Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Testovali jsme, co umí nový benzin

  9:23aktualizováno  9:23
Má smysl tankovat aditivovaný benzin a mohou přísady v palivu skutečně zlepšit stav motoru, který má ujeto třeba již desítky tisíc kilometrů? Na tyto otázky jsme se pokusili odpovědět v praktickém testu, pro který jsme si vybrali nyní v reklamě hodně prezentované palivo Shell V-Power.
K testu posloužila Škoda Octavia z půjčovny. Pod kapotou měla osvědčený motor z produkce koncernu Volkswagen - benzinový agregát s objemem 1600 kubických centimetrů o výkonu 55 kW. Auto mělo před začátkem testu najeto přes čtyřicet tisíc kilometrů. Firma Shell tvrdí, že palivo V-Power vyčistí motor a zlepší jeho chod a výkon již po ujetí zhruba patnácti stovek až dvou tisíc kilometrů na tento benzin. "Mělo by se to projevit jak při jízdě, tak i uvnitř motoru," tvrdil Pavel Los, marketingový manažer této firmy. Před začátkem testu auto jezdilo na běžný bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 95. Hned druhý den po převzetí auta v půjčovně jsme s autem zamířili do kolínského autoservisu firmy Auto-Bohemia, který je specializován na vozy Škoda. Zde bylo nutné demontovat hlavu motoru, vyjmout ventily, vše pod dohledem odborníků zdokumentovat. Demontáži přihlíželi nejen redaktoři přílohy Auto moto, ale i odborníci z motorových zkušeben Ústavu paliv a maziv.

Motor před testem a názor odborníků

Názory odborníků na to, zda toto palivo skutečně dokáže vyčistit motor, zlepšit chod a výkon motoru, jak se tvrdí v reklamě, se před začátkem testu lišily. "Já mám za to, že Shell je natolik renomovaná firma, že by si nedovolila vypustit na veřejnost to, co nemohou prokázat," říkal Vladimír Havlíček, vedoucí odboru zkušeben Ústavu paliv a maziv. Naproti tomu šéf kolínského servisu Josef Remeš byl poněkud skeptický. "Podle mne to tak průkazné výsledky nemůže přinést," soudil. Testovaný motor se po rozebrání ukázal v dobrém stavu. "Na všech ventilech a v kanálech, zvláště v sacím kanálu třetího válce, jsou patrné usazeniny, ne však příliš masivní. Na motoru, který má za sebou podobnou porci kilometrů jako tento, by jich mohlo být i výrazně více," uvedl po podrobné prohlídce Havlíček. "Vidíváme i vrstvy usazenin, které jsou silné několik milimetrů, tady jde o vrstvu silnou maximálně půl milimetru," dodal.

Náš zkušební vůz postupně zrychloval

Na palivo Shell V-Power testovaný vůz během osmi dnů po silnicích v běžném provozu ujel přes sedmnáct set kilometrů. Spálil při tom něco přes sto devadesát litrů. Na vyšší spotřebě se podepsal extrémně hustý provoz v hlavním městě - jezdili jsme totiž v době, kdy vrcholily povodně. Zpočátku se vůz redakční testovací posádce jevil jako extrémně líný. Prakticky nebylo možno motor vytočit přes hranici čtyř tisíc otáček. Při laickém několikerém měření zrychlení z nuly na sto pomocí stopek a tachometru oproti údajům udávaným výrobcem pro tento motor dosáhli testovací řidiči většinou o čtyři až pět sekund horší časy. Při srovnávací jízdě další octavií vybavenou stejným motorem a s přibližně stejným počtem najetých kilometrů byl testovaný vůz opakovaně pomalejší o dvě až tři sekundy. Po zhruba tisíci kilometrech ujetých na tento benzin se však motor začal chovat živěji, ke konci testu již byla velmi citelná ochota motoru "jít do otáček". Při měření zrychlení na konci testu se již hodnoty dostaly na úroveň druhého srovnávacího vozu.

Konečný verdikt je spíše příznivý

Na závěr testu opět octavia absolvovala obdobnou proceduru jako na začátku, tedy cestu do Kolína, demontáž hlavy motoru a ventilů. "Kanály sice ještě nejsou zcela čisté, nicméně oproti stavu, jaký byl před osmi dny, lze i prostým okem vidět, že usazenin znatelně ubylo," ohodnotil stav motoru Vladimír Havlíček. Stejný výrok vzápětí vyřkli jak redaktoři, tak i pracovníci servisu.
Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.