Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkoušky dětských sedaček: crashtesty a tisíckrát zapnout sponu

aktualizováno 
Figuríny seřazené podle velikosti a hmotnosti sedí vedle sebe ve sklepě továrny v německém Ulmu. Čekají, až na ně přijde řada. Ta nejmenší teď pohodlně sedí v dětské sedačce a chystá se na krátkou jízdu. Ta netrvá ani dvě sekundy a končí nárazem v padesátikilometrové rychlosti. Prásk. Popruhy se napínají.

Testování dětských autosedaček | foto: Marek HýřMETRO

Dvousekundovou jízdu teď čeká několikaminutová analýza. Tři kamery snímají nasvícené místo srážky. Záběry pořizují rychloběžné kamery, které zaznamenávají až 1 000 snímků za vteřinu. Měří se deformace, zrychlení, síly, momenty. Ročně v rodišti Alberta Einsteina na jihu Německa provedou zhruba 600 takovýchto testů. Mění se velikosti figur, rychlost nárazu i pozice sedačky – simulují se nárazy zepředu, zezadu a z boku.

Testování dětských autosedaček

Firma Britax, u nás známá spíš pod názvem Römer, autosedačky nejen vyrábí, ale také i testuje. Ve sklepě továrny se nachází malé, ale velmi hlučné crashcentrum. Dráha s povozem je jen jedním ze strojů, na kterých se testy provádějí. „Naše testovací stroje dokážou automatizovaně ověřit trvanlivost, funkčnost a bezpečnost. Buď jednotlivých prvků autosedaček, jako například pásů nebo mechanismu pro zacvaknutí a odepnutí pásů, nebo trvanlivost autosedačky jako celku,“ jmenuje některé testy Magdalena Osses z firmy Britax.

Fotogalerie

Stroje dokážou ve zkráceném čase simulovat typické zacházení se sedačkou a její fyzickou zátěž v praxi. „Jeden ze strojů například opakovaně napíná a povoluje pásy autosedačky. Tento cyklus se opakuje v řádu tisíců opakování. Ve zkrácené době tak lze ověřit, zda pásy vydrží několik tisíc napnutí a nedojde ke snížení pevnosti, nechtěnému prodloužení nebo narušení,“ vysvětluje Osses.

Obdobně fungují i další stroje. „Testujeme zacvakávání a odepínání mechanismu pro uchycení pásů. Kromě samotné fyzické výdrže je zkoumáno také to, zda se mechanismus po mnohočetném opakovaném zacvaknutí nezasekne, aby bylo možné pásy rozepnout v případě autonehody. Současně se testuje, zda i po mnohočetném sepnutí a rozepnutí bude bezpečně držet pásy zacvaknuté a během autonehody se mechanismus neuvolní,“ říká Ossen.

Další ze simulátorů například testuje upevnění cyklosedačky na kole a výdrž upevnění během jízdy v náročném terénu. „Zde se ověřuje zejména únava materiálů,“ vysvětluje Osses.

Podívejte se, jakému riziku je v autě vystaveno dítě bez sedačky:

Rodič za volantem

Firma Britax si nechala vypracovat průzkum chování rodičů na silnicích.

  • Téměř čtvrtina (24 %) evropských rodičů nechává nákup první autosedačky na dobu až po narození dítěte – přitom je v některých zemích nezákonné opouštět porodnici bez řádné autosedačky.
  • Téměř pětina (38 %) evropských rodičů utratila za první autosedačku méně než 1 920 Kč a 67 % jich utratilo více za mobilní telefon či tablet.
  • Téměř pětina (18%) evropských rodičů prohlásila, že více času věnovala výběru nového telefonu či tabletu než přemýšlení o nákupu první autosedačky pro dítě,  67% rodičů rovněž strávilo více času na osobních mobilních zařízeních.

Výzkum pro studii Stav bezpečnosti od společnosti Britax prováděla v březnu 2015 společnost Research Now, která se dotazovala více než 4 500 rodičů s dětmi ve věku 0–11 let z Velké Británie, Francie, Německa, Španělska, Polska a Švédska.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Vegani hledají auta bez kůže jen těžko. Výrobci teprve zkoumají terén

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Trend veganství dospěl i do světa automobilů. Poptávka po autech bez živočišných produktů stoupá. Jaká je v tomto...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Půvabná Eliška je houslovou nadějí. Peníze z aukce jí pomohou studovat

Talentovaná houslistka Eliška Kukalová

Talentovaná Eliška Kukalová je označovaná za zázrak mezi současnými mladými houslisty. Podle slavného hudebníka Václava...

Najdete na iDNES.cz