Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Testy obchodní inspekce odhalily nekvalitní naftu

aktualizováno 
Motoristé se stále nemohou bezvýhradně spolehnout na to, že u tuzemských čerpacích stanic natankují jen kvalitní paliva. Plyne to také z výsledků kontrol, které dělá Česká obchodní inspekce. "V srpnu a v září při speciální akci inspektoři odebrali čtrnáct vzorků nafty a stejný počet vzorků bionafty. Z rozborů vyplynulo, že nekvalitní naftu nabízeli čtyři prodejci," konstatuje mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.
MF DNES otestovala paliva naposledy před rokem. Šest z patnácti odebraných vzorků nafty tehdy nevyhovělo normám

MF DNES otestovala paliva naposledy před rokem. Šest z patnácti odebraných vzorků nafty tehdy nevyhovělo normám | foto: MAFA - Jiří Bervida

Ta doplnila, že kromě zmíněné akce odebrala inspekce na základě stížností motoristů v různých místech republiky dalších 57 vzorků benzinu a nafty. "Nevyhovělo deset procent odebraných benzinů, a dokonce třetina nafty," upřesňuje Miloslava Fléglová. Pumpy, které nekvalitní paliva prodávaly, inspekce nezveřejnila. Hlavním problémem byl nevyhovující bod vzplanutí nafty. Ten norma stanoví na 55 stupňů Celsia, což je teplota, při níž se palivo vznítí. Nižší bod vzplanutí naznačuje, že se nafta mohla cestou ke spotřebiteli promíchat s benzinem, ať už v nedokonale vyčištěné cisterně nebo při špatném skladování v nádržích. Nízký bod vzplanutí nafty odhalily už dříve také opakované testy paliv, které uskutečnila MF DNES na vlastní náklady vloni v prosinci a letos v únoru. Prvním testem prošlo 15 náhodně vybraných malých i velkých pump, u kterých redaktoři za přítomnosti notáře odebrali vzorky benzinu a nafty, které se pak podrobily analýzám v Ústavu paliv a maziv v Praze. Zatímco benziny byly v pořádku, z nafty nevyhovělo šest vzorků. K čerpadlům, které neuspěly v loňském testu, se MF DNES vydala pro kontrolní vzorky nafty letos znovu a ukázalo se, že polovina z nich znovu nevyhověla normám. Kontrola kvality prodávaných paliv v Česku stále pokulhává za západní Evropou, i když se pro následující rok přece jen určité zlepšení rýsuje. "V rámci převzetí normy Evropské unie se ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo, že Česká obchodní inspekce bude naftu a benzin kontrolovat častěji. V roce 2001 chystáme odběr šestnácti set vzorků a další rok by jich měl být více než dvojnásobek," říká Miloslava Fléglová. V kontrole kvality pohonných hmot se zřejmě dostala nejdál Belgie, kde jde z každého prodaného litru paliva malá částka peněz do speciálního fondu, ze kterého se pak financují stálé testy benzinu a nafty.

Aditivum pomůže

Po načerpání nevyhovující nafty se zvýší emise uhlovodíků a motor může víc kouřit. Nejvíce ohroženou částí dieselového vozu je vstřikovací čerpadlo, které se při špatné naftě hůř maže. Výměna může stát až 40 tisíc korun. Proto je dobré přidávat do nafty speciální aditivum, které lze koupit u většiny čerpacích stanic. Cena takto upravené nafty se však rázem zvýší zhruba o 30 haléřů na litr.
(red)

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.