Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Texas chce zvýšit maximálku až na „nezvladatelných“ 137 km/h

aktualizováno 
Americký stát Texas jde proti celosvětovému trendu. Zatímco ve světě se rychlostní limity stále častěji zpřísňují, v tomto státě by mohlo dojít k jejich uvolnění. Současné maximum 80 mil za hodinu by se mohlo zvýšit na 85 mil.

Americké sporťáky jsou kult, na který jsou rychlostní limity krátké. | foto: Dodge

Poslanci státu Texas schválili zákon, který by umožnil na některých úsecích dálnic zvýšit rychlostní limit na 85 mil za hodinu, tedy téměř 137 km/h. Zákon musí ještě schválit texaský senát, všeobecně se očekává, že by měla nová úprava projít bez větších komplikací. Texas by tak měl nejvyšší povolenou rychlost ze všech amerických států a jednu z nejvyšších na světě.

Texaské ministerstvo dopravy by pak vyhláškami mohlo na vybraných úsecích dálnic zvýšit rychlost ze současných 80 mil za hodinu (téměř 129 km/h). Zvýšení limitů by podle všeho musely předcházet studie. Pokud by daný úsek podle studií splnil zákonné podmínky, mohla by na něm být maximální povolená rychlost zvýšena. Stávající maximální limit platí na 520 mílích (837 km) texaských dálnic.

Především mimo Texas se proti takovému zvýšení rychlostního limitu zvedá vlna nevole. Argumenty proti zvýšení jsou především zvyšování spotřeby při vyšších rychlostech a také rostoucí nebezpečí havárií a následně jejich horší následky. Výjimkou nejsou ani argumenty, že řízení v takové rychlosti už téměř vůbec nejde zvládat. Texasané však tvrdí, že na vybraných úsecích rovných, širokých a téměř liduprázdných mezistátních dálnic nový limit prakticky nikoho neohrozí. Navíc ukazují směrem do Evropy, kde také existují vysokorychlostní úseky dálnic.

V USA ale působí nově navrhovaný texaský limit opravdu téměř bláznivě. Běžné rychlostní limity na tamních silnicích a dálnicích dosahují hodnot 55 až 75 mil za hodinu, tedy 88,5 až 121 km/h.

Diskuse o zvýšení rychlostních limitů se už nějakou dobu vede i v Česku. Už v roce 2007 uvažovalo ministerstvo dopravy, že by prosadilo limit 160 km/h na některých úsecích. Dodnes se tak nestalo a diskuse ani není na pořadu dne.

Naopak jinde v Evropě rychlostní limity klesají. Španělsko snížilo limit kvůli obavám z nedostatku ropy v důsledku libyjského konfliktu, v současnosti se v tomto jihozápadním koutu Evropy jezdí maximálně 110 km/h. V Německu stále přibývá úseků s limitem 120 km/h a slavné "Autobahnen" s neomezenou rychlostí mohou být za chvíli velmi ohrožený druh.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.