Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem.

Zimní testy dnes provádějí automobilky také na severu Evropy za polárním kruhem. | foto: Škoda Auto

Co obout autu na zimu: shánějte gumy přesně pro své auto

  • 148
Evropské autokluby testovaly zimní pneumatiky pro malá auta (rozměr 195/65 R15) a dnes stále populárnější vozy kategorie SUV (215/65 R16). Zde jsou výsledky v podání švýcarského autoklubu TCS.

Pneumatiky před sezonou už tradičně společně testují autokluby Německa (ADAC), Rakouska (ÖAMTC) a Švýcarska (TCS). „Součástí zkoušek je i měření hluku pocházejícího od pneumatik. A nechybí ani test výdrže pneumatik a jejich vliv na spotřebu paliva,“ cituje z výsledků testu Petr Buček z magazínu AutemBezpečně.cz. „ADAC zjistil, že rozdíl ve spotřebě u testovaných pneumatik činil půl litru a sto kilometrů.“

Velké rozdíly odhalila také část testu zaměřená na rychlost opotřebení dezénů. „Měřila se rychlost ojetí nových pneumatik až na hloubku profilu 1,6 mm. Ta je v Německu platná i pro zimní podmínky, zatímco v Česku je nutné pláště měnit už po jejich opotřebení na 4 milimetry,“ cituje z výsledků Petr Buček. Nejlepší zimní pneumatiky v testu urazily na zkušebním autě do ojetí na 1,6 mm 62 tisíc kilometrů. Nejhorší přišly o stejnou porci vzorku už po 27 tisících kilometrech.

INFOGRAFIKA

Podrobné výsledky testů pneumatik

Pokud nechcete studovat dopodrobna tabulky, vybírejte z těch nejlepších, které kupodivu nejsou nejdražšími. Pokud se chcete zaměřit na některé specifické disciplíny - třeba jízdu ve sněhu - hledejte v daném řádku (sloupici) černě vytučněnou hodnotu. Autoklub TCS dodává, že podle výsledků tohoto testu se dá vybírat i v blízkých rozměrech pneumatik.

Tabulka s výsledky testu ZDE

Test pneumatik s rozměrem 215/65 R16 ovládly pláště Dunlop, které patří k dražším prémiovým produktům. Hned za nimi však čekalo překvapení.

„Druhou příčku ve srovnávacím testu si vysloužily pláště BF Goodrich. Sada čtyř zimních pneumatik od této americké značky přijde v tuzemských e-shopech na zhruba 7200 korun. Za obutí od prémiových producentů zaplatí zákazníci okolo deseti tisíc,“ komentuje Buček.

To stejné se ukázalo také v druhém testu gum pro malá auta. „Levnější značky ze stejných koncernů vyrábějících obutí jsou někdy lepší než sesterské dražší prémiové značky,“ všímá si autoklub ADAC. Například společnost Michelin prodává levnější zimní pneumatiky i pod značkou Kleber. „Zatímco sada plášťů za 4300 korun od Kleberu skončila ve srovnávacím testu na celkové třetí příčce, na obutí značky Michelin zbylo jen 12. místo. Sada zimních pneumatik Michelin přitom v testovaném rozměru přijde na zhruba 6000 korun,“ upřesňuje Petr Buček.

V testu plášťů pro malá SUV se objevily také barumky, u kterých se projevily lehké nedostatky na suchu, mokru a ledu. Vyloženě nebezpečné jsou podle TCS čínské pláště Nankang, které propadly na mokré i zasněžené vozovce. Jako jediné z celého testu dvou setů zimních gum si odvezly nedostatečnou.

Kupujte gumy pro své auto

Prodejci pneumatik mají teď hlavní sezonu. Při výběru obutí pro své auto vybírejte pečlivě. Kromě dodržení předepsaných rozměrů pneu je ideální shánět pláště určené přímo pro váš vůz. Automobilky totiž s výrobci pneumatik úzce spolupracují a ladí gumy přímo na určité modely. Významné je to hlavně u dražších a výkonnějších aut. „Škoda nabízí u dealerů a v e-shopu pneumatiky, s nimiž byla auta testována,“ uvádí Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto. Auto je totiž do značné míry nastaveno na použití konkrétních typů pneumatik. „Speciálně v případě zimních pneumatik může nastat citelný rozdíl v chování bezpečnostních systémů, například ABS a ESP,“ varuje Karel Starý.

„Zimní obutí je měkčí a má vyšší segmenty, které jsou ohebnější. To znamená, že se vzorek při jízdě deformuje, zejména v zatáčkách a při brzdění či akceleraci,“ vysvětluje expert Škody. „Pokud se použijí jiné pneumatiky s rozdílným deformačním chováním, ovlivní to chování elektroniky. Při použití pneumatik s výrazně jiným deformačním chováním dostávají senzory „falešná“ data odlišná od tolerancí a systémy s nimi pracující tak mohou reagovat předčasně, nebo naopak zpožděně. Při nákupu je tedy velmi důležité dodržovat přesnou specifikaci pneumatik, včetně konkrétních typových označení, rychlostních a hmotnostních indexů a podobně. Pneumatika nabízená pod určitým obchodním označením může mít totiž různé ladění konstrukce,“ zdůrazňuje odborník.

Značky koncernu Volkswagen podle informací iDNES.cz například vyžadují tužší bočnice oproti konkurenci. Při nákupu obecné pneumatiky po internetu to ovšem obchodník nerozliší.