Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Octavii přezujete na zimu za deset tisíc. V testu gum vyhrál Dunlop

  13:00
Německý autoklub ADAC testoval se švýcarskými a rakouskými kolegy letošní sedmnáctipalcové zimní pneumatiky. Z třinácti sad, jejichž rozměry využívají auta nižší střední a střední třídy, vyšly jako absolutní vítěz pláště od značky Dunlop. Dobré zimní obutí na octavii vyjde na deset tisíc.

Testy sedmnáctipalcových zimních pneumatik pro sezónu 2016/17. | foto: ADAC

Zimní sedmnáctipalcové obutí pro sezonu 2016/17 testovaly německý autoklub ADAC, švýcarský autoklub TCS a rakouský autoklub ÖAMTC. Do testu bylo vybráno celkem třináct sad zimních pneumatik s rozměrem 225/45 R17, který je typický pro větší nebo sportovněji zaměřené vozy. Obouvají je typicky vozy Audi A4, Honda Civic, Peugeot 308, Škoda Octavia nebo Toyota Auris.

V testu byly tři kategorie pneumatik: čtyři prémiové dezény, osm pneumatik střední třídy a jedna ekonomická značka. „Papírové předpoklady se ovšem nenaplnily. Jen jednu pneumatiku z prémiového segmentu ocenili komisaři hodnocením „dobré“. Deset plášťů si odneslo známku „uspokojivé“ a zbylé dvě gumy byly „dostatečné“,“ uvádí ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Absolutním vítězem se staly pláště Dunlop Winter Sport 5, které uspěly ve všech testovaných disciplínách. „Vítězství si tento plášť odnesl díky vyrovnaným výkonům, kdy přidal druhou nejnižší spotřebu a minimální opotřebení. Proto jde o skvělou volbu i pro ekonomicky zaměřené řidiče,“ popisuje Schwangmaier. „Dunlopka jako jediná odešla s hodnocením „dobré“. Slabinu byste u ní hledali těžko. Druhá nejnižší spotřeba a opotřebení znamená, že s tímto dezénem toho najedete opravdu hodně a ještě přitom ušetříte.“

Podzimní srovnávací testy autoklubů hodnotily jízdní chování auta na suchu, na mokré zimní vozovce, na sněhu i na ledu. Jednotlivé sady pneumatik byly hodnoceny také z hlediska rychlosti opotřebení dezénu, hluku, který produkují, a vlivu na spotřebu vozu.

Test pneumatik ADAC 2016

Po prvních dunlopkách, které se pyšní nejlepší přilnavostí na všech površích, následuje deset značek zimních pneumatik, které obdržely výslednou známku „uspokojivé“. Lze je tedy řidičům doporučit, ale už vykazují určité slabiny, uvádí na svém webu ADAC s tím, že kupující by se tedy měli řídit především vlastními požadavky na zimní obutí a měli by brát ohled na individuální jízdu vozu.

„Pirelli s dezénem Winter Sottozero 3 vyvíjeli Italové ve spolupráci s automobilkami přímo pro konkrétní modely Audi, BMW nebo Mercedes-Benz a je to znát. I když mohl být o něco tišší, v celém testu podával plášť výborné výsledky,“ komentuje Schwangmaier obutí, které skončilo na druhém místě.

Na třetím místě umístily hned čtyři dezény. Pláště amerického výrobce Firestone, patřícího pod koncern Bridgestone, v testu zabodovaly hlavně výkony na sněhu a ledu. Slabší jízdní vlastnosti na mokru vyvažují vynikající cenou.

Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1 se chlubí nejlepším hodnocením na zasněžené vozovce a nejnižší spotřebou paliva. Jízdními vlastnosti je velmi podobný vítězi testu. Hankook i*cept evo2 W320 je jedničkou v poměru cena/kvalita. „Za nejméně peněz dostanete pneumatiku na úrovni prémiového segmentu. Z největších úspěchů jmenujme prvenství na suché silnici. Prostor pro zlepšení je v oblasti hlučnosti,“ komentuje Schwangmaier. Nokian je Schwangmaierovým tajným tipem: „Finové jsou dlouhodobě zapsáni jako výrobci skvělých zimních gum.“ Pláště WR D4 na sněhu a ledu patřily mezi nejlepší. Lepšímu umístění v celkovém hodnocení zabránilo jen vyšší opotřebení a hlučnost.

„Pouze dostatečnou si v testu vysloužily zimní pneumatiky Matador MP92 Sibir Snow a BF Goodrich G-Force Winter. Za ostatními zaostaly při zkouškách na mokré zimní silnici,“ upozorňuje šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz Petr Buček.

Zimní pneumatiky

  • Osobní automobily musí mít zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Zimní pneumatika nemusí být na rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost opatřovat zimními plášti kola přívěsů.
  • Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nového pláště je zhruba 8 mm. Pokud je sjetý na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %.
  • Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o celých 70 procent.
  • Obecně se doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.
  • V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane.
  • V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“ (modrá značka s autem a vločkou), platí povinnost jet na zimních pneumatikách vždy, bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.
  • Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do dvou tisíc korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může pokuta dosáhnout výše až 2 500 korun. Trestné body se ovšem neudělují.
  • Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Již při poklesu teplot pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní. Navíc vlastnosti vzorku zajišťují žádoucí samočisticí schopnosti.
  • Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik pak může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak náchylnější ke smyku.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...