Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ÖAMTC

Test zimních pneumatik: některé se nehodí na sníh

  • 420
Některé zimní pneumatiky si nevědí rady se zasněženou silnicí. Ukázaly to srovnávací testy evropských autoklubů. V Česku mají řidiči povinnost používat auto se zimním plášti jen za značkou "zimní výbava". Sousední Rakousko a Německo dává řidičům jedoucím po sněhu na letních gumách pokuty.

Evropské autokluby otestovaly 34 sad pneumatik a sestavily žebříčky od nejlepších po nejhorší. "Výsledky ukazují, že dvě třetiny testovaných pneumatik vykazují dobré vlastnosti. Skoro celá čtvrtina však naše přísné nároky nesplňuje," uvádí v hodnocení testu Friedrich Eppel, expert na obutí aut z rakouského autoklubu ÖAMTC.

Celkové hodnocení každé pneumatiky vzniká na základě série testů na sněhu, na ledu, zkoušky probíhají také na mokré silnici a na suché vozovce. Autokluby hodnotí rovněž hluk, rychlost opotřebení a to, jakým způsobem ovlivňují pneumatiky spotřebu paliva.

Pět propadlíků

První skupinu testovaných výrobků vytvořilo 16 různých pneumatik s rozměrem 185/60 R14 T. Kupují je majitelé malých aut, jako jsou Škoda Fabia, Ford Fiesta nebo Fiat Punto. Výsledky testu jim radí, že nejlépe udělají, když své auto obují do osvědčených plášťů Vredestein, Continental, Goodyear a Dunlop, nebo letošních nových modelů Fulda Montero 3 a Bridgestone LM30.

Za nimi následují tři výrobky s menšími nedostatky (Kleber, Semperit a Uniroyal) a dva už s většími (Kumho a Lassa). Na konci žebříčku je pětice pneumatik označených "nedoporučují se". Při testech na sněhu propadly Firestone Winterhawk 2 a Pneumant PN150 Wintec.

"Ale také na mokru musí zimní pneumatiky zaručovat dostatek bezpečí. Proto propadají také Marangoni 4 Winter, Sava Eskimo S3 a Federal Himalaya WS-1. Poslední dokonce za testy na suché silnici," upozorňuje Friedrich Eppel z rakouského autoklubu. Dva poslední vzorky mimo jiné úplně propadly při testech na mokré silnici.

TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK 185/60 R 14 T
celkem sucho mokro sníh led hluk vliv na spotřebu odolnost proti rychlému opotřebení

Vredestein Snowtrac 3

**** 2,8 2,2 1,8 2,8 3,7 2,3 1,0
Fulda Kristall Montero 3 **** 2,4 2,1 2,0 3,0 4,0 1,9 2,1
Continental WinterContact TS800 **** 2,7 2,2 2,1 3,3 3,8 2,6 0,8
Bridgestone Blizzak LM30 **** 2,5 2,1 2,4 2,9 3,4 2,3 2,0
Goodyear UltraGrip 7+ **** 2,6 2,2 2,3 3,0 3,2 2,6 2,2
Dunlop SP Winter Response **** 2,9 1,9 2,4 3,1 3,4 2,6 3,0
Kleber Krisalp HP2 *** 2,3 2,4 2,8 3,4 4,1 2,1 1,5
Semperit Master-Grip *** 2,6 2,3 2,4 3,6 3,6 2,6 2,1
Uniroyal MS plus 6 *** 2,4 2,7 2,4 3,7 3,2 2,7 2,5
Kumho I’Zen KW23 ** 2,5 2,2 3,1 3,1 3,9 2,4 2,8
Lassa Snoways Era ** 2,7 3,3 2,5 3,0 3,8 3,0 2,2
Firestone Winterhawk 2 * 2,4 2,3 3,6 3,3 3,6 2,4 2,4
Pneumant PN 105 Snowtec * 2,4 3,2 3,6 3,2 3,8 2,3 3,3
Marangoni 4 Winter * 2,8 4,9 2,1 3,1 4,0 2,4 2,6
Sava Eskimo S3 * 4,2 5,5 2,0 2,9 3,9 2,3 2,5
Federal Himalaya WS-1 * 5,0 5,5 2,8 3,9 4,2 2,5 1,8

**** velmi doporučené, *** doporučené, ** s výhradami, * nedoporučené

Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná).

Zdroj: Autokluby ADAC, ÖAMTC

Více kvalitních mezi většími

Druhou skupinu srovnávaných zimních pneumatik autokluby sestavily z obutí pro vozy velikosti Škody Octavie, Volkswagenu Golf nebo Audi A4. Jedná se o rozměr 205/55 R16 H. Na nejlepší vysvědčení "velmi doporučeníhodné" dosáhla pětice výrobků se značkou Continental, Goodyear, ESA-Tecar, Dunlop a Hankook. Dalších devět sad zimních plášťů dostalo hodnocení "doporučeníhodné".

