Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Těžký porod nového vozu

  16:18aktualizováno  16:18
Nejdříve se automobil objevuje na papíru. Designéři tradičně perem nakreslí stovky skic nového vozu, které zpravidla vypadají velmi futuristicky. Až poté přichází na řadu výpočetní technika, jež umožní se základní představou vozu dělat doslova divy. Speciální grafické softwary umožňují vytvoření detailních modelů, přičemž dovolují také například simulovat nárazový test či základní aerodynamické vlastnosti karosérie.

Ve správný čas přichází řada i na tovární modeláře. Ti pomocí hlíny a dřeva vytvoří několik maket různých velikostí. Jedna z nich, zpravidla ve velikosti 1:5, putuje do aerodynamického tunelu. Zde se okamžitě ukáže nesoulad mezi představou designéra a potřebou minimalizovat koeficient odporu vzduchu Cx.

Mezitím se ale intenzivně pracuje i na dalších součástech nového vozu. Motor, podvozek a další vnitřní součásti jsou obvykle testovány ve stávajících verzích automobilů, čímž se minimalizují náklady na utajení a nové díly lze ozkoušet v běžném provozu.

Desítky miliónů stojí výroba prototypu. V případě, že je automobilka pevně rozhodnutá připravovaný model produkovat, kontaktuje již jednotlivé dodavatele a ti vyrobí zkušební série světel, skel, částí interiéru, sedaček a podobně. Tento okamžik je pro utajení nového auta nejsložitější, neboť se o novince dovídá spousta dalších lidí.

První malosérie nového modelu je pak podrobena tvrdému testování. Některé automobily najíždí stovky tisíc kilometrů v tvrdých severských či tropických podmínkách, zhruba desítka kusů pak skončí destrukcí v nárazových testech.

Svá specifika má i vývoj motorů. Ty se automobilky velmi často snaží sdílet v rámci koncernů, jelikož vývoj nových úsporných jednotek je velice nákladný. Agregáty se proto častěji modernizují, přičemž jako základ se používají i přes deset let staré bloky motorů. Pokud se inženýři rozhodnou zcela nový motor vyvinout, pro pozdější zvětšení či modernizaci ho již připraví. Toto se týká například chlazení a samotného bloku motoru nebo přípravy pro pozdější zabudování turbosoustavy.

Trendem poslední doby je neustálé zdražování vývoje nového vozu. Již nestačí automobil "zpojízdnit" jako před několika desítkami let, nutné je uspět u zákazníka s pokud možno co nejmodernějším vozidlem. To ale stojí řádově miliardy, například příprava nového Mercedesu E si vyžádala dvě miliardy eur.

I tyto na veřejnost vyřčené sumy se mohou ale stát součástí intrikaření či nejasných interpretací. V porovnání s výše uvedenou investicí do Mercedesu E ostře kontrastuje například částka za vývoj u nového Renaultu. "Luxusní Vel Satis stál jen 550 miliónů eur, ani o cent více," tvrdí Francouzi. Některé automobilky však náklady ani nesdělí.

Aerodynamických měření se účastní i modely zmenšené v poměru 1:5

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.