Testovaná fabia začala mít potíže

Škoda Fabia 1.4 16V Elegance, kterou MF DNES podrobuje dlouhodobém u testu na 40 tisíc kilometrů, začala krátce po vjezdu do druhé poloviny zmíněné zkoušky nečekaně zlobit. Zatímco prvních 20 tisíc kilometrů absolvovala jen s jednou závadou v podobě poruchy vyhřívání předních sedadel, vykázala v průběhu následujících zhruba deseti tisíc kilometrů dalších šest závad. Ty spolu se starší bolestí v topení sedáků odstranil pražský servis Life Cars v rámci záruky zdarma. Cenu opravy však neuvedl. Z nezávislého propočtu, o který MF DNES požádala jiného dealera Škody, firmu NH Car Praha, však vyplynulo, že účet za opravy by dosáhl 72 113 korun. "Zatím jsme takové práce na fabiích nedělali, proto nemusí být odhad na korunu přesný," upozorňuje Václav Zakouřil z NH Car.

V zemi za tím zřejmě není mnoho jezdců, kteří by - podobně jako MF DNES - se Škodou Fabia absolvovali už zhruba 30 tisíc kilometrů. Rovněž není zcela běžné, a by taková porce kilometrů přibyla na tachometr u malého osobního auta během měsíců. Z toho lze odvodit, že průměrný řidič, který ročně absolvuje kolem deseti tisíc kilometrů, by stejně poruchový vůz opravoval už mimo roční záruku, tedy za své peníze. V pražské Life Cars se sice vyjádřili, že při mimozáručních opravách by s výměnou dílů nebyli tak velkorysí jako v záruce a leccos by se snažili levněji opravit, leč připustili, že reklamované závady nejsou zanedbatelné.

Nejdražší jsou sedačky

První ze šesti závad, které MF DNES reklamovala po vjezdu Škody Fabia 1.4 16V Elegance do druhé poloviny jejího dlouhodobého testu, se týkala vibrací přecházejících do volantu při běžném brzdění v rychlostech přes sto kilometrů v hodině. Chybu opraváři viděli v částečně vykřivených brzdových kotoučích a záležitost vyřešili jejich výměnou na všech čtyřech kolech. Oprava by u auta po záruce stála 7840 korun. "Při pozáruční opravě bychom kotouče pravděpodobně neměnili, jen bychom je zbrousili," uvádí Tomáš Janouch z Life Cars. Další potíží byl nekultivovaný chod motoru, což se u zahřátého vozu projevovalo vibracemi v řidičově sedadle, rušivým zvukem motoru a výrazným kolísáním volnoběžných otáček v rozmezí od 500 do 1200 za minutu. S tím si servis nejdřív neporadil a závadu označil za konstrukční, a tudíž neodstranitelnou. Za týden však Tomáš Janouch znovu pozval fabii do dílny, kde výměnou řídicí jednotky motoru jeho nekultivované projevy odstranili. Po záruce by to přišlo na 17 200 korun. Řidiče zaskočila také kontrolka airbagů, která vytrvale svítila a varovala, že některý ze čtyř nafukovacích vaků není v pořádku. Opraváři zjistili, že nefunguje airbag řidiče. Závadu odstranili tím, že ve volantu vyměnili snímací kroužek, který přenáší kontakt mezi airbagem a jeho řídicí jednotkou. Byla to práce za 1700 korun. S příchodem veder přestala pracovat klimatizace. Ukázalo se, že chybí chladicí médium, leč netěsnost, kterou mohlo uniknout, servis nezjistil. Médium tedy doplnil a po týdnu celý systém znovu zkontroloval, ovšem netěsnost se opět neukázala. Spolu s výměnou zaneseného pylového filtru, kterého se jako jediné položky netýkala záruka a platil ho zákazník, by tohle vše po záruce stálo 3673 korun. U testované fabie také zlobilo elektrické ovládání střešního okna, které čas od času odmítalo návrat do zavřené polohy. Nejčastěji se to projevovalo ve vysokých teplotách při testovacích jízdách po chorvatském pobřeží, zatímco po návratu do Česka bylo ovládání opět v pořádku. Opraváři okno zkontrolovali, ale žádnou závadu nezjistili. "Jedná se o typ střešního okna z předsériové výroby fabií a Škodovka ho do vozů prodávaných v současnosti už nedává," prohlásil Tomáš Janouch. Konečně šestou bolestí byl rozpáraný šev sedáku řidičova sedadla. Když k tomu opraváři vzali v úvahu také závadu vyhřívání předních sedáků z první poloviny testu, tak se rozhodli věc řešit jejich kompletní výměnou. "U auta po záruce bychom asi postupovali jinak," sdělil Tomáš Janouch. "Snad bychom sehnali firmu, která umí rozpáraný šev sešít. Nefungující vyhřívání sedadel bychom opravili." Výměna sedadel stojí podle odhadu pražského servisu NH Car zhruba 41 700 korun.

Bolesti prvního vozu?

