf

I s litinovým těžkým turbodieselem nad nápravou je golf obratný, zatáčí s lehkostí a suverenitou. V ostrých zatáčkách se nakloní jen minimálně, s jejich vykroužením pomůže elektronická náhražka samosvorného diferenciálu XDS. To je součást stabilizačního systému ESP, jenž přibrzďuje vnitřní přední kolo, aby se kolem něj auto hbitěji stočilo. Pro golf XDS přeladili a funguje skvěle. I na mokrých silnicích se daly zatáčky řezat zostra a stabilizační systém ESP zůstal klidný.

Podvozek je jistý, ale zároveň hodně komfortní, nerovnosti žehlí s jinde těžko viděnou grácií. Podobné je to s odhlučněním, až skoro zapomínáte, že sedíte v autě, které má pod kapotou spalovací motor a jede na hlučících gumách...

Nejlépe s turbodieselem

U moderních aut jsou stále častěji výrazně cítit rozdíly mezi jednotlivými verzemi. Asi největším překvapením strojově dokonalého nového golfu je, že nejlíp funguje s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou a manuální převodovkou. Do zatáček se vrhá jak o život, s jistotou je vykružuje, stopadesátikoňový motor měkce běží a nehlučí.

Volkswagen Golf dostal nový turbodiesel 2,0 TDI

Volkswagen Golf dostal nový turbodiesel 2,0 TDI

Volkswagen Golf - systém odpojování válců v novém čtyřválcovém přeplňovaném

Volkswagen Golf - systém odpojování válců v novém čtyřválcovém přeplňovaném motoru 1,4 TSI

V porovnání s ním je překvapující projev čtyřválce 1.4 TSI. Tenhle přeplňovaný motor o výkonu 103 kW je vybavený odpojováním dvou válců: když neběží v plné zátěži (do 85 Nm), ušetří půllitr paliva na 100 km. Je ale "gumový", chybí mu gradace výkonu, prostě trpí diktátem ekonorem. Prodleva po sešlápnutí plynu, kdy turbo musí natlakovat motor vzduchem, je příliš znát, pak teprve přijde akcelerace, zato vcelku ostrá. O to víc překvapí přímost reakcí turbodieselu, který zpožděním netrpí. U benziňáku je také oproti dieselu o fous kostrbatější řazení šestistupňového manuálu a méně citlivé naladění spojky; ale to už je hledání mikroskopických pih na kráse.
 
A ještě první zkušenost se spotřebou: s turbodieselem 2.0 TDI a manuálním šestikvaltem jsme jezdili velmi svižným tempem za 8,6 litru. Kliďas bude určitě jezdit za pět. U zatím nejsilnějšího benziňáku jsou hodnoty spotřeby velmi podobné.

Fotogalerie

Do nabídky se kromě benzinové 1,4 a naftového dvoulitru zařadí ještě další přeplňované motory: 1,2 TSI (63 a 77 kW), 1,4 TSI (90 kW) a 1,6 TDI (66 a 77 kW). Do nabídky ještě přibudou ostřeji ladění verze GTI a GTD, verze na zemní plyn (1,4 TSI, 81 kW) a dokonce i elektrogolf.

Vnitřek baví, jen trochu utlačuje koleno

Uvnitř v kabině panuje dokonalost a čistota. Už ne strohost, je to snad první golf, u kterého se dá čekat, že vnitřek zaujme. Příplatkový klavírní lak na středovém panelu bude brzo upatlaný od prstů posádky, ale vypadá skvěle. Všechny ovladače mají jasný exaktní chod. Polohu za volantem najde i největší hříčka přírody. Řidič vidí skvěle ven, jen A sloupek v některých obloucích překáží.

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf

Řidiči a spolujezdci může vadit široký středový panel, o který se mačká koleno. Nejen proto, že je široký, ale i proto, že řidič se spolujezdcem mají sedačky přiražené k sobě, kvůli bezpečnosti při bočním nárazu sedí dál od dveří. Ty mají i vychytávku, kterou neznají ani limuzíny: otvíraní s plynulou aretací. Nakolik je otevřete, tam se zastaví, ne jako obvykle po krocích.

Konstruktéři doladili i detaily, třeba páčky pod volantem, vypadají parádně. Nebo velikánské kapsy dveří: jsou zevnitř čalouněné, věci v nich nelítají a nerachtají.

V automobilkách dnes vládne také doba úspor. A největším uměním vývojářů je zamaskovat úsporná řešení tak, aby to bylo co nejmíň viditelné. Příkladem je třeba obložení dveří: na předních je z měkčeného plastu, u zadních vypadá úplně stejně, ale je tvrdé.

Volkswagenu Golf

I na zadních sedadlech je dost místa pro dospělého, i na hlavu. A třeba plato kryjící zavazadlový prostor se dá schovat při převozu většího nákladu pod podlahu kufru. Ten má navíc velmi praktický nízký práh.

Na závěr jen dvě maličké pihy na kráse: radar adaptivního tempomatu je uprostřed předního nárazníku tak hloupě, že když do něčeho ťuknete, budete platit jak mourovatí... A navigace s obrovitánským dotykovým displejem je sice fajn, ale ovládání tahy prstů jako u smartphonů je nedotažené, s mizernou citlivostí a se zpožděním. "Závodníkům" se nebude líbit elektronická parkovací brzda a to, že vypínač stabilizačního systému ESP už není tlačítko, ale jedna z položek rozsáhlého menu palubního počítače.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.