Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test zimních pneumatik: některé se nehodí na sníh

aktualizováno 
Některé zimní pneumatiky si nevědí rady se zasněženou silnicí. Ukázaly to srovnávací testy evropských autoklubů. V Česku mají řidiči povinnost používat auto se zimním plášti jen za značkou "zimní výbava". Sousední Rakousko a Německo dává řidičům jedoucím po sněhu na letních gumách pokuty.

Ilustrační foto | foto: ÖAMTC

Evropské autokluby otestovaly 34 sad pneumatik a sestavily žebříčky od nejlepších po nejhorší. "Výsledky ukazují, že dvě třetiny testovaných pneumatik vykazují dobré vlastnosti. Skoro celá čtvrtina však naše přísné nároky nesplňuje," uvádí v hodnocení testu Friedrich Eppel, expert na obutí aut z rakouského autoklubu ÖAMTC.

Celkové hodnocení každé pneumatiky vzniká na základě série testů na sněhu, na ledu, zkoušky probíhají také na mokré silnici a na suché vozovce. Autokluby hodnotí rovněž hluk, rychlost opotřebení a to, jakým způsobem ovlivňují pneumatiky spotřebu paliva.

Pět propadlíků

První skupinu testovaných výrobků vytvořilo 16 různých pneumatik s rozměrem 185/60 R14 T. Kupují je majitelé malých aut, jako jsou Škoda Fabia, Ford Fiesta nebo Fiat Punto. Výsledky testu jim radí, že nejlépe udělají, když své auto obují do osvědčených plášťů Vredestein, Continental, Goodyear a Dunlop, nebo letošních nových modelů Fulda Montero 3 a Bridgestone LM30.

Za nimi následují tři výrobky s menšími nedostatky (Kleber, Semperit a Uniroyal) a dva už s většími (Kumho a Lassa). Na konci žebříčku je pětice pneumatik označených "nedoporučují se". Při testech na sněhu propadly Firestone Winterhawk 2 a Pneumant PN150 Wintec.

"Ale také na mokru musí zimní pneumatiky zaručovat dostatek bezpečí. Proto propadají také Marangoni 4 Winter, Sava Eskimo S3 a Federal Himalaya WS-1. Poslední dokonce za testy na suché silnici," upozorňuje Friedrich Eppel z rakouského autoklubu. Dva poslední vzorky mimo jiné úplně propadly při testech na mokré silnici.

TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK 185/60 R 14 T
celkem sucho mokro sníh led hluk vliv na spotřebu odolnost proti rychlému opotřebení

Vredestein Snowtrac 3

**** 2,8 2,2 1,8 2,8 3,7 2,3 1,0
Fulda Kristall Montero 3 **** 2,4 2,1 2,0 3,0 4,0 1,9 2,1
Continental WinterContact TS800 **** 2,7 2,2 2,1 3,3 3,8 2,6 0,8
Bridgestone Blizzak LM30 **** 2,5 2,1 2,4 2,9 3,4 2,3 2,0
Goodyear UltraGrip 7+ **** 2,6 2,2 2,3 3,0 3,2 2,6 2,2
Dunlop SP Winter Response **** 2,9 1,9 2,4 3,1 3,4 2,6 3,0
Kleber Krisalp HP2 *** 2,3 2,4 2,8 3,4 4,1 2,1 1,5
Semperit Master-Grip *** 2,6 2,3 2,4 3,6 3,6 2,6 2,1
Uniroyal MS plus 6 *** 2,4 2,7 2,4 3,7 3,2 2,7 2,5
Kumho I’Zen KW23 ** 2,5 2,2 3,1 3,1 3,9 2,4 2,8
Lassa Snoways Era ** 2,7 3,3 2,5 3,0 3,8 3,0 2,2
Firestone Winterhawk 2 * 2,4 2,3 3,6 3,3 3,6 2,4 2,4
Pneumant PN 105 Snowtec * 2,4 3,2 3,6 3,2 3,8 2,3 3,3
Marangoni 4 Winter * 2,8 4,9 2,1 3,1 4,0 2,4 2,6
Sava Eskimo S3 * 4,2 5,5 2,0 2,9 3,9 2,3 2,5
Federal Himalaya WS-1 * 5,0 5,5 2,8 3,9 4,2 2,5 1,8

**** velmi doporučené, *** doporučené, ** s výhradami, * nedoporučené

Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná).

