Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkoušky dětských sedaček: crashtesty a tisíckrát zapnout sponu

aktualizováno 
Figuríny seřazené podle velikosti a hmotnosti sedí vedle sebe ve sklepě továrny v německém Ulmu. Čekají, až na ně přijde řada. Ta nejmenší teď pohodlně sedí v dětské sedačce a chystá se na krátkou jízdu. Ta netrvá ani dvě sekundy a končí nárazem v padesátikilometrové rychlosti. Prásk. Popruhy se napínají.

Testování dětských autosedaček | foto: Marek HýřMETRO

Dvousekundovou jízdu teď čeká několikaminutová analýza. Tři kamery snímají nasvícené místo srážky. Záběry pořizují rychloběžné kamery, které zaznamenávají až 1 000 snímků za vteřinu. Měří se deformace, zrychlení, síly, momenty. Ročně v rodišti Alberta Einsteina na jihu Německa provedou zhruba 600 takovýchto testů. Mění se velikosti figur, rychlost nárazu i pozice sedačky – simulují se nárazy zepředu, zezadu a z boku.

Testování dětských autosedaček

Firma Britax, u nás známá spíš pod názvem Römer, autosedačky nejen vyrábí, ale také i testuje. Ve sklepě továrny se nachází malé, ale velmi hlučné crashcentrum. Dráha s povozem je jen jedním ze strojů, na kterých se testy provádějí. „Naše testovací stroje dokážou automatizovaně ověřit trvanlivost, funkčnost a bezpečnost. Buď jednotlivých prvků autosedaček, jako například pásů nebo mechanismu pro zacvaknutí a odepnutí pásů, nebo trvanlivost autosedačky jako celku,“ jmenuje některé testy Magdalena Osses z firmy Britax.

Fotogalerie

Stroje dokážou ve zkráceném čase simulovat typické zacházení se sedačkou a její fyzickou zátěž v praxi. „Jeden ze strojů například opakovaně napíná a povoluje pásy autosedačky. Tento cyklus se opakuje v řádu tisíců opakování. Ve zkrácené době tak lze ověřit, zda pásy vydrží několik tisíc napnutí a nedojde ke snížení pevnosti, nechtěnému prodloužení nebo narušení,“ vysvětluje Osses.

Obdobně fungují i další stroje. „Testujeme zacvakávání a odepínání mechanismu pro uchycení pásů. Kromě samotné fyzické výdrže je zkoumáno také to, zda se mechanismus po mnohočetném opakovaném zacvaknutí nezasekne, aby bylo možné pásy rozepnout v případě autonehody. Současně se testuje, zda i po mnohočetném sepnutí a rozepnutí bude bezpečně držet pásy zacvaknuté a během autonehody se mechanismus neuvolní,“ říká Ossen.

Další ze simulátorů například testuje upevnění cyklosedačky na kole a výdrž upevnění během jízdy v náročném terénu. „Zde se ověřuje zejména únava materiálů,“ vysvětluje Osses.

Podívejte se, jakému riziku je v autě vystaveno dítě bez sedačky:

Rodič za volantem

Firma Britax si nechala vypracovat průzkum chování rodičů na silnicích.

  • Téměř čtvrtina (24 %) evropských rodičů nechává nákup první autosedačky na dobu až po narození dítěte – přitom je v některých zemích nezákonné opouštět porodnici bez řádné autosedačky.
  • Téměř pětina (38 %) evropských rodičů utratila za první autosedačku méně než 1 920 Kč a 67 % jich utratilo více za mobilní telefon či tablet.
  • Téměř pětina (18%) evropských rodičů prohlásila, že více času věnovala výběru nového telefonu či tabletu než přemýšlení o nákupu první autosedačky pro dítě,  67% rodičů rovněž strávilo více času na osobních mobilních zařízeních.

Výzkum pro studii Stav bezpečnosti od společnosti Britax prováděla v březnu 2015 společnost Research Now, která se dotazovala více než 4 500 rodičů s dětmi ve věku 0–11 let z Velké Británie, Francie, Německa, Španělska, Polska a Švédska.

Autoři:




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.