"Ukazuje se, že v této kategorii je velká vyrovnanost po stránce kvality," míní Friedrich Eppel. Na konci žebříčku, který řadí pneumatiky podle jejich vlastností v testech, jsou tři výrobky. Goodride SW602 a Kenda Polar Trax selhaly na mokré zimní silnici, guma Firestone Winterhawk 2 má malý záběr na sněhu.

TESTU ZIMNÍCH PNEUMATIK 205/55 R 16 H
celkem sucho mokro sníh led hluk vliv na spotřebu odolnost proti rychlému opotřebení
Continental WinterContact TS830 **** 2,7 2,3 1,9 3,2 2,5 2,3 0,9
Goodyear UltraGrip 7+ **** 2,7 1,9 2,2 3,3 2,8 2,5 2,5
ESA-Tecar Super Grip 7 **** 2,7 2,2 2,3 3,2 2,9 2,4 1,7
Dunlop SP Wintersport 3D **** 3,0 2,1 2,3 2,8 2,9 2,8 1,6
Hankook Icebear W440 **** 2,8 2,1 2,4 3,2 2,6 3,0 2,9
Michelin Primacy Alpin PA3 *** 2,5 2,5 2,8 3,4 2,9 2,2 0,5
Maloya Davos *** 2,7 2,3 2,0 3,2 3,4 2,3 3,1
Vredestein Snowtrac 3 *** 2,7 2,6 2,1 3,1 3,6 2,4 2,6
Yokohama W.drive *** 2,4 2,7 2,7 3,2 3,3 2,1 2,0
Semperit Speed-Grip *** 2,7 2,7 2,2 3,2 2,6 2,8 2,4
Uniroyal MS plus 66 *** 2,5 2,5 2,4 3,6 3,1 2,7 2,4
Nokian WRg2 *** 2,6 3,0 2,4 3,1 3,3 2,6 1,7
Kumho I’Zen KW23 *** 2,6 2,8 3,0 3,1 3,4 2,3 3,5
Pirelli Winter 210 Sottozero 2 *** 3,3 3,0 2,4 3,6 3,4 2,6 2,4
Avon Ice Touring ST ** 3,5 2,2 3,4 3,2 2,3 2,9 3,8
Firestone Winterhawk 2 * 2,6 3,0 3,7 3,6 2,9 2,8 1,5
Goodride SW602 * 4,6 4,9 2,3 3,2 2,5 2,0 3,1
Kenda Polar Trax (KR19) * 3,4 5,5 3,0 3,4 3,9 2,4 2,2

**** velmi doporučené, *** doporučené, ** s výhradami, * nedoporučené

Poznámka: Čím nižší známka, tím lepší. Nejlepší možná je známka 0,5 (velmi dobrá), nejhorší je 5,5 (nedostatečná).

Zdroj: Autokluby ADAC, ÖAMTC

Jak poznáte zimní pneumatiku

Zimní pneumatika má více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami jsou ještě další jemné vlnkovité zářezy, které odvádějí vodu a sníh. Dalším bezpečným poznávacím znamením je nápis M+S, nebo symbol sněhové vločky na boku pneumatiky. Odborníci doporučují přezout na zimní pláště, když průměrné denní teploty klesnou k sedmi stupňům celsia.

Povinnost používat zimní pneumatiky Česko zavedlo loni. Řidiči nesmí vjíždět bez zimního obutí na označené úseky silnic. Značka "zimní vybavení" se objevuje na horách a na dálnicích.

Například na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem povinnost používat speciální výbavu osobním autům letos odpadne. Legislativa stanoví platnost značky na období od začátku listopadu do konce března.

V Německu zákony řidičům ukládají používat při zimním počasí odpovídající vybavení auta bez ohledu na značky. Na led a sníh tak nesmí řidič s autem na letních pneumatikách nebo bez řetězů.

Podobně zimní pneumatiky nařizuje Rakousko, kde povinnost používat takové obutí při jízdě po sněhu, ledu nebo břečce začíná 1. listopadu a končí 15. dubna. Když rakouští policisté nachytají řidiče, který auto nepřezul a jezdí na zasněžené silnici, dostane pokutu nejméně 35 eur. Ta se však může vyšplhat až na 5000 eur, pokud řidič způsobí vinou špatného obutí auta vážnou nehodu. Předpisy platí také pro turisty ze zahraničí.