Škoda Fabia 1.4 16V Elegance s motorem o výkonu 74 kilowattů (100 koní) sklízí v dlouhodobém testu MF DNES chválu za komfortní a bezpečný podvozek, za pohodlí i vynikající jízdní vlastnosti, za výkony motoru, který při zkušebních jízdách na německých dálnicích vůz honil také dvousetkilometrovou rychlostí... Závady, které se postupně dostavily nedlouho po 20 tisících kilometrech, překvapily jak testující jezdce, tak pracovníky několika Škoda-servisů. "S novými škodovkami - ať už to jsou octavie nebo fabie máme prakticky jen dobré zkušenosti. Ani náhodou jsme ještě u fabie neměnili sedačky nebo brzdové kotouče," říká Jaroslav Myslík, technik plzeňské firmy Auto CB, která patří k nejvýznamnějším dealerům škodovek v západních Čechách. Shodují se s ním i další škodováčtí servismani, ale zpravidla přiznávají, že s tolik jetou fabií, jako má MF DNES, ještě nepracovali. Také mladoboleslavská Škoda Auto tvrdí, že poruchová fabia je výjimkou. "Poruchovost fabií je zatím na velmi nízké úrovni," konstatuje mluvčí automobilky Evžen Krauskopf a zdůrazňuje, že náběh modelu Fabia je dosud nejúspěšnější ze všech typů firmy. Řadu závad u zmíněné Škody Fabia 1.4 16V Elegance mohla podle názoru Evžena Krauskopfa ovlivnit okolnost, že jde o vůbec první prodaný exemplář nového modelu. "Testovaný vůz MF DNES vydražila v dobročinné aukci měsíc před jeho uvedením na trh. Auta dodávaná prodejcům od té doby doznala řady změn," tvrdí Evžen Krauskopf. Nabízí se také myšlenka, zda zvýšený výskyt závad s přibývajícími kilometry nesouvisí s tvrdými podmínkami, kterým se fabia v dlouhodobém testu podrobuje. To se však nezdá pravděpodobné, neboť motor, převodovka i řízení zůstávají v pořádku. A na brzdách byly vyměněny kotouče, zatímco destičky, které by při razantních jízdách odešly první, jsou původní.

Servis se lepší

Oprava šesti závad odstavila Škodu Fabia z provozu jednou na celý den a podruhé na půldruhého dne. Ačkoliv se v takovém případě záruka mobility, poskytovaná na škodovky a dávající řidiči porouchaného automobilu nárok na náhradní vůz, na testovanou fabii nevztahovala, pražský servis auto zdarma poskytl. "Chceme, aby zákazníci kvůli poruše nového modelu nebyli omezeni," komentuje Tomáš Janouch vstřícný krok firmy Life Cars. Přístup opraven k novému mladoboleslavskému modelu se obecně v posledních měsících změnil k lepšímu. Zatímco v první polovině testu nedokázal kupříkladu pražský servis Auto Bohemia ani během dvou měsíců odstranit poruchu vyhřívání předních sedadel a vysvětloval to nemožností objednat potřebné náhradní díly, nyní se řešení ukázalo být otázkou dnů. A zatímco v minulosti si v nejednom škodováckém servisu stěžovali na nedostatek náhradních dílů k novým fabiím a mladoboleslavská Škoda Auto to vysvětlovala hlavně problém y souvisejícími s rozjezdem nových skladů, do současnosti nářky prakticky ustaly.

Výhodná záruka

Škoda Fabia 1.4 16V Elegance je už pátým automobilem, který se v MF DNES podrobuje dlouhodobému testu. A jestliže v hodnocení první poloviny zkoušky na 40 tisíc kilometrů vycházela při jedné závadě (provoz neovlivňující porucha vyhřívání předních sedadel) ve srovnání s konkurenty poměrně příznivě, se šesticí problémů vyvstalých po 20 tisících kilometrů se naopak propadla do podprůměru. První testovaná Škoda Octavia 1.8 20V SLX potřebovala kromě drobností vyměnit sloupek řízení a kulový čep, její motor nikdy neměl deklarovaný výkon. Škoda Octavia Combi 1.8 Turbo se potýkala s prokluzující spojkou kvůli prasklinám na přítlačném talíři a s trucujícím centrálním zamykáním. Škoda Felicia 1.3 LXi potřebovala opravu převodovky a výměnu vadné vyrovnávací nádržky chladiče. Nejméně náročný na opravy byl Ford Mondeo 1.8 16V GLX, který se jediný z uvedené pětice testu zúčastnil jako jetý: 40 tisíc kilometrů absolvoval jen s údržbou a s výměnou drobností v podobě čidla teploměru či parkovací žárovky, pročištěním ostřikovače a podobně. Rovněž jako jediný však netěžil ze záruční výhody nového vozu. Jeho majitel tak hotově platil každý údržbářský či opravářský zásah, zatímco u nových škodovek řešila zdarma veškeré problémy záruka.

Spotřeba testovaných vozů 1)

Vůz l/100 km

Škoda Octavia 10,5
1.8 20V SLX
Škoda Octavia 9,5
1,8 Turbo Combi 2)
Škoda Felicia 7,7
1.3 LXi
Ford Mondeo 8,5
1.8 16V GLX
Škoda Fabia 7,9
1.4 16V Elegance

Poznámky: 1) v průměru 30 000 km, 2) přepočítáno z průměru 15 000 km
Pramen: MF DNES