Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Co oko nepostřehne. Podívejte se na výstřel airbagu zpomaleně

  11:00aktualizováno  11:00
Okem je to nepostřehnutelné: ozve se jen ohlušující rána, pro odborníky, má až 150 decibelů, a airbag už se vyfukuje. Nová laboratoř na testování vzduchových vaků zahájila provoz v Nymburce a je nejmodernější v Česku.

Nová laboratoř na testování všech typů airbagů zahájila provoz v nymburském podnikatelském inkubátoru. Přímo ve dvou klimatizovaných komorách lze testovat vlastnosti ochrany cestujících při teplotách minus 70 až 150 stupňů Celsia. Zařízení za zhruba 25 milionů korun provozuje společnost TÜV SÜD Czech.

Firma nyní testuje airbagy už ve dvou laboratořích v Česku. Od roku 2004 poskytuje služby automobilce Škoda přímo u jejího vývojového centra v Mladé Boleslavi.

Do Nymburka nalákal TÜV SÜD Czech její zákazník, firma Magna, která vyrábí přístrojové desky pro škodovky (dnes pro tři modely, v přípravě jsou i další). A právě airbagy jsou dnes u moderních aut jejich nedílnou součástí.

Nafouknutí bočního hlavového airbagu je otázka milisekund. Právě airbagy na

Nafouknutí bočního hlavového airbagu je otázka milisekund. Právě airbagy na stranách se musí nafouknout mnohem rychleji než čelní vaky. Na boku vozu jsou totiž mnohem menší deformační zóny chránící posádku.

Podle Jiřího Sochy z TÜV SÜD umí v laboratoři provádět výstřelové zkoušky všech typů airbagů podle dostupných standardů.

Ředitel sekce bezpečnosti vozidel Martin Tichý upřesňuje, že testují nejen v současnosti používané airbagy, ale i ty, které jsou teprve ve vývoji. Nová stanice je podle něj unikátní dvěma komorami.

Je v nich možné naprogramovat teplotní rozmezí až do 220 stupňů Celsia, ale i stanovit vzdušnou vlhkost. Díky tomu lze například simulovat stárnutí airbagového systému. Další novinkou je to, že výstřelové testy lze provádět přímo v komoře.

Výsledkem všech analýz má být maximální bezpečnost cestujících, daná co největší absorpcí tlaku těla na vak.

Airbag je ušitý z relativně hrubé tkaniny. Střet s airbagem rozhodně není pádem
Každý airbag má zezadu díry, kterými plyn uniká. Vak se totiž ihned po

Výstřel postřehne rychlokamera

Výstřel sleduje řada kamer, které jsou schopné snímat rychlostí 9 000 snímků za sekundu v rozlišení 1 024 × 1 024 pixelů. Snížením rozlišení se lze dostat až na hodnotu 100 000 snímků za sekundu. Testovanou část vozu současně ozařují silné reflektory bílé barvy, které vyzařují jen minimum tepla, takže nijak neovlivňují průběh testu.

Generální ředitel Oleg Spružina řekl, že laboratoř, s jejíž přípravou se začalo v roce 2010, současně funguje také jako záložní provoz pro mladoboleslavskou pobočku.

Fotogalerie

Laboratoř dělá asi šest testů denně, ale jde o vývojové, tedy náročnější zkoušky. Pokud se mezi testy například nemění teplota, lze jich provést mnohem víc. "Výsledek následné analýzy má klient k dispozici v řádu několika hodin," uvedl.

Airbag je alchymie

Martin Tichý, odborník na airbagy TÜV SÜD pro iDNES.cz prozradil, že ladění airbagu je velká alchymie. Airbag se vyvíjí a testuje v přístrojovce, do které patří, a v interiéru modelu, pro který je určen. Úkolem airbagu je podle odborníka minimalizace energie pohybu cestujícího vůči částem vozidla při nárazu. Laicky řečeno: airbag má za úkol hlavně udržet cestujícího na svém místě ve voze a zabránit kontaktu s částmi interiéru.

Stále rozšířenější začíná být kolenní airbag.

Stále rozšířenější začíná být kolenní airbag.

Čelní airbag řidiče z opačné strany.

Čelní airbag řidiče z opačné strany.

To vše se musí synchronizovat s funkcí předpínačů bezpečnostních pásů, bez kterých jsou airbagy spíše nebezpečné. "Nejdůležitější je tedy správné seřízení posazu ve voze a připoutání se bezpečnostními pásy," zdůrazňuje Tichý.

Je třeba doladit rychlost rozbalování, což ovlivňuje složení a sešití airbagu, ale také jeho vyfukování. Každý airbag se totiž musí po plném nafouknutí zase vyfouknout. Pád těla pasažéra musí být načasovaný tak, aby ke střetu se vzduchovým vakem došlo až po plném nafouknutí. "Airbag v plném nafouknutí je velmi tvrdý, tělo do něj musí dopadnout, když už se vyfukuje," vysvětluje Tichý. Každý airbag je děravý a velikost otvorů zespoda vaku, kterými uniká plyn, ovlivňuje rychlost vyfukování. A právě tím, jak tělo působí na airbag, ze kterého se vytlačuje plyn, se absorbuje energie, kterou tělo při nárazu má. Martin Tichý dodává, že při brzdění se vyvine maximální zpomalení zhruba na úrovni 1G, při nárazu to je ale klidně 50 G.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Volkswagen stahuje 700 000 Tiguanů a Touranů, mohou totiž začít hořet

Volkswagen Tiguan

Německá automobilka Volkswagen celosvětově stahuje k opravě na 700 000 vozů současné generace modelů Tiguan a Touran...

Najdete na iDNES.cz