Zdroj: Autokluby ADAC, ÖAMTC

Více kvalitních mezi většími

Druhou skupinu srovnávaných zimních pneumatik autokluby sestavily z obutí pro vozy velikosti Škody Octavie, Volkswagenu Golf nebo Audi A4. Jedná se o rozměr 205/55 R16 H. Na nejlepší vysvědčení "velmi doporučeníhodné" dosáhla pětice výrobků se značkou Continental, Goodyear, ESA-Tecar, Dunlop a Hankook. Dalších devět sad zimních plášťů dostalo hodnocení "doporučeníhodné".

"Ukazuje se, že v této kategorii je velká vyrovnanost po stránce kvality," míní Friedrich Eppel. Na konci žebříčku, který řadí pneumatiky podle jejich vlastností v testech, jsou tři výrobky. Goodride SW602 a Kenda Polar Trax selhaly na mokré zimní silnici, guma Firestone Winterhawk 2 má malý záběr na sněhu.

TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK 205/55 R 16 H
celkem sucho mokro sníh led hluk vliv na spotřebu odolnost proti rychlému opotřebení
Continental WinterContact TS830 **** 2,7 2,3 1,9 3,2 2,5 2,3 0,9
Goodyear UltraGrip 7+ **** 2,7 1,9 2,2 3,3 2,8 2,5 2,5
ESA-Tecar Super Grip 7 **** 2,7 2,2 2,3 3,2 2,9 2,4 1,7
Dunlop SP Wintersport 3D **** 3,0 2,1 2,3 2,8 2,9 2,8 1,6
Hankook Icebear W440 **** 2,8 2,1 2,4 3,2 2,6 3,0 2,9
Michelin Primacy Alpin PA3 *** 2,5 2,5 2,8 3,4 2,9 2,2 0,5
Maloya Davos *** 2,7 2,3 2,0 3,2 3,4 2,3 3,1
Vredestein Snowtrac 3 *** 2,7 2,6 2,1 3,1 3,6 2,4 2,6
Yokohama W.drive *** 2,4 2,7 2,7 3,2 3,3 2,1 2,0
Semperit Speed-Grip *** 2,7 2,7 2,2 3,2 2,6 2,8 2,4
Uniroyal MS plus 66 *** 2,5 2,5 2,4 3,6 3,1 2,7 2,4
Nokian WRg2 *** 2,6 3,0 2,4 3,1 3,3 2,6 1,7
Kumho I’Zen KW23 *** 2,6 2,8 3,0 3,1 3,4 2,3 3,5
Pirelli Winter 210 Sottozero 2 *** 3,3 3,0 2,4 3,6 3,4 2,6 2,4
Avon Ice Touring ST ** 3,5 2,2 3,4 3,2 2,3 2,9 3,8
Firestone Winterhawk 2 * 2,6 3,0 3,7 3,6 2,9 2,8 1,5
Goodride SW602 * 4,6 4,9 2,3 3,2 2,5 2,0 3,1
Kenda Polar Trax (KR19) * 3,4 5,5 3,0 3,4 3,9 2,4 2,2

**** velmi doporučené, *** doporučené, ** s výhradami, * nedoporučené

Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná).

Zdroj: Autokluby ADAC, ÖAMTC

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky. Odborníci doporučují přezout na zimní pláště, když průměrné denní teploty klesnou k sedmi stupňům celsia.

Povinnost používat zimní pneumatiky Česko zavedlo loni. Řidiči nesmí vjíždět bez zimního obutí na označené úseky silnic. Značka "zimní vybavení" se objevuje na horách a na dálnicích.

Například na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem povinnost používat speciální výbavu osobním autům letos odpadne. Legislativa stanoví platnost značky na období od začátku listopadu do konce března.

V Německu zákony řidičům ukládají používat při zimním počasí odpovídající vybavení auta bez ohledu na značky. Na led a sníh tak nesmí řidič s autem na letních pneumatikách nebo bez řetězů.

Podobně zimní pneumatiky nařizuje Rakousko, kde povinnost používat takové obutí při jízdě po sněhu, ledu nebo břečce začíná 1. listopadu a končí 15. dubna. Když rakouští policisté nachytají řidiče, který auto nepřezul a jezdí na zasněžené silnici, dostane pokutu nejméně 35 eur. Ta se však může vyšplhat až na 5000 eur, pokud řidič způsobí vinou špatného obutí auta vážnou nehodu. Předpisy platí také pro turisty ze zahraničí.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.