Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkoušky dětských sedaček: crashtesty a tisíckrát zapnout sponu

aktualizováno 
Figuríny seřazené podle velikosti a hmotnosti sedí vedle sebe ve sklepě továrny v německém Ulmu. Čekají, až na ně přijde řada. Ta nejmenší teď pohodlně sedí v dětské sedačce a chystá se na krátkou jízdu. Ta netrvá ani dvě sekundy a končí nárazem v padesátikilometrové rychlosti. Prásk. Popruhy se napínají.

Testování dětských autosedaček | foto: Marek HýřMETRO

Dvousekundovou jízdu teď čeká několikaminutová analýza. Tři kamery snímají nasvícené místo srážky. Záběry pořizují rychloběžné kamery, které zaznamenávají až 1 000 snímků za vteřinu. Měří se deformace, zrychlení, síly, momenty. Ročně v rodišti Alberta Einsteina na jihu Německa provedou zhruba 600 takovýchto testů. Mění se velikosti figur, rychlost nárazu i pozice sedačky – simulují se nárazy zepředu, zezadu a z boku.

Testování dětských autosedaček

Firma Britax, u nás známá spíš pod názvem Römer, autosedačky nejen vyrábí, ale také i testuje. Ve sklepě továrny se nachází malé, ale velmi hlučné crashcentrum. Dráha s povozem je jen jedním ze strojů, na kterých se testy provádějí. „Naše testovací stroje dokážou automatizovaně ověřit trvanlivost, funkčnost a bezpečnost. Buď jednotlivých prvků autosedaček, jako například pásů nebo mechanismu pro zacvaknutí a odepnutí pásů, nebo trvanlivost autosedačky jako celku,“ jmenuje některé testy Magdalena Osses z firmy Britax.

Fotogalerie

Stroje dokážou ve zkráceném čase simulovat typické zacházení se sedačkou a její fyzickou zátěž v praxi. „Jeden ze strojů například opakovaně napíná a povoluje pásy autosedačky. Tento cyklus se opakuje v řádu tisíců opakování. Ve zkrácené době tak lze ověřit, zda pásy vydrží několik tisíc napnutí a nedojde ke snížení pevnosti, nechtěnému prodloužení nebo narušení,“ vysvětluje Osses.

Obdobně fungují i další stroje. „Testujeme zacvakávání a odepínání mechanismu pro uchycení pásů. Kromě samotné fyzické výdrže je zkoumáno také to, zda se mechanismus po mnohočetném opakovaném zacvaknutí nezasekne, aby bylo možné pásy rozepnout v případě autonehody. Současně se testuje, zda i po mnohočetném sepnutí a rozepnutí bude bezpečně držet pásy zacvaknuté a během autonehody se mechanismus neuvolní,“ říká Ossen.

Další ze simulátorů například testuje upevnění cyklosedačky na kole a výdrž upevnění během jízdy v náročném terénu. „Zde se ověřuje zejména únava materiálů,“ vysvětluje Osses.

Podívejte se, jakému riziku je v autě vystaveno dítě bez sedačky:

Rodič za volantem

Firma Britax si nechala vypracovat průzkum chování rodičů na silnicích.

  • Téměř čtvrtina (24 %) evropských rodičů nechává nákup první autosedačky na dobu až po narození dítěte – přitom je v některých zemích nezákonné opouštět porodnici bez řádné autosedačky.
  • Téměř pětina (38 %) evropských rodičů utratila za první autosedačku méně než 1 920 Kč a 67 % jich utratilo více za mobilní telefon či tablet.
  • Téměř pětina (18%) evropských rodičů prohlásila, že více času věnovala výběru nového telefonu či tabletu než přemýšlení o nákupu první autosedačky pro dítě,  67% rodičů rovněž strávilo více času na osobních mobilních zařízeních.

Výzkum pro studii Stav bezpečnosti od společnosti Britax prováděla v březnu 2015 společnost Research Now, která se dotazovala více než 4 500 rodičů s dětmi ve věku 0–11 let z Velké Británie, Francie, Německa, Španělska, Polska a Švédska.

Autoři:



Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

Šéf Toyoty: Elektromobily nejsou připraveny pro masovou výrobu

Toyota FT-4X

Auta poháněná bateriemi zatím nejsou připravena pro masovou výrobu. V rozhovoru s německým časopisem Spiegel to řekl...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...



Najdete na iDNES.cz